מדוע לא נקבע גבול מצרים - כוש ע"י מכת כינים וברד?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול גרינפלד
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

גרינפלד

חבר פעיל
הצטרף
5/1/25
הודעות
101
מיקום
בני ברק
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
במדרש רבה פרשה י׳ סי׳ ב׳, המכות שהביא הקדוש ברוך הוא על המצריים גרם להם שיעשו שלום ביניהם, כיצד היה מחלוקת בין בני כוש ובין בני המצריים, המצריים אומרים עד כאן תחומנו והכושים אומרים ע״כ תחומנו כיון שבאו הצפרדעים עשו שלום ביניהם, הגבול שהיו נכנסות לתוכו הדבר ידוע שאין השדה שלו שנאמר את כל גבולך, גבולך ולא של אחרים. וכן אמרו שם גם במכת ארבה, (פרשת בא פרשה י״ג סי׳ ד׳) הנני מביא מחר ארבה בגבולך, ולא בגבול בני חם, וע״ז נאמר "כי כאשר משפטיך לארץ צדק למדו" וגו׳, שבמכת הארבה הכירו עד היכן גבול מצרים. והקשה בספר זרע שמשון, מדוע לא הוכיחו גם מכת כינים ומכת ברד.
ויש ליישב דרק במכות אלו נאמר "גבולך", שנצטמצמה המכה רק בתוך גבול מצרים, אבל בשאר המכות אמנם עיקר המכה היתה למצרים, אבל היה אפשר שיתפשט כפי דרך הטבע גם למקומות הסמוכים כגון כוש.​
 
לענ''ד כתוב שכל המכות הוכיחו את מקום הגבול. אלא שבכתוב נאמר ענין הגבול רק בב' מכות צפרדעים וארבה.
ויש אומרים משום שבמכת ברד שיבר כל עץ גבולם, והיינו שעשו עצים להכרת הגבול לאחר מכת צפרדעים, על ידי עצים. ובמכת כינים עדיין נשאר הגבול ואין צורך להשמיע זאת בפסוק אך שבתנ''ך כן כתוב גבול בכינים כי זה הי' מציאות בכל המכות שהראו כך, אך בפועל הנפקא מינה היתה רק בצפרדע ושוב בארבה לאחר שבברד כבר לא ניכר הגבול וכנ''ל. ועוד יש להאריך טובא ואכמ''ל.
 
לענ''ד כתוב שכל המכות הוכיחו את מקום הגבול. אלא שבכתוב נאמר ענין הגבול רק בב' מכות צפרדעים וארבה.
ויש אומרים משום שבמכת ברד שיבר כל עץ גבולם, והיינו שעשו עצים להכרת הגבול לאחר מכת צפרדעים, על ידי עצים. ובמכת כינים עדיין נשאר הגבול ואין צורך להשמיע זאת בפסוק אך שבתנ''ך כן כתוב גבול בכינים כי זה הי' מציאות בכל המכות שהראו כך, אך בפועל הנפקא מינה היתה רק בצפרדע ושוב בארבה לאחר שבברד כבר לא ניכר הגבול וכנ''ל. ועוד יש להאריך טובא ואכמ''ל.
מתוק מדבש!
יישר כוח!
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית