מדוע המנהג שנשים אינן נוטלות מים אחרונים?

גרינפלד

חבר פעיל
הצטרף
5/1/25
הודעות
101
מיקום
בני ברק
בדרשו (סי' קפא הע' 16) הובא משו"ת שלמת חיים השלם (סי' קעז) שלב' הטעמים המובאים במשנ"ב לחיוב נטילת מים אחרונים - נשים שוות לאנשים בזה.
והובא שם משבט הלוי (ח"ד סי' כג) שמנהג העולם הוא שאין הנשים נוטלות את ידיהן, והוא משום שרק האנשים קיבלו זאת עליהם, והנשים לא.

ואשמח לדעת אם יש בזה ביאורים נוספים.
 
אני שמעתי מרב חשוב שליט"א, שהוא שאל את מרן הגרי"ש אלישיב ז"ל מפני מה נשים אינן נוטלות מים אחרונים,
והשיב לו מרן הגריש"א בזה"ל -
"דע לך, שלכולם יש מקום בגיהנם"!!!

נ.ב. אותו רב שליט"א היה נוהג לשאול הרבה שאלות את מרן הגריש"א, ואמר לי שאף פעם הוא לא ענה כך.
וביאר לי שתקיפות מרן הגריש"א בענין הנ"ל היתה ככל הנראה משום שהנשים לא מקפידות בזה ואין להם סיבה כלל להקל בזה, והוא ראה בזה זלזול בהלכה וחוסר יראת שמים.
 
אני שמעתי מרב חשוב שליט"א, שהוא שאל את מרן הגרי"ש אלישיב ז"ל מפני מה נשים אינן נוטלות מים אחרונים,
והשיב לו מרן הגריש"א בזה"ל -
"דע לך, שלכולם יש מקום בגיהנם"!!!

נ.ב. אותו רב שליט"א היה נוהג לשאול הרבה שאלות את מרן הגריש"א, ואמר לי שאף פעם הוא לא ענה כך.
וביאר לי שתקיפות מרן הגריש"א בענין הנ"ל היתה ככל הנראה משום שהנשים לא מקפידות בזה ואין להם סיבה כלל להקל בזה, והוא ראה בזה זלזול בהלכה וחוסר יראת שמים.
יישר כוח עצום!!!
 
אע''ג דקי''ל 'מים אחרונים חובה', כ''ז היה דוקא בזמן שהיתה מצויה מלח סדומית, אבל בזמן הזה עיקר הטעם הוא משום נקיות לברכה, שלא לברך בידים מזוהמות כמבואר ברמב''ם. וכן נפסק בשו''ע (סימן קפא סעיף י) דבזמן שהידים נקיות מעיקר הדין אין צריך ליטול מים אחרונים, אא'כ הוא איסטניס וכו' עי''ש. וכן מבואר במשנ''ב שם ס''ק א' וב' דהאידנא אינם כ''כ חובה
אמנם בהרבה אחרונים ובגר''א מבואר דלא כהשו''ע הנ''ל שמקורו בתוספות ברכות נג: סוף פרק אלו דברים
ונראה דעיקר הטעם שאנו נוהגים מים אחרונים הוא ע''פ הסוד כמבואר בארוכה בדברי האר''י והמקובלים וכו' יעו''ש שהוא כדי לתת חלק לס''מ וכו' עי''ש
מ''מ שמא הנשים לא נהגו לחשוש בזה לעניינים שהם ע''פ הקבלה, ובפרט שע''פ הרבה פוסקים מים אחרונים אינם כ''כ חובה בזה''ז שאין מלח סדומית וכן הביא השו''ע בעצמו בס''ס קפ''א, ובמ''ב שם אות ב' בריש הסימן, ושמא הנשים לא נהגו בזה, ויש להם ע''מ שיסמכו
 
ראיתי מביאים מהגר"ש וואזנר ויבדל לחיים הגר"מ שטרנבוך שמכיוון שכיום אוכלים עם סכו"ם והידיים לא מתלכלכות נשים פטורות ממים אחרונים, ורק אם הן נגעו בידיהן ממש באוכל יהיו חייבות ליטול מדינא (שבט הלוי ח"ד סי' כג, תשובות והנהגות ח"א סי' קעד).
 
אני שמעתי מרב חשוב שליט"א, שהוא שאל את מרן הגרי"ש אלישיב ז"ל מפני מה נשים אינן נוטלות מים אחרונים,
והשיב לו מרן הגריש"א בזה"ל -
"דע לך, שלכולם יש מקום בגיהנם"!!!

נ.ב. אותו רב שליט"א היה נוהג לשאול הרבה שאלות את מרן הגריש"א, ואמר לי שאף פעם הוא לא ענה כך.
וביאר לי שתקיפות מרן הגריש"א בענין הנ"ל היתה ככל הנראה משום שהנשים לא מקפידות בזה ואין להם סיבה כלל להקל בזה, והוא ראה בזה זלזול בהלכה וחוסר יראת שמים.

צריך מקור לדברים כאלה, איומים בגיהנם וכדו', ואתה אפילו לא ציינת את שמו של הרב המספר.

ואגב, השולחן ערוך הביא באדישות ש"יש שאין נוהגים ליטול מים אחרונים" ולא הזכיר גיהנום.
 
מרת זקנתי ע"ה שהיא מיוצאי ג'רבא היתה נוהגת ליטול מים אחרונים.
אינני יודע אם כך נהגו כולן.
 
ראיתי מביאים מהגר"ש וואזנר ויבדל לחיים הגר"מ שטרנבוך שמכיוון שכיום אוכלים עם סכו"ם והידיים לא מתלכלכות נשים פטורות ממים אחרונים, ורק אם הן נגעו בידיהן ממש באוכל יהיו חייבות ליטול מדינא (שבט הלוי ח"ד סי' כג, תשובות והנהגות ח"א סי' קעד).
לא הבנתי, אם מהאי טעמא למה האנשים לא פטורים ממים אחרונים, הם כן אוכלים בידיים?. ואם משום מלח סדומית, זה לא משום לכלוך הידיים.
 
לא הבנתי, אם מהאי טעמא למה האנשים לא פטורים ממים אחרונים, הם כן אוכלים בידיים?. ואם משום מלח סדומית, זה לא משום לכלוך הידיים.
מסמתא נוהגים כן ע''פ הסוד עין מה שכתבתי למעלה, וגם חוששים לפוסקים שחייבים מדינא
 
אכן, לנטילת מים אחרונים טעמים עמוקים על פי הסוד, ולכן הגברים בכל מקרה נוטלים מים אחרונים ואף שידיהם נקיות לחלוטין. שבזוהר הקדוש (תרומה) כתוב שעל ידי המים אחרונים המקטרגים לא נמשכים אחרי האדם, והמקטרג נקרא 'חובה' וזה הסוד במה שאמרו חז"ל (חולין קה:) "מים אחרונים חובה". ולכן הכריעו הרש"ל, המגן אברהם, הברכי יוסף והגר"א שאפילו אם הידיים נקיות צריך ליטול מים אחרונים, כמו שהביא בשמם המשנ"ב (סי' קפא ס"ק כב).
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית