חיי שרה אם הארץ כבר היתה של אברהם מהי הטענה על רועי לוט ?

הצטרף
4/11/25
הודעות
68
ברש"י כג ד : "גר ותושב אנכי עמכם" - גר מארץ אחרת ונתישבתי עמכם ומ"א אם תרצו הריני גר ואם לאו אהיה תושב ואטלנה מן הדין שא"ל הקב"ה לזרעך אתן את הארץ הזאת עכ"ל.
ואם כן קשה לכאורה מש"כ רש"י לעיל יב ז : "ויהי ריב" - לפי שהיו רועיו של לוט רשעים ומרעים בהמתם בשדות אחרים ורועי אברם מוכיחים אותם על הגזל והם אומרים נתנה הארץ לאברם ולו אין יורש ולוט יורשו ואין זה גזל והכתוב אומר והכנעני והפרזי אז יושב בארץ ולא זכה בה אברם עדיין עכ"ל.
ומדוע לא צדקו רועי לוט, הלא אברהם עצמו טען כן מאוחר יותר ? [והרי באמת אברהם תכנן שלוט יירש אותו כדאיתא במדרש רבה פרשת לך לך מא, והיינו דחשש שמא יגרום החטא ולא יזכה להבטחת הזרע כמו שביאר הרמב"ן שלכך היה צריך להבטיח לו עוד פעם]
 
נראה דאלו מדרשים חלוקים,
(יש הרבה כאלו בראשונים),
ולא בהכרח המפרש שהביאם התכווין להורות דרך אחידה בלימוד המקרא,
כך התרשמתי מאז ומעולם.
כמובן שהאחרונים והדרשנים אוהבים לעשות מזה עסק שלם.
 
זה מעניין.
ובעיני קצת מחודש, אני מכיר טענות כיו"ב על בעלי התוס' שהיו תלמידים מרובים וכו', אך על רש"י קצת פחות מתיישב על ליבי, עכ"פ יישר כוח
 
זה מעניין.
ובעיני קצת מחודש, אני מכיר טענות כיו"ב על בעלי התוס' שהיו תלמידים מרובים וכו', אך על רש"י קצת פחות מתיישב על ליבי, עכ"פ יישר כוח

אם תעבור על פירושי הראשוני למקרא ולנ"ך כסדר,
תראה שהם סותרים את פירושיהם פעמים רבות, ואף מביאים מדרשים סותרים לא פעם ולא פעמיים.
זו פשוט עובדא.
 
אני תמיד משתדל ליישב סתירות ברש"י, גם כאשר מביא מדרשי חז"ל, אבל אני שומע את הרעיון.
אם יש לכת"ר חומר כתוב שמראה סימוכין לנושא אשמח להכירו
 
ראשי תחתית