מדוע חמור גנב מגזלן?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול גרינפלד
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

גרינפלד

חבר פעיל
הצטרף
5/1/25
הודעות
202
מיקום
בני ברק
הטעם הידוע הוא בב"ק ע"ט ב', שגנב מפחד מאנשים ולא מהקב"ה, בשונה מגזלן שאינו מפחד גם מאנשים.
ובספר הבתים כתב שגנב חמור יותר כי הוא גרם לבעלים להתייאש [וזה מסביר טפי את שיטת התורי"ד ב"ק ס"ה ע"א, וי"מ כן ברש"י ס"ד ע"ב, שגנב חמור יותר מגזלן שאינו יכול לומר הרי שלך לפניך, ואפי' אם מחזיר החפץ עצמו והוזל חייב לשלם ההפרש],
ולכאורה זה הסבר אחר מהגמ'; ויתכן שיש כמה טעמים.

עוי"ל שהספר הבתים להלכה שסתם גניבה יאוש בעלים ולא גזילה, משא"כ ר' יוחנן בן זכאי ותלמידיו אולי סברו שסתם גזילה יאוש בעלים.

עוד יתכן שהנה לכאורה קשה על ספר הבתים מלסטים מזויין שיש שיטה בגמ' שחייב כפל כגנב, ומ"מ לגבי יאוש בסתמא הבעלים לא מתייאש [כגזלן], כמבואר בגמ' ב"ק קי"ד ע"א, ובתוס' שם;
וצ"ל שהתורה לא חילקה בגנב, וא"כ י"ל שתלמידיו של ריב"ז שאלוהו לשיטתו שדריש טעמיה דקרא, כמבואר בחידושי הר"ן ר"ה כ"א ע"ב [יל"ע אם כוונתו כר"ש];
ולפי"ז פחות אומרים לא פלוג, ולכן היה צריך לטעם אחר, אבל הספר הבתים הוא להלכה שלא דרשינן טעמיה דקרא, ורק קצת הסבר צריך ועל זה אפשר לומר לא פלוג
[ואם אין הדברים נכונים יש תועלת לזכירת הדברים כמש"כ החת"ס שבת ק"מ ע"ב].​
 
'לקח טוב' עמ' קמד, מהסבא מקלם:
והעצה שמוצאת התורה במכירתו היא, משום שהושבת הגנב בבית הסוהר אינה משפיעה לטובה על הגנב. להיפך, בבית הסוהר הוא נפגש עם גנבים נוספים ולומד מהם ושוקע בתהום פשעיו. אח״כ כשיוצא מבית הסוהר ואין לו פרנסה לפרנס את עצמו ואשתו ובניו, חוזר הגלגל חלילה. וכן בזמן שהוא יושב בבית הסוהר, עלולה הפרנסה להעיק על אשתו ובניו ולהפכם, חלילה, לגנבים.
אבל כאשר בי״ד מוכרים אותו לאיש הגון, ילמד בודאי מהתנהגותם הטובה של בני הבית נימוס ודרך ארץ ומידות טובות. בנוסף לכך ידאגו לו בבית אדונו שיהיה לו מזון ודי מחסורו - וגם יכבדו אותו ויחשיבו אותו, כמו שאמרו חז״ל: "כי טוב לו עמך", שלא תהיה אתה אוכל פת חמה, והוא יאכל פת קיבר וכו׳. ומובא בירושלמי שאם יש לבעל הבית רק כר אחד, צריך לתת לעבד, והאדון יישן בלי כר. ואז כשירגיש בגדלותו ובחשיבותו - ישפיע עליו הדבר להיטיב את דרכו, וימנע מכל חטא העלול לבזותו.
התורה הקדושה דואגת גם לזמן שמעבר לשש השנים, כדי שלא יחזור לסורו וציוותה עלינו: "הענק תעניק לו מצאנך וכו׳", וזאת אחרי שבכל משך זמן עבודתו זן האדון את אשתו ובניו, כדי שלא יהיו גנבים. עכ״ד הסבא מקלם.
 
ראשי תחתית