במדרש רבה הובאה מחלוקת אלו חיות השתתפו במכת ערוב: "הביא עליהם חיות מעורבבות, דברי רבי יהודה; רבי נחמיה אמר מיני צרעין ויתושין".
וכמדומה שיש שיטה [ואולי זו דעת ר"י] שהיו את כל סוגי החיות; ועי' ספר הישר; ובשם הגר"א אמרו ש"גם האדמה אשר הם עליה" - מלמד שגם הידעוני (אדני השדה) שטבורו מחובר לארץ הגיע למצרים.
והמגיד מדובנא מפרש הפסוק בתהלים ע"ח מ"ה "יְשַׁלַּ֬ח בָּהֶ֣ם עָ֭רֹב וַיֹּאכְלֵ֑ם וּ֝צְפַרְדֵּ֗עַ וַתַּשְׁחִיתֵֽם" ע"פ משל שפעם היו נוהגים שבחתונה עושים סעודה לעניים, ולאחמ"כ סעודה לקרובים; ופעם ראה אדם אורח שהשתתף בשתי הסעודות, ושאלו מדוע, והשיב לו שהוא גם עני וגם קרוב, ולכן השתתף בשתי הסעודות;
וממילא אומר המגיד מדובנא שהצפרדע מלבד שהגיעה במכה שלה עצמה - היא הגיעה גם בערוב יחד עם שאר החיות.
ואולי אפשר לפרש לפי"ז הפסוק ק"ה ל"א "אָ֭מַר וַיָּבֹ֣א עָרֹ֑ב כִּ֝נִּ֗ים בְּכָל גְּבוּלָֽם"; וגם כאן אפשר לפרש לפי הדרך, שהכנים, מלבד שהגיעו במכה שלהם עצמם - הגיעו גם בערוב יחד עם שאר החיות.
וקצת יל"ע מסוף דברי המדרש רבה על ר' נחמיה.
וכמדומה שיש שיטה [ואולי זו דעת ר"י] שהיו את כל סוגי החיות; ועי' ספר הישר; ובשם הגר"א אמרו ש"גם האדמה אשר הם עליה" - מלמד שגם הידעוני (אדני השדה) שטבורו מחובר לארץ הגיע למצרים.
והמגיד מדובנא מפרש הפסוק בתהלים ע"ח מ"ה "יְשַׁלַּ֬ח בָּהֶ֣ם עָ֭רֹב וַיֹּאכְלֵ֑ם וּ֝צְפַרְדֵּ֗עַ וַתַּשְׁחִיתֵֽם" ע"פ משל שפעם היו נוהגים שבחתונה עושים סעודה לעניים, ולאחמ"כ סעודה לקרובים; ופעם ראה אדם אורח שהשתתף בשתי הסעודות, ושאלו מדוע, והשיב לו שהוא גם עני וגם קרוב, ולכן השתתף בשתי הסעודות;
וממילא אומר המגיד מדובנא שהצפרדע מלבד שהגיעה במכה שלה עצמה - היא הגיעה גם בערוב יחד עם שאר החיות.
ואולי אפשר לפרש לפי"ז הפסוק ק"ה ל"א "אָ֭מַר וַיָּבֹ֣א עָרֹ֑ב כִּ֝נִּ֗ים בְּכָל גְּבוּלָֽם"; וגם כאן אפשר לפרש לפי הדרך, שהכנים, מלבד שהגיעו במכה שלהם עצמם - הגיעו גם בערוב יחד עם שאר החיות.
וקצת יל"ע מסוף דברי המדרש רבה על ר' נחמיה.