לחצו כאן – תרומה לשמואל

למה לא אומרים 'שובה' (ויהי נועם) במוצ''ש של ט' באב ?

עת שערי רצון

חבר מוביל
הצטרף
5/1/25
הודעות
1,571
הרי לפי המקובלים, צ''ל 'שובה' בכל מוצ''ש (חוץ מיו''ט שחל במוצ''ש). אמנם נראה דיש מנהג קדום מאוד לא לאמרו (יש ע''ז קינה של ר''ש אבן גבירול)
אך איך זה אמור להסתדר ע''פ הסוד ?
 
צ"ל דווקא "שובה" או "ויהי נועם"?
אולי הקינה שאומרים: "אוֹי כִּי קִינָה רַבַּת. מִפִּי בֶן וּמִפִּי בַת. וִיהִי נֹעַם נִשְׁבַּת. בְּמוֹצְאֵי הַשַׁבָּת", זה במקום "ויהי נועם".
 
הרי לפי המקובלים, צ''ל 'שובה' בכל מוצ''ש (חוץ מיו''ט שחל במוצ''ש). אמנם נראה דיש מנהג קדום מאוד לא לאמרו (יש ע''ז קינה של ר''ש אבן גבירול)
אך איך זה אמור להסתדר ע''פ הסוד ?
משום שנוסד על מלאכת המשכן כמ"ש הב"י והאחרונים בסי' תקנט ב
ועוד טעם משום איסור מלאכה ומשום דאיקרי מועד וזה לא אתי שפיר לפי המקובלים שאומרים בחול המועד
 
הרי לפי המקובלים, צ''ל 'שובה' בכל מוצ''ש (חוץ מיו''ט שחל במוצ''ש). אמנם נראה דיש מנהג קדום מאוד לא לאמרו (יש ע''ז קינה של ר''ש אבן גבירול)
אך איך זה אמור להסתדר ע''פ הסוד ?

אישית אני איני אומר,
אבל הגרימ"ה באמת מורה להגיד (ראה בלוח שנה אהבת שלום השתא).
 
אבל הדברים קצת תמוהים, כי איך יאמר "שובה ה' והנחם על עבדיך", והוא הולך לקרא איכה ?
אין בכוח עניין זה לבטל דברי המקובלים, וענין 'ויהי נועם' שממשיך הארת השבת לימי החול וכו'.
ואם כן, תשאל על אלו האומרים 'נחם' בערבית, ואח''כ קוראים איכה, זה אותו דבר (אנחנו אומרים רק במנחה כמנהג רוב הספרדים)
 
כמדומה שמנהג רוב הספרדים לומר בשלושת התפילות.
זה מנהג ירושלים החדש, ע''פ החיד''א ועוד
מנהג בית א-ל (מקובלים) צפון אפריקה (מרוקו טוניס ועוד) ובגדד ועוד, וכן מנהג אשכנזים, לומר רק במנחה, וכ''ד הבא''ח ועוד
 
אין בכוח עניין זה לבטל דברי המקובלים, וענין 'ויהי נועם' שממשיך הארת השבת לימי החול וכו'.

לא תמיד זה חייב להיות סותר, ולפעמים בנגלה מונח גם שכלול בסוד,
כגון שבתשעה באב ישנה בחינה אחרת להמשיך אותה ההארה, או שאין צורך להמשיך אותה ההארה,
אא"כ האר"י כתב להדיא שיש לאמרה תמיד.
ואם משום שלא חילק, הא לא קשיא, משום שאפשר שדבר כזה שקורה פעם בכמה זמן (האר"י לימד סך הכל שנה ועשרה חדשים, ובהם לכאו' פעמיים ת"ב) לא דק לגלותו להדיא.
לכל הפחות שיהיה כזה רש"ש, כי אליו התייחסו הרבה, אבל אם זה רק הגרימ"ה, אז זה לא מוכרח, ויש לברר מה עשו שאר המקובלים, כי אולי באמת לא אמרו בשל הסברא דלעיל.


ואם כן, תשאל על אלו האומרים 'נחם' בערבית, ואח''כ קוראים איכה, זה אותו דבר (אנחנו אומרים רק במנחה כמנהג רוב הספרדים)

עדיין ברכה שאני, כיון שהיא מטבע קבוע.
דאלת"ה דברכה שאני, א"כ למה לא אומרים כל פיוטי נחמה שיש בסופי הקינות ?
(ותדע שדעת הרא"ש (טור ריש סי' תקנז) שהוא הזכרת מעין המאורע המובא בירושלמי ולכך יש לאמרה בכל התפילות, ודעת הרוקח (הו"ד בב"י שם) דאדרבה דוקא במנחה יש לאמרה כיון שלעת ערב הוצת אש בהיכל ולכך יש להתפלל אז על ירושלים).
 
מנהג בית א-ל (מקובלים) צפון אפריקה (מרוקו טוניס ועוד) ובגדד ועוד, וכן מנהג אשכנזים, לומר רק במנחה, וכ''ד הבא''ח ועוד
אגב זה גם מנהג ספרד
כפי שהביא הב"י סי' תקנ"ז שזה מח' בין הגאונים והביא את האבודרהם שכתב שהמנהג [היינו בספרד] לאומרו רק במנחה
 
כמדומה שמנהג רוב הספרדים לומר בשלושת התפילות.

הספרדים, יש נוהגים כדברי השו"ע (ג' תפילות) ויש נוהגים כדברי הרמ"א (במנחה), וכל אחד יש להחזיק במנהגו כי יש לו על מה לסמוך (ראה כה"ח תקנז ז, וע"ע סק"א).
 
כמדומה שמנהג רוב הספרדים לומר בשלושת התפילות.
זה מנהג ירושלים החדש, ע''פ החיד''א ועוד
מנהג בית א-ל (מקובלים) צפון אפריקה (מרוקו טוניס ועוד) ובגדד ועוד, וכן מנהג אשכנזים, לומר רק במנחה, וכ''ד הבא''ח ועוד
כך כתבו החיד"א בברכיו סימן תקנז ובשלמי ציבור ובשער המפקד ובשמח נפש ובכתר שם טוב.
 
ראשי תחתית