מנהג העולם להוציא שבת כהגאונים ולא כר"ת

מאמין בניסים

חבר פעיל
הצטרף
7/1/25
הודעות
106
ה. כשחסר רוטב בסיר החמין, מעמידים את סיר החמין מתחת למיחם וממלאים ממנו מים רותחים, ומחזירים מיד לפלאטה (הגר"ש משאש הוכיח שזוהי גם דעת מרן השו"ע).
יש לך אולי העתק של התשובה? אני ישמח לראותה!
ו. מוציאים את השבת כדעת הגאונים ולא כר"ת, ואין מקום כלל להחמיר בזה.
ידוע לך שהיה מנהג אחיד בזה? כי אבי שליט"א, וחמי שליט"א, שניהם מרוקאים מיוחסים ומקפידים לשמור ר"ת.
עוד תמהתי על מה שכתבת "ואין מקום כלל להחמיר בזה", ואף אם לדעתך כך היה מנהג מרוקו מדוע אין מקום כלל להחמיר בזה? וכי דעת השו"ע לא מספיקה כדי להחמיר???
 
ידוע לך שהיה מנהג אחיד בזה? כי אבי שליט"א, וחמי שליט"א, שניהם מרוקאים מיוחסים ומקפידים לשמור ר"ת.
עוד תמהתי על מה שכתבת "ואין מקום כלל להחמיר בזה", ואף אם לדעתך כך היה מנהג מרוקו מדוע אין מקום כלל להחמיר בזה? וכי דעת השו"ע לא מספיקה כדי להחמיר???

רבי שלמה אבן דנן בשו"ת "בקש שלמה" (סי' כ"ח) כותב שכל מרוקו אין אחד שנזהר בזמן ר"ת. וכנראה אביך וחמיך הושפעו מהגר"ע יוסף. ואצרף תשובות מרן הגר"ש משאש גם בזה:

שו"ת שמ"ש ומגן חלק א אורח חיים סימן ה:

נדרשתי לחוות דעתי בענין זמן בין השמשות מתי מתחיל ומסיים, ומה המנהג בזה, ואומר דענין זה דברו בו כל הפוסקים ראשונים ואחרונים, ולא כדאי להאריך ולהביא כל מה שדברו בזה בפרטות רק אבא בקיצור נמרץ, עם מה שנתחדש לי בעת לימודי, וזה החלי, בעזרת צור חילי.

הנה ידועה ומפורסמת מחלוקת ר"ת והגאונים בענין זה, דר"ת סובר שיש שתי שקיעות, הראשונה והיא שקיעת החמה שאינה נראית על הארץ כלל ונמשכת שקיעה זו עד שלשה מילין ורביע, וכל זמן זה נחשב ליום גמור, וכולו זמן תוספת שבת, רצה לעשות כולו עושה, רצה מקצת ממנו עושה, ואח"ז באה השקיעה השנית שבה מתחיל בין השמשות שהוא שלשה רבעי מיל, ואח"ז הוי לילה, כמ"ש כל זה בב"י סי' רס"א, וכתב שם שכן דעת הרמב"ן והר"ן וה"ה כר"ת, וכן פסק בש"ע סי' רס"א.

ולדעת הגאונים אין כ"א שקיעה אחת שאינה נראית על הארץ ותכף ומיד נכנס בין השמשות ויש בו שלשה רבעי מיל ואח"ז הוי לילה, כמ"ש הש"ך יו"ד סי' רס"ו ס"ק י"א, והרב ארץ החיים או"ח סי' רס"א משם מהר"ם אלשקר סי' צ"ו שכתב כן משם הגאונים רב שרירא גאון ורב האי גאון ורבינו נסים גאון בתשובה כת"י, ושכן דעת הרי"ף ורבינו אברהם בן הרמב"ם ושכן דעת מוהריק"ש והרב גו"ר בתשובת מהר"י פראג, והגר"א, והגאון בעל התניא בסידור תפילה וכו' ועוד פוסקים שכולם סוברים דבין השמשות מתחיל משקיעת החמה עש"ב, ועיין בס' ישמח לבב או"ח סי' יו"ד שהביא דבריהם ע"ש, ועיין ג"כ בכף החיים סי' רס"א, ולשיטה זו התוספת תהיה קודם השקיעה איזה רגעים בעוד שהשמש נראית על הארץ כמ"ש הכף החיים שם והוא פשוט. ועי' ג"כ במשנה ברורה סי' רס"א בביאור הלכה ד"ה מתחי' השקיעה, שהאריך למעניתו בזה.

ומנהג העולם דלא כר"ת כמ"ש מהר"י נבון ז"ל הבי"ד ויאמר יצחק בסוף ח"ב שמנהג העולם נתיסד ע"פ סברת הגאונים, ולפי"ז התוספת צריך להוסיף קודם שקיעה בכניסה, וכן נוהגין לקבל את השבת מבעוד יום שהשמש יוצא על הארץ, ובמוצאי שבת כל ששוהין שעור מיל אחר השקיעה יוצאין יד"ח בין השמשות בתוספת מחול על הקודש עכ"ל, גם שם בויאמר יצחק הבי"ד ספר בתי כהונה שהוא מסכים לזה ע"ש, גם הרב החיד"א בברכי יוסף ובמחב"ר או"ח סי' של"א כתב שכן נתפשט המנהג בירושלים וחברון מזמן גאוני הדורות שלפני דורינו עכ"ל, וכך היה מנהגינו תמיד במרוקו ועד היום שאין שם זכר לשיטת ר"ת כלל ותמיד היינו נזהרים להכניס שבת בעוד השמש על הארץ, איזה רגעים קודם השקיעה, ובמוצאי שבת אחרי עשרים דקות או למחמירים חצי שעה אחרי השקיעה לא יותר, מדליקין נרות ועושין כל מלאכה, וגם לענין מילה הן בערב שבת הן במוצאי שבת הולכין אחרי הזמנים הנז', וזכורני בימי חרפי בהיותי עוד תלמיד אצל מורי הרה"ג המובהק פחד יצחק סבאג זצ"ל שפעם אחת רצה מורי לעמוד על הענין ועלינו לגג גבוה מקום שאין בנינים לעצור בעד ראית השמש ונוכחנו לדעת שמעת השקיעה עד צאת שלשה כוכבים קטנים בזמן שהיה כבר חושך וכמ"ש מרן בסי' רצ"ג דבזמן הזה הוי לילה, לא היה יותר מעשרים דקות, והוא קרוב לשלשה רבעי מיל עם בין השמשות דר' יוסי ועם קצת דקות לצאת מן הספק.

וכבר בא חכם הרה"ג מוהרר"ש אבן דנאן זלה"ה בס' בקש שלמה סי' כ"ח והאריך בזה וכתב דמנהג העולם דלא כר"ת אלא כהגאונים, ואף שהוא נגד מרן שפסק כר"ת, זה אחד מהדברים שלא קבלו אבותינו ורבותינו נ"ן עליהם, ונשארו ודאי במנהגם הראשון שהוא כסברת הגאונים עש"ב, וכ"כ מהר"י נבון והרב חיד"א כמש"ל, וכל זה דלא כהרב ישמח לבב שם שכתב דמנהג המערב כר"ת, דזה אינו, וגם בא"י עדיין נוהגים כהגאונים וכמ"ש הרב חיד"א בזמנו, ובכל לוחות השנה הדלקת הנרות במוצאי שבת עם כל החומרות שמוסיפין, לא עוברת יותר מחמשה ושלושים דקות מן השקיעה ע"ש, זולת איזה מתחסדים שנוהגים להחמיר ובשבילם הוסיפו בזמן הזה באיזה לוחות הדלקת נרות לפי ר"ת ע"ש.

והטעם שלא קבלו בזה סברת מרן כמו שקבלו הוראותיו בכל הדינים, ושגור בפי הכל לכו אל יוסף אשר יאמר לכם תעשו ויוסף הוא המשביר, נראה שאין הטעם בשביל שרצו להקל וכיוצא, שהרי לכל אחת מהשיטות יש בה קולא וחומרא, אם תקל בכניסה תחמיר ביציאה ואם תחמיר בכניסה תקל ביציאה, אלא הטעם פשוט משום שהמה ראו שדברי ר"ת הם נגד המציאות שעל פי רוב בכל המקומות אחרי שיעור מיל מהשקיעה יש שלושה כוכבים המראים על הלילה ממש כמ"ש בסי' רצ"ג בהש"ע עצמו, גם החושך יכסה ארץ וכל העולם יעידון יגידון דהוי לילה, ולפי דעת ר"ת אחרי השקיעה כל שלשה מילין ורביע עוד נחשב ליום גדול ויכולין לבשל ולהדליק ולמול, וזה נגד הסברא לגמרי, גם ביום שבת אם נולד בתוך שלשה מילין ורביע אחר השקיעה שהוא לילה ממש יהיה נימול ליום שבת הבאה, וכל זה מחריד הלב שנראה כאילו מחלל השבת, ולכן הרחיקו משיטה זו, לא כן הגאונים דבריהם נכנסין אל השכל ושיטתם נוחה להתקבל ומסכמת עם המציאות בכל האופנים בכניסה ויציאה, ואף שיש פה קולא למול בשבת למי שנולד אחרי חצי שעה מעלה מטה מהשקיעה ביום ששי, עכ"ז אין זה תמוה ודבר דמסתבר הוא שכבר יצאו הכוכבים וחושך כסה ארץ, ועי' להמנחת כהן בחלק מבוא השמש מאמר ב' פ"ה שהקריב דעת ר"ת לסברת הגאונים שר"ת דבר לפי מדינתו שיש הפרש גדול בין השקיעה לצאת הכוכבים ע"ש, והבאתי דבריו בספרי תבואות שמש חלק יו"ד סי' צ"ב, וכ"כ בספר פקודת אלעזר הבי"ד הרב ישמח לבב שם, ואף שהוא מתרץ דברי התנא שהיה בארץ ישראל, אפשר שר"ת לא ידע ממקומות אחרים וחשב שכן הוא ג"כ בארץ ישראל, ובפרט בימי קדם לא היו הנסיעות קלים ולא דבר קל הוא ללכת לארץ או לדעת המתרחש שם, ובזה יתורץ קושית הרה"ג הראש"ל הגר"ע יוסף שליט"א שהקשה על המנחת כהן שתירץ כן כמ"ש בהקדמתו לספר עמק יהושע ח"ב.

ועיין ג"כ להרב פרחי כהונה חאו"ח סי' ז' דף ו' ע"ד שנתן גם הוא טעם מדיליה למה שלא קבלו בזה דעת מרן, בשביל ששיטת ר"ת יש בה ספיקות הרבה לראות כוכבים קטנים יותר מדאי שיצאו אחרי ארבעה מילין מן השקיעה, והוי הוראה שאין הציבור יכולין לעמוד, כי יש בזה ספיקות ובלבולים גדולים ויכנסו בספק חילול שבת, ולכן נשארו בדרכם דרך בטוחה שהיא שיטת הגאונים שאין בה נפתל ועקש.

והנה אין כונתו לומר דאע"ג דהאמת כר"ת ברחו ממנו כדי לברוח מן הספיקות ולא להכנס בספק איסור, דאם כך הוא ודאי שאין זה נכון לברוח מן האמת כדי שלא להכנס בספיקות, ועלינו לקבל האמת בכל חומרותיו וספיקותיו וטרחותיו, אלא כיון שיש לפניהם סברת גאוני עולם שאין בה ספיקות והיו נוהגין כך קודם התפשטות פסקי מרן ז"ל למה להם לשנות את זה בדבר שיכניס אותם לספיקות, ויפה הביא ראיה לזה מס' חכמה ומוסר דאין לאדם לקבל עליו חומרות שלא היה נוהג בהם שיגרמו לו לבא אח"כ לידי מכשול.

וכפי הטעם שכתבתי למעלה, הדברים פשוטים יותר, שלא הלכו בזה כסברת מרן שפסק כר"ת, משום דלא מצאו בדבריו טעם והוא כנגד המוחש, וא"א להם לקבל דברים שכנגד שכלם וסברתם, בפרט בדברים העומדים ברומו של עולם כשמירת שבת ומילה, שנראה כמחלל שבת ומילה שלא בזמנה, ונשארו בשיטתם הראשונה של הגאונים שהיא דרך פשוטה וצלחה.

ובהיותי בזה ראיתי בספר עמק יהושע ח"ב או"ח סי' מ' לידידי הרה"ג יהושע מאמאן שליט"א שהקשה על הרב פרחי כהונה, וכתב דלא כן הוא, אלא הטעם פשוט משום דהראשונים נהגו כהגאונים, וממילא חייבים בניהם אחריהם ללכת באורחותם ובמנהגם, ואין להם רשות לשנות, שהמנהג הוא דבר גדול בין להקל בין להחמיר, והרבה להביא ראיות דמנהג עוקר הלכה עש"ב.

ואני תמיה דלפי דבריו אלו אין מקום לכלל הגדול שקבלו אבותינו נ"ן עליהם ועל זרעם ללכת אחרי מרן הקדוש בש"ע ובב"י, דממה נפשך אם פסק מרן שוה למה שהיו נוהגין קודם, א"כ ה"ז לא מטעם מרן, ואם הוא היפך ממה שהיו נוהגין, איך חזרו לפסוק כמרן, והלא היו צריכים לישאר במנהג אבותיהם ואסור להם לחזור, אלא דהאמת הוא דקודם שנגלו פסקי מרן היתה ההלכה נשענת על פוסק אחד משלושה עמודי הוראה או הרמב"ם או הרי"ף או הרא"ש אף על פי שהוא כנגד השנים האחרים או כנגד כל הפוסקים וגם כל פוסק אחד היה פוסק כפי מי שמכריע מסברתו, וכאשר נתגלה ספר הש"ע והב"י למרן הקדוש זצ"ל שסידר ההלכה ע"פ יסודות חזקים וכללים נכונים שהכריע כשני עמודי הוראה בדבר שהם נגד השלישי, ובדבר שאחד לא גילה דעתו והאחרים חולקים, הרי גדולי הפוסקים הרמב"ן הרשב"א והר"ן וכו' אל מקום שיטו רובן אחריהם נלך כמ"ש בהקדמתו לב"י, וכאשר ראו העולם שההלכה נקבעה ע"פ יסודות חזקים ואמיתיים, נוסף על זה דספרו הקדוש קבל סמיכה ממאתים רבנים מכל העולם, וזהו מר"ן בראשי תיבות, מאתים רבנים נסמך, אזי העולם הניחו פסקיהם והלכותיהם מה שהיו עושין מקדם וקבלו עליהם ועל זרעם לפסוק כמרן ז"ל בב"י ובש"ע, ואפילו קים לי קבלו שלא נאמר כנגדו, ועי' להרב בקש שלמה סי' ט"ל שמהר"ש בן דנאן הקדמון הוא אחד ממאתים רבנים שסמכו מרן הקדוש, זולת באיזהו מקומן שלא יכלו לעמוד בהם, כגון הלכות טריפות במערב שכפי האמת היה קשה לעשות חומרות של מרן בזמן שלא היו גוים קונים טרפות של ישראל ויש הפסד גדול לממונם של ישראל, לזה עמדו המגורשים מקשטליא זמן הרבה קודם מרן ז"ל וחוק חקקו לפסוק כדברי המקילין, וכן בזה של בין השמשות וכמ"ש למעלה, וכן בתוספת מים חמין מקדירה לקדירה בליל שבת הארכתי בזה במקום אחר, ועוד הרבה כיו"ב מפוזרים בספרים אין זמן לעמוד עליהם, בזה בחרו להשאר במנהגם הקדום שהיו פוסקים מקדמת דנא ולא קבלו את דעתו של מרן בהם והוא פשוט מאוד, וצדקו דברי הפרחי כהונה.

גם ראיתי שם בס' ישמח לבב שהביא פס"ד אחד ממהר"ם נהון זלה"ה המודפס בס' משפטים צדיקים סי' קל"ב, וכתב שהוא תנא דמסייע ליה דמנהג המערב כר"ת ע"ש, ולפקוצ"ד אין משם ראיה כלל דלא כתב שם דקי"ל כמרן אלא על השיעור של בין השמשות שהוא י"ג מינוטין וחצי קודם צאת הכוכבים ולאפוקי מסברת מהר"י עייאש במנהגי ארג'יל שכתב ששעה אחת קודם צאת הכוכבים הוא בין השמשות, ובזה ודאי צדק בדבריו שזהו השיעור של בין השמשות של י"ג מינוטין וחצי דוקא וכמ"ש באורך הבק"ש שם ע"ש, והוכיח במישור שכן היא דעת מרן ז"ל, אבל לגבי זמן התחלתו, אדרבא משמע להדיא מדבריו דלא כר"ת שהרי כתב לדידן דנוהגין לקרוא הקורא למג'רב, אם נולד שני מינוטין קודם נימול ליום ששי, ומוכח דאח"כ נכנס בין השמשות והוי ספק ואין למולו ביום ששי, ואילו לפי דעת ר"ת הלא עדיין קרוב לשעה אחר השקיעה שכולה נחשבת ליום גמור ונמול בששי, אלא ודאי מדבריו אלו עצמם מוכת להדיא דהוא אזיל בשיטת הגאונים, וכן מוכח מסוף דבריו שם שחושב מקריאת אלמג'רב עד צאת הכוכבים שזהו שיעור בין השמשות דשלשה רבעי מיל ועוד איזה דקות לחומרא ע"ש.

עוד ראיתי שם בישמח לבב שהביא ראיה לשיטת ר"ת ממ"ש הש"ס א"ל רבא לשמעיה אתון דלא קים לכו בשיעורי דרבנן אדליקו שרגא בעוד שמשא ארישא דדקלי, דמזה מוכח דלמי שהוא בקי בשיעורין עדיין יכול להמתין שלא להדליק, ולסברת הגאונים אם לא עכשיו אימתי, שהרי צריך להוסיף מחול על הקודש ע"ש, ושוב בהמשך דבריו כתב שכן מצא בספר רכב על דבר אמת על ההיא דא"ל רבא לשמעיה וכו' שכתב וז"ל וכתב הרמב"ן דמזה ראיה גמורה דהא למאן דבקי בשיעורא דרבנן אפילו נסתלקה מראש האילנות יום הוא ע"כ, הרי ממש כדברינו תלי"ת, עכ"ל הרב ישמח לבב זלה"ה.

ולפקוצ"ד נראה דאי אפשר להניח קושיא עצומה כ"כ על הגאונים זיע"א שבודאי המה ראו דברי הש"ס בענין זה המונח לפניהם כשולחן ערוך, ועכ"ז לא נראה להם שום סתירה מזה, ואחר העיון נ"ל דראיה זו אדרבא נוטה יותר לשיטת הגאונים מאשר לשיטת ר"ת, דלשיטת ר"ת קשה מאוד שבשביל דלא קי"ל בשיעורא ירחיקו אותו זמן מופלג כ"כ לקבל שבת שיעור שעה ויותר קודם הזמן, ובפרט אם היתה מילה שתדחה ליום ראשון במקום שהן עוד היום גדול לעשותה ביום ששי לשיטת ר"ת, ולכל הפחות היה נותן להם ריוח להדליק לאחר שתסתלק לגמרי החמה מראש האילנות, שהרי יש עוד לפניו שלושה מילין ורביע שכולם יום גמור, ואפילו יטעה בעשר דקות או עשרים אין בכך כלום, לא כן כאשר הגביל להם בעוד השמש בריש דקלי, זאת אומרת כס' הגאונים שהגבול האחרון הוא זמן שקיעת החמה ממש שאינה נראית כלל שבא בזמן קרוב אחר היותה בריש דקלי, ולמאן דבקי ויש לו זמן ומציאות יכול לישאר לעשות מלאכה עד רגע האחרון של השקיעה ממש ויקדים רק דקה או שנים לתוספת מחול על הקודש, אך לאלו שאינם בקיאים על אותה שעה אחרונה כגון שאין להם מציאות לראות השמש בעת שקיעתה, לזה אם לא ידליק בעוד שהוא רואה השמש לפניו יבא להמשך מעט זמן ויבא לידי חילול שבת להדליק אחר השקיעה או בשקיעה ממש ולא יעשה תוספת כלל, וזהו ממש פשט הדברים. וכבר הבאתי דברי כף החיים ודברי מהר"י נבון שהתוספת לדעת הגאונים צריכה להיות בעוד השמש על הארץ, ולדעת ר"ת צריכים אנו לדחוק שהחמיר עליהם יותר מדאי והרחיקם שעה שלימה בשביל ספק חילול שבת, יען לא מצא דרך אחרת וסימן אחר קרוב יותר, ובאמת שלא זכיתי להבין דברי הרמב"ן שכתב שזו ראיה גמורה לשיטת ר"ת.

ושוב הייתי בלונדון וקניתי את ספר אור מאיר שכולו מדבר על ענין בה"ש והאריך להביא שיטות כל הפוסקים אחת לאחת עם באור דבריהם בכל השייך לאותה שיטה, ובפרק ו' הביא שיטת הרמב"ן שהביא בקצרה ה"ה פ"ה בהלכות שבת והביאו הרב ב"י סי' רס"א, ובתוך דבריו בדף רצ"א הביא דברי הרמב"ן בשלימות שבסוף ספר תורת האדם, ומדבריו שם נ"ל שגם הוא מודה שדברי הש"ס הנ"ל נוחים להתפרש בשיטת הגאונים, ורק לפי שיטתיה דסובר דהתוספת א"א שתהיה בעוד השמש זורחת כמ"ש ז"ל וכולן מתירין עם השמש, והביא גם הא דאמר ליה לשמעיה וכו' דמשמע דהבקי יכול להשאר עד השקיעה ממש כיון שאין זמן תוספת בעוד החמה זורחת, ולכן אם נאמר דעם השקיעה נכנסת בין השמשות מתי יהיה זמן לתוספת כיון שקודם השקיעה א"א (עי' ב"י שם) שמכל זה מוכח דהמציאות אינה מעכבת ויש זמן בין ריש דקלי לשקיעה ממש, גם יש זמן לעשות תוספת זמן מועט קודם השקיעה, רק דההלכה מעכבת לפי דעתו, דאין הדין נותן לעשות תוספת בזמן שהחמה זורחת, ואחר השקיעה הרי הוא בין השמשות ונכנס בספק כרת ומיתה והתוספת מחול על הקודש הוא רק עשה, ולזה בחר בפירוש ר"ת שבו מצא תירוץ לקושיתו דכל זמן שהשמש זורחת מותר בכל עבודה עד שעה אחרונה של השקיעה ממש, ואח"ז אז באה התוספת מחול על הקודש והוא הזמן הארוך של שלושה מילין ורביע שאינו זמן בין השמשות להתחייב בספק כרת.

מכל זה מוכח דהמעכב היחידי שהיה לו הוא ענין התוספת מחול על הקודש שלא מצא לו זמן, ואילו היה סובר כסברת הגאונים לעשות התוספת מחול על הקודש איזה דקות קודם השקיעה בזמן שהחמה זורחת, אזי לא היה לו שום קושיא מדברי רבא דא"ל לשמעיה, והיה מתפרש הדבר כפשטו יותר כמו שפרשתי דלמאן דבקי א"צ להדליק בעודו בריש דקלי, ודיו ברגע האחרון כיון שהוא בקי ולא יבא לטעות, ומ"ש במתניתין וכולן מתירין עם השמש, לאו דוקא עד רגע האחרון, דזה מובן מאליו דצריך תוספת אלא כיון שהוא מועט לא חשו לבארו דגם קודם איזה רגעים נקרא עם השמש.

ועין רואה שם בדף רצ"ב בסופו בהמשך דברי הרמב"ן שם שהסכים לשיטת ר"ת מכח קושיתו הנז' שהוצרך להדחק לפרש לשון הגמ' הנז' א"ל רבא לשמעיה וכו' לשיטת ר"ת וז"ל והא דאמרינן התם אדאיכא שמשא בריש דקלי אדליקו שרגא, הרחקה יתירה היא לתוספת משום דלא קי"ל בשיעורא דרבנן ע"כ ע"ש, הרי שהוצרך להדחק שהיא הרחקה יתירה בשביל שהוא באמת זמן מופלג ומוגזם ע"ש, מוכח דלפירוש הראשון של הגאונים הוה אתי כפשטיה יותר דאין הרחקה יתירה כ"כ, רק דהוקשה לו דזה אי אפשר, ובשביל זה נטה לפירוש ר"ת, וא"כ לדעת הגאונים דס"ל דהתוספת תהיה קודם השקיעה ממש, אדרבא יתפרש הלשון כפשוטו, וכמו שפירש הרמב"ן עצמו שם לפי דרכו לדעת ר' יהודה דמפלג המנחה, דתוספת שלו תהיה קודם השקיעה בעוד החמה זורחת ע"ש, וע"ש באור מאיר בדף רצ"ג שהביא לשון הרמב"ן, ושם כתב האור מאיר וז"ל ואפשר דבהא פליגי הראשונים, דהרמב"ן כיון דס"ל דפלג המנחה הוא סמוך מאוד לשקיעת החמה, בלאו הכי נמי כבר הגיע אז הזמן של התוספת שבת דאורייתא, ולא שייך אז ובלבד שלא יקדים, אבל לתוספות דמשמע דפלג המנחה הוא מקודם, פליגי כיון דס"ל דפלג המנחה הוא שעה ורביע קודם שקיעת החמה, והוא שעור גדול לפני הזמן של תוספת שבת דאורייתא ושפיר נקרא אז ובלבד שלא יקדים, אי לאו דמקבל עליו שבת מיד בהדלקת הנרות עכל"ה, ועי' בהערה למטה דף רצ"ד ד"ה וראיתי בשיטה מקובצת בסו"ד באו הדברים ביותר ביאור, הרי לשיטה הנז' דכל שהוא סמוך לשקיעת החמה כבר הגיע זמן של תוספת שבת דאורייתא, ומוכרח שהוא מפרש וכולן מתירין עם השמש לאו דוקא ממש וכמו שכתבתי, וא"כ כך נאמר ג"כ לשיטת הגאונים לעשות תוספת מחול על הקודש סמוך לשקיעה שכיון שמקבל עליו שבת בהאי שעתא, חל עליו חובת התוספת וכמ"ש משם מוהר"מ נבון וכף החיים שכתבו להדיא שהתוספת תהיה בעוד השמש על הארץ, ובזה דברי הש"ס באים בריוח גדול לשיטת הגאונים יותר ויותר מלשיטת ר"ת.
 
המשך:

וראיתי להרבה פוסקים ובכללם לידידנו הראש"ל הגר"ע יוסף שליט"א הרב הראשי לישראל שמשתדל בספריו להחזיר את ישראל לנהוג לחומרא במוצאי שבת כדעת ר"ת, ושאין זה ממדת חסידות אלא חובה קדושה עלינו וכו' לחוש לאיסור סקילה עש"ב, ולפקוצ"ד בדבר שיש פוסקים ע"מ לסמוך ונהגו כן מדורי דורות אין לחוש גם לאיסור סקילה דאין אחר המנהג כלום בין להקל בין להחמיר, והרי כמה מנהגים בדיני טריפות שמקילין דלא כמרן ולא חשו להחמיר מספק טריפה וכיוצא וגם בענין זה כמה גדולי תורה עברו והמה ראו כל הסברות והביאום בספרים ועכ"ז לא חשו לספק איסור סקילה כלל, הא ודאי דס"ל דכיון דקבלנו עלינו סברת הגאונים קבלנו אותה לקולו ולחומרו, והרי לפנינו דמר"ן ז"ל לא חשש לסברת הגאונים המחמירים בערב שבת, גם הש"ג שהיה קודם מרן ז"ל הביא סברא זו בשם יש אומרים וכתב דהרי"ף והרמב"ם לא פירשו דעתם בזה ועכ"ד לא חש הב"י לזה ופסק כדעת ר"ת לקולו וחומרו, וגם בליל כפור התיר לאכול בכל השלשה מילין ורביע רק יניח תוספת, גם לדעתו יש לעשות מילה בשבת למי שנולד ביום שבת בתוך השלושה מילין ורביע, ולמה לא החמיר מספק סקילה וכרת בע"ש וערב כפור וגם במילה בשבת כדעת המחמירים, ובפרט לפי מ"ש הפוסקים הרב נחפה בכסף דמנהג א"י כהגאונים היה כבר קודם מרן ז"ל, ועכ"ז לא חש מרן ז"ל ופסק כר"ת בקולו וחומרו, וגם באיסור הוצאה בשבת לסוברים בדעת מרן סי' שמ"ה כיש אומרים דבעינן ששים רבוא (אין הלכה כן עי' ספרי תבואות שמש חאו"ח סי' ס"ה) למה לא פסקו לחומרא מספק דאורייתא דחיוב סקילה, שמא הלכה כהסוברים דט"ז אמות סגי ליקרא רשות הרבים, ועכ"ז לא חשו ופסקו להקל, אלא ודאי דכאשר פוסקים כהרבה גאוני עולם אין חוששין לחומרא דסברא אחרת שיש לנו עמודים לסמוך עליהם גם לקולא ולכן גם אנחנו כיון שאבותינו קבלו סברת הגאונים היינו ג"כ כקולו וחומרו, ובפרט כשיש מנהג קדמון להקל בכל ענין, אין לנו לחוש למחמירין כי המנהג דבר גדול הוא לסמוך עליו, ועי' ב"י סי' רמ"ח וז"ל ולענין הלכה במקום שנהגו היתר אין מוחים בידם כיון שיש להם ע"מ לסמוך, וכתב שם הדר"מ שכ"כ מוהרי"ק שורש ס"ד ע"ש, ובפרט לענין מילה למי שנולד מאוחר בליל שבת שבודאי יהיה נמול בשבת אף שהוא בתוך השלשה מילין ורביע, ואין לשנות המנהג לעשות מילה שלא בזמנה, והרי אנו רואים שגם הרב חיד"א והרב פעלים ואביו הנוהגים בחסידות, כולם פסקו כדעת הגאונים אפילו לקולא, ולא חשו להחמיר כדברי ר"ת, הא ודאי משום דהמנהג הוא דבר גדול ובפרט שיש לו סמוכות מדברי גדולי עולם, ולכן לפקוצ"ד דאין ראוי למחות ביד המקילין אחרי חצי שעה מהשקיעה ובפרט דהשכל והסברא מורים כדעת הגאונים, ומי שירצה להחמיר יחמיר לעצמו, וכמ"ש מוהר"ח אבולעפיא זלה"ה, אתהלך בתום לבבי בקרב ביתי אבל לא להורות לעם להחמיר, וצדק הפרחי כהונה בטעמו הבאתי דבריו למעלה.

ויותר תמהני על הרב עמק יהושע שכתב בח"ב סי' מ' בענין זה דכשקבלו מנהג אבותיהם חובה הרבוצה עליהם ללכת בעקבותם אפילו להקל ואסור לשנות בין לקולא בין לחומרא, ואיך חזר בו בהקדמת הספר מדבריו בלי טעם להורות להחמיר במוצאי שבת אחר שכבר נהגו להקל וכמה גדולי תורה היו בכלל זה.

העולה מזה דמנהג אבותינו תורה בכל עניניו, הן בכניסת שבת הן ביציאתו, וכן נוהגין עד היום הן לענין מלאכה הן לענין מילה ביום שבת קודש חצי שעה אחר השקיעה הוי לילה גמור (וזה כדי לצאת מידי כל ספק וגם ספק של חילוק השעונים אף שעשרים דקות תספיק) ומדליקים נרות ועושים מלאכה, וגם לענין מילה, מי שנולד ביום ש"ק, משקיעה הראשונה נמול ליום ראשון, וגם בכניסתו לענין מלאכה אסור איזה דקות תוספת מחול על הקודש קודם שקיעת החמה, ומי שנולד עשר דקות קודם השקיעה נמול ליום ששי, ומזמן הנז' עד חצי שעה אחר השקיעה נמול ליום ראשון, ואם נולד אחרי חצי שעה מהשקיעה נמול ליום ש"ק, וכן נהגו גדולי תורה במרוקו דבסוף ערבית ממש בביהכנ"ס מדליקין נרות ועושין הבדלה, והרב בעצמו עושה הבדלה ואין פו"ם, באופן שלא היה זכר לסברת ר"ת כלל, וכאן בארץ ישראל מצאתי הרבה בני ישיבות שמתחסדים במוצאי שבת לעשות כסברת ר"ת אף שהעיד הרב חיד"א ופוסקים אחרים שמנהג ארץ ישראל כדעת הגאונים, עכ"ז הם רוצים להחמיר לעצמם כר"ת.

והנה בספרי תבואות שמש חאו"ח סי' צ"ב חרה לי באמת על המתחסדים כר"ת, והרב הראשי הגר"ע יוסף שליט"א, תמה עלי בהקדמת ספר עמק יהושע על מה שחרה אפי, שהרי הרבה גאונים סוברים כר"ת עש"ב, ולפי מה שכתבתי והרחבתי הדברים למעלה, הרי שלא על חינם חרה אפי, וטעמא רבא איכא, שמראים עצמם חסידים יותר מב"י וסיעתיה גדולי עולם הסוברים כסברת ר"ת, וכולם לא חשו לספק סקילה של הגאונים, וכמ"ש, ובזה מוציאים לעז על הראשונים, ובפרט שזה היה במרוקו שהיה רק אחד או שנים שרצו לעשות חדשות, במקום גדולים שלא חשו לזה ועושים כהגאונים, ולכן לפקוצ"ד שגם כאן בארץ ישראל אין למי שמחמיר לעשות זה בפרהסיא רק בצנעה בתוך ביתו כמ"ש אתהלך בתום לבבי בקרב ביתי כדי שלא להראות שהציבור מחללים שבת ח"ו במקום שעמך כולם צדיקים ומנהג אבותיהם בידיהם והוא מוסבר גם לפי המציאות, ובפרט לפי מה שהוכחתי שאין כאן שום מיחוש כלל ושיש לנו סמוכות גדולות שלא להחמיר כלל, זהו הנ"ל וצ"יימ וימ"ן.

ע"ה שלום משאש ס"ט

שו"ת שמ"ש ומגן חלק ב אורח חיים סימן יח:

סי' ס"ב בענין בין השמשות. שמחתי לראות מה שהאריך למעניתו הרה"ג המחבר שליט"א להוכיח ולהביא פוס' דלא קבלו אבו"ר נ"ן דעת מר"ן בזה לפסוק כר"ת. אלא כדעת הגאונים דבה"ש מתחיל תיכף לשקיעת א'. וכן העלה במסקנתו, וזהו ממש כמו שכתבתי כבר בארוכה בספרי שמ"ש ומגן חאו"ח סי' ה' [ששלחתי לו זה שנתים] והבאתי ראיה מכל הפוס' שהביא, מהרב ארץ החיים, ופקודת אלעזר, ובתי כהונה ונחפה בכסף וגט מקושר והרב בית דוד. שהביא דבריהם החיד"א זלה"ה בברכ"י ומחזיק ברכה סי' רפ"א וסי' של"א. וכתב שנתפשט המנהג בירושלים וחברון מזמן גאוני הדורות שלפני דורנו ע"ש. והוספתי להביא ראיה מדברי רבותינו הספרדים גאוני מרוקו. הרב ויאמר יצחק ן' וואליד סוף ח"ב משם מהר"י נבון ז"ל. וכן פסק הגאון בקש שלמה אבן דנאן ז"ל סי' כ"ח והאריך למעניתו והביא כל הפוס' הנ"ל. ומשפטים צדיקים משם מהר"ם נבון ז"ל ע"ש סי' ל"ב. ופרחי כהונה חאו"ח סי' ז', שכולם כתבו שהמנהג כדעת הגאונים פשוט במרוקו, דאם נולד בע"ש עשרים דקות אחר השקיעה בע"ש, מלין אותו בשבת באין פו"פ. ולא חיישי' לס' ר"ת כלל. ובליל מוצאי שבת תיכף אחר כ' דקות מבדילין בבהכ"נ ועושין כל מלאכה ולא חשים להחמיר כר"ת. וכתבתי דאף המחמירים כר"ת ראוים לעשות בצנעה, שלא להראות שהאחרים מחללים שבת. וכעת נ"ל עוד לתמוה על המחמירים דעבדי תרתי דסתרן, דלגבי מילה אם נולד ביום ו' עשרים דקות אחר השקיעה, מלין אותו בשבת. ונכנסים לספק מילה שלא בזמנה בשבת, שלדעתן הוי חילול שבת גמור. ובזה לא ראיתי שו"א מחמיר להניחה ליום א' מספק, ולגבי הוצאת שבת מחמירין.

ודבר חדש ונפלא ראיתי בתשובת מעכ"ת. מה שהביא מעתון המודיע י"ז אדר תשל"ו, שאע"פ שהנפטר בחייו היה מחמיר כס' ר"ת, לא רצה רב העיר לעשות רצון אלמנתו שלא להתעסק בו עד יציאת שבת לפי ר"ת, והקפיד בזה שלא להראות לעם שום שינוי במנהג ירושלים ע"ש. גם הביא לנו דברי הרה"ג הרצ"פ פרנק ז"ל שגם הוא העיד על המנהג מכמה דורות שעברו, דלא כר"ת, ושאין בכחינו לשנות מנהג שקבעו ראשונים לנהוג כשיטת הגאונים בא"י ע"ש.

באופן שהלכה זו יוצאה בהינומא לקיים המנהג כהגאונים ז"ל. ורק המחמירים יעשו בצנעה ע"ד אתהלך בתום לבבי בקרב ביתי ותול"מ.

שו"ת שמ"ש ומגן חלק ד אורח חיים סימן מח:

בענין סברת ר"ת במוצאי שבת שאין השבת נגמר עד ד' מילין אחר השקיעה, ראיתי בספר הליכות עולם להראש"ל הגר"ע יוסף שליט"א, בח"ג פרשת ויצא הלכות מוצאי שבת והבדלה סעיף א', כל מה שהאריך בהערה למטה וכל מה שכתב כנגדי שרציתי להעמיד ולחזק מנהג הגאונים שאחר עשרים דקות נגמר השבת. ונראה דכל דבריו היו קודם שהדפסתי שמ"ש ומגן ח"ג, ששם בחיו"ד סי' כ"ו תמצא תשובה שלימה לכל מה שכתב שם, ששם הבאתי דבריו ביביע אומר בחלק ז' סי' מ"א אות ג' בסופו שכתב, אלא שצריכים בודאי להחמיר במוצאי שבת כדעת ר"ת וכמו שהעליתי בשו"ת יביע אומר ח"ב סי' כ"א. ושם בסי' כ"א אות י"א כתב, בהיות שיש לפנינו רוב בנין ורוב מנין מגדולי הפוסקים דס"ל בהחלט כר"ת שיש איסור סקילה למקדים במוצאי שבת לפני שיעור ד' מילין, מי ירהיב עוז להכניס ראשו בין ההרים הגדולים ולא יחוש פן ירוצו את גולגלתו. ובאות י"ב שם, וז"ל, בהגלות נגלות דברי כל הגדולים הנ"ל, צריכים יותר ויותר לחוש לאיסור סקילה. ושם בסוף אות י"ד, ולפי"ז אין זה ממדת חסידות דוקא אלא חובה קדושה לכל חרד לדבר ה'. ובאות ט"ז, במסקנא דדינא כתב שמצוה לפרסם ולהודיע זאת ברבים ללומדים ויודעי ספר וכו' ולהסביר להם חומר הדברים עכל"ה.

וע"ש בספרי ח"ג ביו"ד סי' כ"ו, מה שכתבתי להשיב על זה בדברים ברורים שאין לנו לחוש כלל לאיסור סקילה ולהפחיד האנשים כלל במקום שהמנהג היפך ר"ת, ומי שלא רצה להחמיר יש לו על מה לסמוך ולא יירא ולא יחת כלל. ועוד אמרתי דלפי דבריו היה ראוי לחוש לספק סקילה, ולא למול בשבת מי שנולד אחר עשרים או שלשים דקות בליל שבת, שהרי לדעת ר"ת עדיין הוא יום ששי וצריך למולו ביום ששי, וכיון שיש ספק אם כדעת הגאונים שהוא ליל שבת או כדעת ר"ת שהוא יום ששי, היה ראוי להניח זה עד יום ראשון ולא נכנס בספק חלול שבת, אלא ודאי דאין חוששין לסברת ר"ת כלל.

וראיתי להראש"ל שם בהליכות עולם בסוף דבריו שנטפל לזה, וז"ל, שאע"פ שנוהגים להחמיר במוצאי שבת שלא לעשות שום מלאכה עד עבור שבעים ושתים דקות אחר השקיעה לחוש לסברת ר"ת וסיעתו, מ"מ במקום ביטול מצות עשה של מילה ביום השמיני אין להחמיר, מכיון שהמנהג פשוט בארץ ישראל וסביבותיה כדעת הגאונים, עכ"ל, ע"ש. ואחהמ"ר אין תירוצו מספיק, שהרי לדעת ר"ת אין זה יום שמיני כלל, וכאלו נולד ביום ששי, ולדעתו יעשו מילה ביום ששי, וכיון דהוי ספק אם כדעת ר"ת או כהגאונים, היה לנו לדחות המילה עד יום א' מספק, שאז הוא מקיים מצות עשה של מילה כראוי בלי ספק חלול שבת, וכמו שאנו חוששין לישאר ד' מילין במוצאי שבת כדי שלא יכנס בספק חילול שבת. אלא ודאי שזו ראיה גמורה דאין חוששין לסברת ר"ת כלל אפילו בספק חלול שבת, ועושין כהגאונים, וה"ה למוצאי שבת שאין לחוש כלל לספק חלול שבת, וזה נ"ל ברור. וכבר כתבנו דגם חסידים גדולים ואנשי מעשה, כמו הרה"ק בן איש חי (שנה שניה פר' ויצא), והרב מֹר אביו זיע"א לא חשו להחמיר במוצאי שבת כלל. ובפרט לפי מה שראיתי להראש"ל גופיה שם בהליכות עולם בפרשת ויצא אות ב' בשם רב שרירא גאון (ובא בטור חו"מ סי' שס"ח), דחייב כל אדם שלא לשנות המנהג של המקום, דאמרינן מנלן דמנהגא מילתא היא שנאמר (דברים יט, יד), לא תסיג גבול רעך אשר גבלו ראשונים, ע"ש. וכ"כ בספר שבלי הלקט השלם סי' כ"ג שמצוה להחזיק מנהג הראשונים בכל מה שהאדם יכול להחזיק, שכן מצאנו בירושלמי (יבמות פרק י"ב הלכה א'), שהמנהג מבטל הלכה, ע"ש. ובמהר"י קולון בתשובה שורש ט' שאפילו מנהג שהוא נגד הדין אין לדחותו, ע"ש. ומזה העלה הראש"ל שליט"א שלא לומר ויהי נועם במוצאי שבת כשחל יום טוב באמצע השבוע, לכל הנוהגים כן, ואין לשנות מנהגם הקודם, וכן היה המנהג בכל ערי מרוקו שלא לומר ויהי נועם בשבוע שיש בו יום טוב. וא"כ הוא הדין בנדו"ד אפילו אילו היה המנהג נגד ההלכה אין לשנות המנהג, כל שכן אם המנהג הוא בנוי ע"פ ההלכה לסברת הגאונים, אף שיש צד אחר של ר"ת וסיעתיה החולקים בהלכה, דפשיטא ופשוט דהמנהג מבטל ספק הלכה, ואין כאן אפילו מדת חסידות בדבר. אמנם עכ"פ כיון שהדבר יצא מפי הרב חיד"א וסיעתו, שהמחמיר במוצאי שבת תבא עליו ברכת טוב, ראוי לשמוע להם ותו לא. זהו הנ"ל לחזק דברי הראשונים ביתר שאת.

ולראיה ח"פ ביום ט"ו כסלו תשס"א לפ"ק בירושלים ת"ו. ע"ה שלום משאש ס"ט

עוד נמצא בכתבי רבינו בענין זה וז"ל:

בענין חומרת ר"ת במוצאי שבת כתבתי בשמ"ש ומגן ח"א חאו"ח סי' ה', ובח"ב חאו"ח סי' י"ח כתבתי לחזק המנהג כהגאונים, ורק המחמירים יעשו בצנעה, על דרך אתהלך בתום לבבי בקרב ביתי (תהלים קא, ב), ע"ש. ועכשיו ראיתי באור תורה תשרי תשס"ב סי' ד' אות ז', וז"ל, ובאמת שכן משמעות דברי הרב ארץ חיים סתהון (בכלל ה' ובסי' רס"א), שהביא מכמה פוסקים שכתבו דלית דחש להא דר"ת, ומוכח שגם חסידים ואנשי מעשה לא נהגו חומרא זו להחמיר כר"ת מחמת שפשט המנהג דלא כר"ת. ובאמת שכן הורה כמוהר"ר עזרא עטייה זצ"ל שלא להחמיר במוצאי שבת אלא בצנעא דוקא, וכמ"ש הרב הגדול אברהם מונסה שליט"א בספרו פדה את אברהם והובא בספר עלה עזרא (עמ' פ"ה), וע"ש בהערה, שפעם אחת אמר שהוא נוהג להחמיר כר"ת אבל אשתו אינה יודעת מזה, אבל ברגע שאשתו תדע מזה יפסיק וכו', עכ"ל.

ע"ה שלום משאש ס"ט
 
ומצ"ב מה שכתב בזה דברים נכוחים בספר "דברי שלום ואמת" חלק ב' מאמר י'.
 

קבצים מצורפים

ראשי תחתית