מנהגי רבותינו זיע''א שנעלמו בעקבות העריצות המשפטית, והאם ניתן לתקן

סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
הצטרף
4/1/25
הודעות
129
כל מי שפותח את האשכול לכאורה תוהה מה הקשר? אבל אסביר למי שעבר את גיל 30 בקירוב זוכר איך היו נראים החגים בילדותו ואיך נראים היום איך היה נראה פורים! פסח ! מנהג כפרות ! וכמדומה הכל נעלם. הכל בעידוד העריצות המשפטית ''אי אפשר להדליק מדורות בשטחים הציבוריים'' או מנהג כפרות -צער בעלי חיים -אפשר בכסף וכן הלאה וכן הלאה עד שאוירת החגים כמעט ולא מורגשת בחוץ רק בבית כמאמר המשכילים היה יהודי בביתך...ואם הם צודקים והם באמת מאמינים בשטויות שלהם ניחא
אך דא עקא שאנו רואים בימים אלו איך שזה נוגע לחשש לשלטונם פתאום הכל מותר להדליק מדורות כל שבוע באופן קבוע ופתאום כל ההומאנים האלו לא מתלוננים וזה לא עושה חור באוזן ושאר ירקות
הבעיה היא שהם מתחסדים כעשיו הרשע ומחתימים רבנים על כל הבליהם
ואני בטוח שאם הרבנים היו יודעים שאותו אחד שמחתים אותם לא לעשות צער בעלי חיים בכפרות לא מציץ מילה שעושים צער בני אדם (ע''ע פלדשטיין)
ברי לי שלא היו חותמים !!
מה דעתכם??
ומה ניתן לעשות???
 
לא הגזמנו?
כתבת כאן שני דברים שלא קשורים אחד לשני. ואני מתחיל עם הקל. בשריפת חמץ לא שמעתי עד כה מנהג לעשות את זה "באותו הפח שמשתמש כל השנה (ולכתחילה יוציא ממנו חלק מהפסולת וישרפנה בחוץ)" המנהג הוא לשרוף את החמץ וזה מתקיים יפה מאוד גם כשעושים את זה במכולות המיועדות לכך. כן גם אם זה קצת פחות אקשן.
המנהג של כפרות יכול להיעשות ע"י תרנגול בימים שלפני היום הקדוש ובשחיטה במשחטה אח"כ, כמו שנוהגים בהרבה מקומות (ובפרט שלא בכל הערים הייתה שחיטה במקום עד התערבות החוק, זה היה רק בירושלים וב"ב, מה היו עושים עד אז בשאר המקומות?). אז נכון שבזה מפסידים את ההידור לעשות לפנות בוקר של עיוכ"פ, אבל לא ביטלו בזה שום מנהג. וכמובן שכבר מוזכר בפוסקים שאפשר לעשות בכסף ועי' ביפה ללב שכ' שעדיף לעשות בכסף וציטטוהו כל האחרונים. (וגם בזה הרוויחו שי' מרן השו"ע שכ' לא לעשות בתרנגול מפני דרכי האמורי).
לגופו של עניין נכון שהרשויות לא התכוונו בשום דבר לטובתינו אבל כל בעל נפש שהיה רואה את הצטופפות התרנגולים וכן את שחיטתם בפני ילדי חלאקה, הבין שלא לזה התכוונו רבותינו הפוסקים (בעיירה האבות היו מגיעם לבית השוחט וסוגרים שם את האירוע, לא הייתה אז מגבית של קופות רמבעהנ"ס..).
בסה"כ אני לא חושב שמה שעומד בראש מעייני הרשויות זה לעזור לקיום מנהגי ישראל, אבל אני חושב שההתמרמרות וההכרזת מלחמה הזו, לא נובעת מחשיבה מפוכחת במיוחד.
 
לא הגזמנו?
כתבת כאן שני דברים שלא קשורים אחד לשני. ואני מתחיל עם הקל. בשריפת חמץ לא שמעתי עד כה מנהג לעשות את זה "באותו הפח שמשתמש כל השנה (ולכתחילה יוציא ממנו חלק מהפסולת וישרפנה בחוץ)" המנהג הוא לשרוף את החמץ וזה מתקיים יפה מאוד גם כשעושים את זה במכולות המיועדות לכך. כן גם אם זה קצת פחות אקשן.
המנהג של כפרות יכול להיעשות ע"י תרנגול בימים שלפני היום הקדוש ובשחיטה במשחטה אח"כ, כמו שנוהגים בהרבה מקומות (ובפרט שלא בכל הערים הייתה שחיטה במקום עד התערבות החוק, זה היה רק בירושלים וב"ב, מה היו עושים עד אז בשאר המקומות?). אז נכון שבזה מפסידים את ההידור לעשות לפנות בוקר של עיוכ"פ, אבל לא ביטלו בזה שום מנהג. וכמובן שכבר מוזכר בפוסקים שאפשר לעשות בכסף ועי' ביפה ללב שכ' שעדיף לעשות בכסף וציטטוהו כל האחרונים. (וגם בזה הרוויחו שי' מרן השו"ע שכ' לא לעשות בתרנגול מפני דרכי האמורי).
לגופו של עניין נכון שהרשויות לא התכוונו בשום דבר לטובתינו אבל כל בעל נפש שהיה רואה את הצטופפות התרנגולים וכן את שחיטתם בפני ילדי חלאקה, הבין שלא לזה התכוונו רבותינו הפוסקים (בעיירה האבות היו מגיעם לבית השוחט וסוגרים שם את האירוע, לא הייתה אז מגבית של קופות רמבעהנ"ס..).
בסה"כ אני לא חושב שמה שעומד בראש מעייני הרשויות זה לעזור לקיום מנהגי ישראל, אבל אני חושב שההתמרמרות וההכרזת מלחמה הזו, לא נובעת מחשיבה מפוכחת במיוחד.
כן אבל בסוף זה מה שילדינו רואים ואם שהיינו ילדים כולנו יכולנו לראות איך אבא שורף חמץ היום לא ניתן העריה מציבה לך מכולות לשעה בדיוק ולאחמ''כ אוספת אותם ועזבו זה המקרה הקל
קחו את לג בעומר שנהגו שנים לעשות מדורה היום בכל עיר כמעט יש כמה הדלקות של הקהילות והרבנים והעיריה מסתובבת לכבות את כל השאר
ואולי הם צודקים חור באוזן וכאלו .אבל איפה כ זה נעלם שמבעירים מדורות באילון??
למה שם אנו לא רואים קריאת קודש של קק''ל על ה''חור באוזן?
 
א. גם אני אשמח לדעת על מנהגים שנעלמו בעקבות עריצות משפטית. זה מעניין.
ב. שתי העניינים לעיל לא קשורים לזה אלא להלכות פשוטות ביהדות.
מנהגים בבקשה הרמא והב''י הביאו שיש מנהגים בפורים לכתוב המן ולהכות בו ומזה נשתרבב מנהג הנפצים
כל שנה כל קופות החולים שמעניין אותם מההלכה קדחת דואגים להוציא קריאות קודש ''לא לנפץ גם לא במגילה '' יש הלומי קרב ושאר ירקות
פתאום בהפגנות שמשתמשים שם בתופים ובמוזיקה בווליום גבוה מאוד ובזיקוקים שהרבה יותר מסוכן ורועש מנפצים
הם בשקט מוחלט ולא ראית איזזה ד''ר מאחרוני המתמחים שיצייץ מילה
 
אין קשר בין הדברים.

מאד מקומם מדורות באיילון אבל זה לא קשור בכלל למנהגים שנעלמו.

אתה רוצה ךהצטרף למחאות. בכבוד.
 
קחו את לג בעומר שנהגו שנים לעשות מדורה היום בכל עיר כמעט יש כמה הדלקות של הקהילות והרבנים והעיריה מסתובבת לכבות את כל השאר
ואולי הם צודקים חור באוזן וכאלו .אבל איפה כ זה נעלם שמבעירים מדורות באילון??
למה שם אנו לא רואים קריאת קודש של קק''ל על ה''חור באוזן?
חוץ מ"למה שם לא" אני לא רואה שום דבר ענייני שמצדיק את הכותרת של האשכול.
 
''אי אפשר להדליק מדורות בשטחים הציבוריים''

בעבר היו מבעירים מדורות נורמליות בגודל נורמלי, שלא היה מזיק לסביבה. כיום מבעירים מדורות ענק, מבעירים צמיגים, עשן שחור וסמיך חונק את כל הבתים בסביבה המיושבים בצפיפות. יש לזה דין מזיק כפשוטו.
 
מנהג כפרות -צער בעלי חיים -אפשר בכסף

בעבר לא היו מביאים משאיות של בעלי חיים הדחוסים בצפיפות באופן של צער בעלי חיים. לכל אחד היו בחצר ביתו תרנגולים, ואב המשפחה היה בוחר תרנגול מהודר לכפרות, בשביל לתרום אותו לעניים לכבוד יום טוב.

כיום עוברות התרנגולות בדרך לכפרות ובחזרה מסע ייסורים, כליאה צפופה בתנאים לא "תרנגוליים" בעליל, שעות ארוכות של שהייה בשמש ללא מים ומזון מתוך התעללות ממש, עד לשחיטתם.

איזה היתר יש לעבירה הנוראה הזאת?

יש לתקן את הדבר, ואח"כ להמשיך במנהג הכפרות.

ועיין בפתחי תשובה ס"ק ט"ז (שו"ע יו"ד סימן לו סעיף י"ד) מה שמביא בשם שו"ת בית אפרים (וכן כתב ב'יד אפרים' על השו"ע שם).

image.png
הרב מאזוז-כפרות.png2.png
image (1).png
 
תסבירו מה אתם רוצים?

שנשרוף מדורות שנפגין. איזה עוד אופציות.
 
כל שנה כל קופות החולים שמעניין אותם מההלכה קדחת דואגים להוציא קריאות קודש ''לא לנפץ גם לא במגילה '' יש הלומי קרב ושאר ירקות

גם זו דוגמא גרועה. האם בעבר היו מפוצצים נפצים בפורים? היו מבהילים נשים בהריון עד כדי הפלה? היו גורמים טראומות להלומי קרב?

בקיצור, כל ה"מנהגים" שהבאת הם דברים חדשים שלא שערום אבותינו.
 
גם זו דוגמא גרועה. האם בעבר היו מפוצצים נפצים בפורים? היו מבהילים נשים בהריון עד כדי הפלה? היו גורמים טראומות להלומי קרב?

בקיצור, כל ה"מנהגים" שהבאת הם דברים חדשים שלא שערום אבותינו.
לא צריך להקצין לב' הצדדים
ברור שלא צריך לפוצץ דינמיט בהמן אבל גם לא להגיע למצב שאין אפילו מ
 
אם לא צריך לפוצץ דינמיט, אז מה הבעיה להכות על הסטנדר או להרעיש ברעשן? מישהו אסר עליך? על איזה "מנהגי רבותינו" אתה מדבר שנעלמו בגלל עריצות משפטית? (ואיך בכלל הגעת מעריצות משפטית לקופות החולים...)

אגב, בבתי כנסת רבים הנהיגו לא להרעיש כל המגילה, אלא רק לאחר מכן כאשר אומרים "ארור המן", וכן הורה הגר"ע יוסף:

"יש הרבה חושבים מה זה פורים? מביאים ילדים לבית הכנסת, וכל אחד מביא אתו איזה צעצוע שיש בו חומר נפץ, ומכים, 'אודרוב' , יושבים מחכים מתי יבוא המן כדי להכות, באים לא בשביל לשמוע את המגילה, לא בשביל לראות את חסדיו של הבורא יתברך, רק בשביל להכות.

'ומשניתנה רשות למשחית, שוב אינו מבחין בין טוב לרע', פעמים יש על יד המן מרדכי, וכשמכה את המן לא פגע, מכה על מרדכי, מכה על אסתר. בשביל מה זה? למה לעשות דברים כאלה? זה לא כבוד לבתי הכנסת שלנו שהם מקדש מעט שיש בהם רעשים אלה.

צריך לשים לב, כל אחד ואחד שמביא את בנו ישים אותו על ידו, יזהיר אותו 'לא תעשה שום דבר עד שיגמרו את כל המגילה', כשיגמרו את כל המגילה, אומרים 'הרב את ריבנו', ואח"כ אומרים 'ארור המן', שיכו שם את המן כמה שרוצים, 'הכה תכה', אך לא בשעת קריאת המגילה שמפריע גם כן לאחרים שרוצים לשמוע.

לפני מאה ועשרים שנה היה ברודוס רב גדול אחד, רבי רחמים יהודה ישראל, והוא היה אב"ד של העיר, והנה פתאום עלה בדעתו של ראש הממשלה לשלוח נציג לכבוד עם ישראל שיבוא לבית הכנסת בפורים, ויראה את התפילות שלהם.

והנה באו הילדים כל אחד עם אקדח צעצוע, ומי שמסכן אין לו, מביא פטיש וחתיכת עץ מהבית, 'בכשיל וכילפות יהלומון' , והולם חזק. השליח השתומם איזה מין התנהגות זו בבית הכנסת במקום קדוש, היה לו ממש דו"ח שלילי לפני המלכות על ההתנהגות הזו.

המלך קרא את הרב הראשי, אמר לו, מה זה, בית הכנסת זה בית אלוקים שלכם ואתם מתנהגים כך בהתפרעות כזו, להכות ולחבל בשלחנות, איך זה? אמר לו, אדוני, זה מנהג נערים חסרי שכל. אך המלך שאל, הרי עליכם להזהיר גדולים על הקטנים להשגיח עליהם! אמר לו, אדוני אני מתחייב בפניך יותר לא יהיה מנהג זה.

הרב רצה לבטל מנהג זה, אך מכיון שכתוב בכמה ספרים שזהו מנהג טוב, שלח לשאול את גדולי הדור ההוא, בתחילה שלח לרבי אברהם פלאג'י באזמיר-טורקיה, חכם גדול בנו של ר' חיים פלאג'י, וסיפר לו את המעשה הזה. ענה, לפי דעתי תבטל את המנהג הזה תכריז בחרם, אף אחד לא יביא ילדים כאלה שיבואו וירעישו בבית הכנסת.

חזר ושלח לשאול את בית הדין של ירושלים בראשות הגאון רבי יעקב שאול אלישר, ורבי רפאל יצחק ישראל, והם גם כן כתבו לו ברוח הדברים האלה.

לאחר מכן שלח לרבני קושטא, וכולם הסכימו על ידו. כל זה מפורסם בספר 'אברהם אזכור', ובספר 'בן ימין' [על שם אביו שהיה בנימין], שם מרוכזות של התשובות שכולם מסכימים פה אחד לבטל מנהג זה.

רבותי, כל אחד יקנא קנאת ה', באים ילדים רוצים להתפרק להרביץ להמן, יאמרו להם בקריאת המגילה שקט, 'אין פרץ ואין יוצאת ואין צוחה', זה מפריע מאוד.

ודבר זה יכול גם כן להביא מחלות, העשן שיוצא מהפיצוץ הזה אנשים שואפים אותו ואחר כך נחלים ח"ו, וגם יכולים להביא לידי סכנות, אין שנה שלא נשמע בעתונות שכמה ילדים נפגעו מהמשחקים האלה. צריך אדם להיות זהיר 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם', חייב לשמור על נפשו ונפש בניו ובנותיו, אחרי שיגמרו את כל המגילה יצאו החוצה יאמרו 'ארור המן' פעם פעמיים ושלוש עד שימאס להם, אבל לא בבית הכנסת, זה לא כבוד של בית הכנסת.

יש הרבה הלכות בדיני קריאת המגילה, אבל אלה הם דברים מוחשיים, שאנחנו רואים אותם ומרגישים אותם, ולאט לאט התדרדר המנהג הזה והתפשט שוב.

היה חזן שקרא את המגילה בפורים בקול נחמד וצלול, למחרת בבוקר לא היה יכול לפתוח את פיו, מה קרה לך? אמר, כשהיו מפוצצים את המן בלע הרבה עשן וקולו לא יוצא.

היה אחד, אחרי פורים אני מדבר אתו והוא לא מרגיש לא עונה, עד שלא צעקתי לו כמה פעמים לא ענה, מה יש לך? אמר, עשו לו פיצוץ בפורים ליד האוזניים והתחרש, ועוד כהנה וכהנה. למה להזיק בני אדם? אנשים באים לשמוע, לצאת ידי חובה, הנשים יושבות בעזרה באות לשמוע ושומעות רק פיצוצים, ותבקע הארץ לקולם".
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית