שאינו יודע לשאול
חבר קבוע
- הצטרף
- 4/11/25
- הודעות
- 449
חז"ל אמרו שיעקב נענש על כך שנעל את דינה בתיבה. (בר"ר עז ט, ושם פ ג, רש"י לב כג ויקח את שתי נשיו וכו’ ודינה היכן היתה וכו’ עי"ש תנחומא כאן).
ותמוה:
א. מה התביעה כאן על יעקב, וכי נכון לאדם שישיא את בתו לרשע שחז"ל האריכו והפליגו ברשעתו, ואדרבה הלא אמרו חז"ל (פסחים מט:) לעולם ישיא אדם בתו לת"ח.
ב. מנין לו ליעקב שדינה תחזיר את עשיו למוטב ולא עשיו יוציא את דינה לתרבות רעה, [והרב משיב כהלכה הביא בזה באשכול אחר את דברי הגמ' בע"ז לו שלהדיא חששו שהיא תמשך אחריו לע"ז, והקשה בצדק מאי שנא מדינה].
ג. בגמרא ב"ב קכג ע"א "שתי בנות ללבן שני בנים לרבקה" מובא בקצרה ברש"י כט יז, רואים שם שמנעה לאה את עצמה מעשיו ע"י דמעותיה ותפילותיה.
וקשה מאד, מדוע על מניעת דינה מעשיו נתבע יעקב ונענש, ואילו לאה שמנעה את עצמה מעשיו בדמעותיה, לא מצאנו שתבעו אותה על זה, ואדרבה תפילתה נענתה וזכתה להיות נישאת ליעקב, ואף נקברה עימו שמערת המכפלה, ומדוע גם בלאה עצמה לא אמרו את אותו הדבר שתחזיר את עשיו למוטב.
ד. בלידת יוסף אמרה רחל "אסף אלוקים את חרפתי" וי"א שזהו טעם קריאת שמו יוסף, [מלבד יוסף ה’ לי בן אחר] ושם ביארו חז"ל - הובא ברש"י - שחרפתה היתה שיגרשנה יעקב אחר שאין לה בנים ותנשא לעשיו ומעניין שעם לידת יוסף נולדה דינה שהיא זיווגו של עשיו המיועדת לו להחזירו למוטב, ושוב קשה מה בכך הלא דבר גדול הוא שתחזיר את עשיו למוטב, ודינה נמנעה מזה ויעקב נענש על כך.
ה. כך גם יש להקשות לפי מי שאומר שכל השבטים נולדו עם תאומות (רש"י מו כו, וכן לז לה)
וגם כאן יש לשאול, הלא אותן תאומות היו נוכחות מסתמא באותו מעמד של פגישת עשיו ויעקב, ומדוע לא נתן עשיו עיניו בהן, ואם נאמר שיעקב הסתירן מדוע על זה לא תבעו אותו הלא היה בידן להשיב את עשיו למוטב כפי שאמרו חז"ל על דינה.
ותמוה:
א. מה התביעה כאן על יעקב, וכי נכון לאדם שישיא את בתו לרשע שחז"ל האריכו והפליגו ברשעתו, ואדרבה הלא אמרו חז"ל (פסחים מט:) לעולם ישיא אדם בתו לת"ח.
ב. מנין לו ליעקב שדינה תחזיר את עשיו למוטב ולא עשיו יוציא את דינה לתרבות רעה, [והרב משיב כהלכה הביא בזה באשכול אחר את דברי הגמ' בע"ז לו שלהדיא חששו שהיא תמשך אחריו לע"ז, והקשה בצדק מאי שנא מדינה].
ג. בגמרא ב"ב קכג ע"א "שתי בנות ללבן שני בנים לרבקה" מובא בקצרה ברש"י כט יז, רואים שם שמנעה לאה את עצמה מעשיו ע"י דמעותיה ותפילותיה.
וקשה מאד, מדוע על מניעת דינה מעשיו נתבע יעקב ונענש, ואילו לאה שמנעה את עצמה מעשיו בדמעותיה, לא מצאנו שתבעו אותה על זה, ואדרבה תפילתה נענתה וזכתה להיות נישאת ליעקב, ואף נקברה עימו שמערת המכפלה, ומדוע גם בלאה עצמה לא אמרו את אותו הדבר שתחזיר את עשיו למוטב.
ד. בלידת יוסף אמרה רחל "אסף אלוקים את חרפתי" וי"א שזהו טעם קריאת שמו יוסף, [מלבד יוסף ה’ לי בן אחר] ושם ביארו חז"ל - הובא ברש"י - שחרפתה היתה שיגרשנה יעקב אחר שאין לה בנים ותנשא לעשיו ומעניין שעם לידת יוסף נולדה דינה שהיא זיווגו של עשיו המיועדת לו להחזירו למוטב, ושוב קשה מה בכך הלא דבר גדול הוא שתחזיר את עשיו למוטב, ודינה נמנעה מזה ויעקב נענש על כך.
ה. כך גם יש להקשות לפי מי שאומר שכל השבטים נולדו עם תאומות (רש"י מו כו, וכן לז לה)
וגם כאן יש לשאול, הלא אותן תאומות היו נוכחות מסתמא באותו מעמד של פגישת עשיו ויעקב, ומדוע לא נתן עשיו עיניו בהן, ואם נאמר שיעקב הסתירן מדוע על זה לא תבעו אותו הלא היה בידן להשיב את עשיו למוטב כפי שאמרו חז"ל על דינה.