חיי שרה מה חשוב כ'חסד של אמת'?

התורה

חבר חדש
הצטרף
1/11/25
הודעות
94
בפרשתן (כ"ד, מ"ט): "ועתה אם ישכם עושים חסד ואמת", רש"י (להלן בפרשת ויחי) פירש, ש'חסד של אמת' הוא כגון חסד שעושים עם המתים, והוא משום שאינו מצפה לתשלום גמול. וצ"ב, מדוע נקרא כאן 'חסד ואמת' [שהיינו כנ"ל], הא קבלו על זה גמול שנתן לה כלי וכלי זהב ולהם נתן מגדנות, ויל"ע.
 
בפרשתן (כ"ד, מ"ט): "ועתה אם ישכם עושים חסד ואמת", רש"י (להלן בפרשת ויחי) פירש, ש'חסד של אמת' הוא כגון חסד שעושים עם המתים, והוא משום שאינו מצפה לתשלום גמול. וצ"ב, מדוע נקרא כאן 'חסד ואמת' [שהיינו כנ"ל], הא קבלו על זה גמול שנתן לה כלי וכלי זהב ולהם נתן מגדנות, ויל"ע.

"חסד ואמת" - "חסד של אמת".
 
בפרשתן (כ"ד, מ"ט): "ועתה אם ישכם עושים חסד ואמת", רש"י (להלן בפרשת ויחי) פירש, ש'חסד של אמת' הוא כגון חסד שעושים עם המתים, והוא משום שאינו מצפה לתשלום גמול. וצ"ב, מדוע נקרא כאן 'חסד ואמת' [שהיינו כנ"ל], הא קבלו על זה גמול שנתן לה כלי וכלי זהב ולהם נתן מגדנות, ויל"ע.

"חסד ואמת" - "חסד של אמת".
מנין שכאן זה חסד של אמת ? רש"י כאן לא כתב כך, עיין אבן עזרא וספורנו ביאורים אחרים מדוע נקט חסד ואמת.
רק חסד עם המת וביחס למת הוא חסד של אמת, שכן אין לו שום מניע של נטילה רק של נתינה, ואם מקבל אח"כ מהחיים אוהבי המת תמורה לחסד, עדיין ביחס למת חשיב חסד של אמת.
 
"חסד ואמת" - "חסד של אמת".
גם יעקב אבינו אמר חסד ואמת.
מנין שכאן זה חסד של אמת ? רש"י כאן לא כתב כך, עיין אבן עזרא וספורנו ביאורים אחרים מדוע נקט חסד ואמת.
רק חסד עם המת וביחס למת הוא חסד של אמת, שכן אין לו שום מניע של נטילה רק של נתינה, ואם מקבל אח"כ מהחיים אוהבי המת תמורה לחסד, עדיין ביחס למת חשיב חסד של אמת.
זה בדיוק השאלה, שבשניהם כתוב אותה הלשון, ומסתבר שזה אותו מכוון.
 
מנין שכאן זה חסד של אמת ? רש"י כאן לא כתב כך, עיין אבן עזרא וספורנו ביאורים אחרים מדוע נקט חסד ואמת.
רק חסד עם המת וביחס למת הוא חסד של אמת, שכן אין לו שום מניע של נטילה רק של נתינה, ואם מקבל אח"כ מהחיים אוהבי המת תמורה לחסד, עדיין ביחס למת חשיב חסד של אמת.

אתה מסביר את טענתי היטב. (אבל מוקשה עלי מדברי יעקב שהביא @בית יוסף להבה ).
 
עשיתי חיפוש של המילים חסד ואמת בתורה נביאים וכתובים ועלו לא מעט, ברובם נלע"ד דלא שייך דברי רש"י בויחי.
עכ"פ חיזוק לדבריכם מדברי המלבי"ם במשלי (יד כב) : אבל "החורשים טוב" ומסתירים מעשיהם, זה בא מצד "החסד והאמת", כי העושה טוב בגלוי מצפה לגמול, או לכבוד ותפארת, והעושה טוב לחברו בסתר זה אינו מצפה לתשלום גמול, וזה מצד שגברה בנפשו חסד ואמת, שהוא מעשה החסד שלא לתשלום גמול.
אם כן גם עם החיים אפשר לעשות חסד של אמת כל שהוא בסתר ויש לתלות שאינו מצפה לתשלום גמול.
אם כן אליעזר טען כלפי בתואל ולבן שאמנם ביחס אליי החסד הוא חסד עם נטילה וכמו שכתב הרב התורה שהוא נתן להם מתנות, אבל ביחס לאדוני אברהם הדבר נסתר מעיניכם על כן הוא חסד של אמת.
 
או אולי ביקש מהם לתיתה לו ע"מ שלא לקבל כלום,
ואח"כ אחרי שהסכימו נתן להם מעצמו מגדנות.
 
אחרי שראה לבן את הצמידים על רבקה וחיבקו ונשקו, אני אינני רמאי אבל לא בטוח שהייתי עומד בניסיון כזה... [לא לחשוב בכלל על התמורה שיצא לי מזה]
 
נראה לי, שאליעזר רמז להם שאין בדעתו ליתן להם כלום, כי הכל לרבקה.
הם הסכימו איך שהם הסכימו, אבל זה מה שהוא ביקש.
ואחרי שהסכימו נתן להם מגדנות.
 
ברוב המקומות שיש את הצמד חסד ואמת הכוונה לחסד בפני עצמו ואמת בפני עצמו.
הקושיא של רש"י בפרשת ויחי שאם הוא חסד אינו אמת ואם הוא אמת אינו חסד, ולכן תירץ שרק החסד עם המת הוא נקי לחלוטין באמיתתו.
וכל זה לא יועיל כאן.
ואולי כאן יש אלמנט של התחייבות מצידם ולכן זה הורכב על חסד ועל אמת, אבל השאלה היא במה מדובר.
 
ראשי תחתית