מנהג הספרדים במקום ההפסקות לעולים לתורה - בשני וחמישי

  • יוזם האשכול יוזם האשכול המעורר
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

המעורר

חבר חדש
הצטרף
22/1/25
הודעות
144
בסידורי תפילת ישרים סדר ההפסקות הוא בדר"כ כפי המנהג שנפוץ גם בסידורי האשכנזים [לרבות פרשת האזינו שהוא נגד המנהג שכתב הב"י], כך הוא גם בעוד סידורים רבים בני זמנינו [אך תיקנו בפרשת האזינו].
בסידורי עבודת ה' (כנראה ע"פ איש מצליח) יש מנהג שונה בהרבה פרשיות, ולפעמים מדובר גם בהוספה או השמטה של פסוקים רבים.
[בסידור בית תפילה העמידו למעלה כמו בתפילת ישרים, ובהערה ציינו את המנהג האחר].

מה מקורם של שני המנהגים?
 
מה מקורם של שני המנהגים?
עיין בספר השומר אמת [אדאדי] הפסקות אחרות, וגם כמדומני בתיקון יששכר.

הרבה פעמים העליות ארוכות לחינם. למשל באחרי מות - אפשר היה לסדר את כל העליות עד תחלת שלישי [למנהג הרגיל]. יש שם כבר 11 פסוקים, עם עצירות במקום הראוי. לא מובן למה האריכו בחינם. בהשומר אמת הנ"ל באמת כתב להפסיק כך, וכך אנו נוהגים בכל מקום שיש כעין זה לפי סידור בית תפלה בכוכבית שזה מציין את ההפסקות לפי הספרים הנ"ל.
 
וכן להיפך, בפרשת מסעי והאזינו יש מקום להאריך יותר את הקריאה מהנהוג
פרשת מסעי זו הפרשה היחידה! שקוראים בה עשר פסוקים בדיוק! (ולא נהגו בזה את הענין לא להפסיק במסעות).
בפרשת האזינו אכן תיקנו בסידורים החדשים לפי סדר הזי"ו ל"ך וכמנהג שכתב הב"י.
 
הרבה פעמים העליות ארוכות לחינם. למשל באחרי מות - אפשר היה לסדר את כל העליות עד תחלת שלישי [למנהג הרגיל]. יש שם כבר 11 פסוקים, עם עצירות במקום הראוי. לא מובן למה האריכו בחינם. בהשומר אמת הנ"ל באמת כתב להפסיק כך, וכך אנו נוהגים בכל מקום שיש כעין זה לפי סידור בית תפלה בכוכבית שזה מציין את ההפסקות לפי הספרים הנ"ל.
היה איזה ענין למישהו שהסיום של הקריאה יסתדר עם ה'שני' שבחומשים. (חוץ מכמה פרשיות. כפי שכתב בהשומר אמת). לא ברור למה.
בסידור אשכנז 'אזור אליהו' ע"פ הגר"א, וכמדומה גם אצל התימנים (אולי רק בלדי), קוראים רק את המוכרח.
 
פרשת מסעי זו הפרשה היחידה! שקוראים בה עשר פסוקים בדיוק! (ולא נהגו בזה את הענין לא להפסיק במסעות).
נכון,
ולכן כתבתי שבזה דוקא יש ענין להאריך, כדי שלא להפסיק במסעות שיש בזה ענין גדול
מאידך יש בזה טורח ציבור
ומאידך גם עם המ''ב מסעות, זה לא יוצא קריאה כ''כ ארוכה בהרבה יותר מפרשיות ארוכות כמו עקב, שופטים, נצבים ועוד, שקוראים כ25 או יותר פסוקים בב' וה'
 
ראשי תחתית