מניעת הנאה המותרת בשבת - גובלת בעבירה על מצוות עונג שבת!

  • יוזם האשכול יוזם האשכול גרינפלד
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

גרינפלד

חבר פעיל
הצטרף
5/1/25
הודעות
101
מיקום
בני ברק
פעם אמר לי משם רבו הקדוש החפץ חיים ז״ל שהיה הוא אומר "אז עס ווילט זאך שבת א שמעק טאבאק און מען האלט זיך צוריק, איז מען עובר אוין דער מצוה פון עונג שבת".
תרגום: כשבשבת רוצים להריח טבק, ומונעים את עצמם ולא לוקחים - עוברים על המצווה של עונג שבת.
הצדיק ר' שלמה עמ' ק - מרשימות ר' אשר; מובא ומתורגם במאיר עיני ישראל ח"ג סוף פרק י"ד שבת קודש עמ' 576

וקצת יל"ע במאי עסקינן, מדוע נמנע, אם מחמת עצלות - אז לכאורה סו"ס זו הנאתו, ואולי בשביל פרישות וקמ"ל שאף שמכוון לשם מצווה אסור; ועי' בהגר"א באבן שלמה או במשלי שהמענה עצמו גם בשבת - זה חטא, ולכאורה אין הכוונה ביטול אחת משלושת הסעודות. גם עי' שבת קי"ט שלשקוע בלימוד יותר מדי ג"כ נקרא זלזול בשבת, עיי"ש ברש"י שמבטל תענוגים.
וכמדומה שיש דנים שאסור להימנע בשביל דיאטה. מיהו לכאורה אם עושה כן עבור בריאות - פשיטא שמותר.​
 
וכמדומה שיש דנים שאסור להימנע בשביל דיאטה.
אור לציון או"ח ח"א פכ"א אות ג':​
ג. שאלה. מי שנמנע מלאכול מאכלים הרבה לשם שמירת משקל (דיאטה), האם מותר לו להמנע מאכילה גם בשבת.
תשובה. אין להמנע מאכילת מאכלים בשבת מטעמי שמירת משקל וכדומה, ויש בזה משום ביטול עונג שבת. ומכל מקום מי שהאכילה מזיקה לו, רשאי להמנע מריבוי מאכלים בשבת. וכן מי שרגיל לאכול תמיד רק מאכלים טבעיים או צמחוניים, רשאי לנהוג כן גם בשבת, ואינו חייב לאכול דוקא בשר ודגים.​
וכנראה הכוונה באופן שאי"ז צורך חיוני לבריאות, רק שרוצה להיות מאוד בריא.​
 
והחוט שני מביא שלשון הבעה"מ "לאכול חמין... להטמין... ולהשמין".
בזמן חז"ל השמנה הייתה מעלה, כפי שרואים במסכת שבת שנשים היו עושות כל מיני פעולות בכדי להיראות בעלות בשר.
ויל"ע אם בזמננו שהשמנה נחשבת לחולי או לכה"פ כדבר לא רצוי, דאולי נשתנה הדין?
 
וכמדומה שיש דנים שאסור להימנע בשביל דיאטה. מיהו לכאורה אם עושה כן עבור בריאות - פשיטא שמותר.​
שו"ת אור לציון חלק ב פרק כא - דיני סעודות שבת
ג. שאלה. מי שנמנע מלאכול מאכלים הרבה לשם שמירת משקל (דיאטה), האם מותר לו להמנע מאכילה גם בשבת.
תשובה. אין להמנע מאכילת מאכלים בשבת מטעמי שמירת משקל וכדומה, ויש בזה משום ביטול עונג שבת. ומכל מקום מי שהאכילה מזיקה לו, רשאי להמנע מריבוי מאכלים בשבת. וכן מי שרגיל לאכול תמיד רק מאכלים טבעיים או צמחוניים, רשאי לנהוג כן גם בשבת, ואינו חייב לאכול דוקא בשר ודגים.
ובהערות שם:
בשו"ע סימן רפ"ח סעיף ב' כתב, מי שהאוכל מזיקו יכול שלא לאכול, משום שזהו עונג שבת שלו. ונראה שזהו דוקא במי שהאוכל מזיקו, אבל אם אין מזיקו, אין לו להמנע ממצות עונג שבת מטעמים אחרים, וחייב לאכול פת בשיעור כביצה, ויותר מכביצה אינו חייב לאכול אם מקפיד שלא לאכול הרבה, ויאכל מאכלים אחרים.
 
שו"ת אור לציון חלק ב פרק כא - דיני סעודות שבת
ג. שאלה. מי שנמנע מלאכול מאכלים הרבה לשם שמירת משקל (דיאטה), האם מותר לו להמנע מאכילה גם בשבת.
תשובה. אין להמנע מאכילת מאכלים בשבת מטעמי שמירת משקל וכדומה, ויש בזה משום ביטול עונג שבת. ומכל מקום מי שהאכילה מזיקה לו, רשאי להמנע מריבוי מאכלים בשבת. וכן מי שרגיל לאכול תמיד רק מאכלים טבעיים או צמחוניים, רשאי לנהוג כן גם בשבת, ואינו חייב לאכול דוקא בשר ודגים.
אור לציון או"ח ח"א פכ"א אות ג':
ג. שאלה. מי שנמנע מלאכול מאכלים הרבה לשם שמירת משקל (דיאטה), האם מותר לו להמנע מאכילה גם בשבת.
תשובה. אין להמנע מאכילת מאכלים בשבת מטעמי שמירת משקל וכדומה, ויש בזה משום ביטול עונג שבת. ומכל מקום מי שהאכילה מזיקה לו, רשאי להמנע מריבוי מאכלים בשבת. וכן מי שרגיל לאכול תמיד רק מאכלים טבעיים או צמחוניים, רשאי לנהוג כן גם בשבת, ואינו חייב לאכול דוקא בשר ודגים.
 
וכמדומה שיש דנים שאסור להימנע בשביל דיאטה.
1736943508938.png

1736943524329.png
 
ירחון האוצר חשוון תשפ"ד גליון פ"ג [לגבי תענית הראב"ד]:
כתב הגר״ח פלאג׳י בספרו כף החיים (סימן כ״ד הל׳ נ״ז) שמה שאמרו רבותינו בגמ׳ סעודה שהנאתך מרובה משוך ידך ממנה, הוא אפילו בשבת ע״ש, שמשמע מדבריו פשוט שרשאי למעט אכילתו בשבת. אמנם ראה למו״ר הרב נאמ״ן שליט״א בשו״ת מקור נאמן (סי׳ שס״ז, ובמילואים שם) שאוסר לעשות תענית הראב״ד בשבת. וזכר מדברי הגרי״ח בשו״ת תורל״ש (סי׳ תמ״ט, והובא לקמן) שאסור לעשות תיקון כרת בשבת לנדד שינה מעיניו. וכן ראיתי מובא משמיה דהגר״ח קנייבסקי זצ״ל. ולכאורה אין בזה מחלוקת כלל, והעיקר לפי מה שהוא. רק שאדם רגיל זה גורם לו צער ועל כן יש לאסור בסתם. (גם ראיתי שכן הורה ובא הגה״ח ר׳ שריה דבילצקי זצ״ל. קונט' ארי במסתרים עמוד 13).​
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית