אף שבאמת צריך לעיין היטב בדברי הריב''ש האם כשמדבר על מיעוט המצוי, הוא גם ברוב "קבוע" בטבע העולם, או ברוב מקרי, שיש בזה חילוק גדול בפוסקים, וכמו שמבאר הריב''ש עצמו במקומות אחרים. ומבואר בהרחבה בשב שמעתתא בשמעתתא האחרונה, מהריטב''א ועוד הרבה ראשונים.
וכאן זה דבר שהווה בדרך העולם, והוא דבר שעתיד לבא ואין להתעלם ממנו שיבא.
ולא רק רוב במקרה, שיש לומר דיתכן שכעת אין כל בסיס שזה יקרה.
וראיתי לגר''י אפרתי בגליון הליכות שדה תשס''ה עמ' 143, וכן להג''ר אשר וייס פ' שמיני, שהביאו דברי הריב''ש, ואעפ''כ כתב שם הגריש''א לחוש להרבה פחות מזה.
מצד ראיות ברורות, של חשש של החמצת יין ג' פעמים בשנה, גמ' בגיטין
וגם בדיקת הריאה בגלל מיעוט המצוי, למרות שרוב בהמות כשרת ואינם טריפות.
וזה ראיות מאד חזקות.
וחייב לומר דגם הריב''ש לא מיירי במיעוט המצוי בטבע העולם, וכלשון הפוסקים "כי כן יסד מלכו של עולם", זה מיעוט קבוע ואין להתעלם ממנו.
ולהורות לציבור, שגם אם יש חשש של תולעים 25 אחוז, ויותר, אין צריך לבדוק. זה להאכיל את עם ישראל תולעים, בתורת ודאי, וה' הטוב יכפר בעד.
ומה איכפ''ל דאנשים נזהרים ומדקדקים במצוות?
וכמובן אם הוא מיעוט שאינו שכיח כלל כמו שבטריפה אין בודקים טריפות המוח, ועוד, א''צ לבדוק, והשכל הישר מורה כן. וברור.