עומק המושג
חבר חדש
- הצטרף
- 20/4/25
- הודעות
- 72
קיי"ל דמודי ר"ש בפסיק רישא ולא ימות, וא"כ ההיתר של 'דבר שאינו מתכוון' הוא רק במקום ספק.
אך דעת הרמב"ם הידועה היא שכל ספיקא דאורייתא מותר מה"ת ואסור רק מדברי סופרים, ולפי"ז גם אם היה עושה את המעשה בכוונה היה מותר מהתורה, וא"כ צ"ב מ"ט בעי' להיתרא דאינו מתכוון*.
ולא מצאתי מי שנתעורר בזה, וצע"ג.
*ואין לומר שההיתר נצרך רק מדרבנן, שהרי אשכחנא שאליבא דר"י דס"ל דשא"מ אסור חייב. וגם אין לומר ששבת היא חיוב כרת והרמב"ם מודה בזה, (לפי גירסא מסוימת בס"פ י"ב מהל' טומאת מת, עיי"ש בנו"כ), שהרי קיי"ל היתרא דדשא"מ בשבת קלג ע"א אף בשאר איסורים.
אך דעת הרמב"ם הידועה היא שכל ספיקא דאורייתא מותר מה"ת ואסור רק מדברי סופרים, ולפי"ז גם אם היה עושה את המעשה בכוונה היה מותר מהתורה, וא"כ צ"ב מ"ט בעי' להיתרא דאינו מתכוון*.
ולא מצאתי מי שנתעורר בזה, וצע"ג.
*ואין לומר שההיתר נצרך רק מדרבנן, שהרי אשכחנא שאליבא דר"י דס"ל דשא"מ אסור חייב. וגם אין לומר ששבת היא חיוב כרת והרמב"ם מודה בזה, (לפי גירסא מסוימת בס"פ י"ב מהל' טומאת מת, עיי"ש בנו"כ), שהרי קיי"ל היתרא דדשא"מ בשבת קלג ע"א אף בשאר איסורים.