בקינת אליכם עדה קדושה אומרים: "לו נזמת בכל שנה",
ידוע הרבה שהתקשו בביאור המילה "נזמת", והיו שהעירו אולי צ"ל "נזפת".
מעניין האם מאז ועד היום מישהו כבר מצא פתרון למילה זו ? - (או גי' מקורית מתוקנת, לא השערות).
אולי צ"לבקינת אליכם עדה קדושה אומרים: "לו נזמת בכל שנה",
מרן הגר"מ מאזוז זיע"א הגיה בסידורו "לו נזפת בכל שנה" וכתב שם לבארה וז"ל:
"לו נזפת. כ"נ דצ"ל, וביאורו הלואי נזפת בנו בכל שנה מעט מעט ולא חכית עד שנתמלאת הסאה בעוה"ר. וגירסת הספרים "נזמת" אין לה משמעות. עכ"ל.
כלומר "לוּ" בשור"ק.
עכ"פ חסר ביאור בטקסט, מה היה קורה אילו היה נוזף בהם בכל שנה.
ועוד, למה בכל שנה, והלא היו שנים בהם היו צדיקים.
ויותר נראה "לוֹ" בחול"ם.
וזה מה שביאר מרן, שאם היה נוזף בכל שנה, אז היו שבים בתשובה...
נ.ב. זה נראה לי פירוש מחודש מאוד, ומעניין אותי אם הרעיון הזה הובא איפה שהוא.
בפורום אוצר החכמה יש על זה אשכול ישן והרב מה שנכון נכון הביא גירסא מתכלאל זכור לאברהם כהגהת הרב מאזוז שנזכרה כאן לו נזפת ולו מנוקד בשורוק. אמנם הוא הסתפק אם זו הגרסא או תיקון מסברא של בעל הסידור כמו כן רצה להציע לגרוס שם בחולם וראה מה שהשיב לו הרב יעקבי. וכן ראה עוד מה שכתבו שם והציעו להסביר לכל גירסא. ע"ש.וע"ז שאלתי האם מישהו יודע ביאור למילה זו בלי להגיה, או לחילופין האם מישהו מצא גי' ישנה אחרת (לא הג"ה מסברא).
כאמור הוא באמת מחודש, ולא נראה לי שכיון בזה לאמת, ויותר סביר להגיה "לוֹ נפזת", וגם זה צ"ב.
אתה מניח שהוא (מרן הגרמ"מ) לא כיון לאמת.
ונותן כיוון אחר - שאין לו משמעות כלל (לו נזפת - למי?!)...
ובכלל, לפי שיטתך: לו - לשון יחיד, לעם קטנה אמנה - לרבים.
לכל הפחות תשאיר בצ"ע...