מרן החיד''א

עכשיו לגוף דברי הלקט הקציר:
כמו שכל אחד רואה, היה כתוב האריה, ומרן הנאמ"ן הגיה האר"י.
והוא כבר חזר בו! והודה שההגהה טעות!
מדוע???
אין לא היה ולא נברא כזה שיטת האריז"ל בשום מקום בעולם!!!!
וכמ"ש לקט הקציר, שם שכ"כ הצדה לדרך ודי אהרון ואליה רבה, ע"ש היטב כי אין כזה האריז"ל.
האר"י מעולם לא דן אם יקנה"ז מה קודם קידוש או שהחיינו. ומעולם לא כתב מזה מאומה
אז ובכן מי זה האריה המדובר???
התשובה היא לא צריך להזדרז ולהשיג, אלא לעיין במתינות.
בשורה שמינית מלמטה בעמוד קודם כותב לקט הקציר : וכ"כ האריה סי' תרסז!
הנה התשובה למתונים בדין.
והכוונה לרבי יהודה אריה ממודינא בחיבורו על שו"ע שכתב זאת שחור על גבי לבן
מי שיעיין בנחת יראה שהלקט הקציר חוזר על דברי האריה שהובאו קודם לכן,
ועל זה כתב: ובדבר שהרב האריה מחמיר!!!
האריה הקודם שדובר עליו כמה שורות קודם!
ולכל המעקשים, שאינם רוצים להודות על האמת באמת
הנה לך דברי ה'אריה' הנזכר
במחילה מכבודך. אין הדברים נכונים. אני מזמן רציתי ליישב את הלקט הקציר הנ"ל בכמה אופנים. בדקתי בכתב היד היותר מדוייק שיש לספר הנ"ל [כמדומני שהוא אוטוגרף] ושם הדברים ברורים שהכונה לאר"י ממש

1741345921738.png


בשורה השניה הוא כותב במפורש וכ"כ 'גור אריה' סי' תרס"א.
בשורה האחרונה הוא כותב במפורש ובדבר 'שהרב' מחמיר אני נוהג כדברי 'הרב האר"י' ז"ל וכו'. והדברים מפורשים.

גם כל הענין מדבר שם בצורה 'כללית' ולא ספציפית על הנידון ההוא.

אלא שיש בעיה כללית מה נכנס שם ענין האר"י, שלכאורה לא קשור כלל לענין המדובר שם.

ובלא"ה א"א לסמוך על שמועה כזו נגד כל ספרי החיד"א המלאים בעניני קבלה גם להמון העם.
 
הרב @כהן סוף סוף מישהו מגיב ענינית מדעית ולא ריגשית.
כיון שהזכיר דבריו קודם של האריה, והא קמן שהוא נד' בספר,
ואין רבנו האריז"ל כאן בשום צורה ואופן הוא לא דן בזה,
ע"כ למימר כנ"ל.
מה שמטעה את הלומדים
זה הלשון שהרב מחמיר משמע שזה מישהו מוכר וידוע,
וזה קושיא שאין עליה תשובה.
 
בקונטרס 'יראת ההוראה' להרה''ג ראובן ניסן שליט''א. התיחס לדברי הלקט קציר הנ''ל וישב אותם (אינני זוכר בע''פ מה תירץ)
 
כיון שהזכיר דבריו קודם של האריה, והא קמן שהוא נד' בספר,
כתבתי שלפי הגירסא האמיתית הוא כתב לפני זה להדיא 'גור' אריה. ולא סתם 'אריה'. וכשהגיע לאר"י כתב להדיא 'הרב האר"י' שזה הכינוי של רבינו האר"י. וכשכתב שמחמיר כדברי 'הרב' - זהו סתמא האר"י.
לומר שהוא מחמיר בכל דבר כמו הרב 'גור אריה' אין לו שום משמעות, וגם לפי האמת אינו נכון כלל.

לתוספת ביאור ומ"מ בנושא זה עיין כאן
 
המעיין בקונטרס הנ''ל, יראה כמה דבריו אמיתיים ונכונים
הנה הקטע מקונטרס יראת ההוראה של הרב ניסן
 

קבצים מצורפים

  • WIN_20250307_14_07_34_Pro (2).jpg
    WIN_20250307_14_07_34_Pro (2).jpg
    95 קילובייט · צפיות: 14
נערך לאחרונה:
והוא כבר חזר בו! והודה שההגהה טעות!
מנא ליה למר?

ככל דבריך כבר נכתב בפורום אוצה"ח אשתקד, מצו"ב קטע משם
אם יש מי שיכול להביא משם כל האשכול ושכמ"ה

ספר לקט הקציר - יחס החיד"א להאר"י

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ב' מאי 06, 2024 9:10 pm

בשנים האחרונות הגרע"י זצ"ל, הוריד פצצה לעולם, כי מציאה מצא בספר הנפלא לקט הקציר (תשנ"ב), להגאון רבי אברהם כלפון מטריפולי (לוב), שהעיד שהחיד"א אמר לו פה אל פה, כי איננו מורה לרבים כדברי רבינו האר"י אלא כדברי מרן, ורק לעצמו הוא מחמיר כדברי האר"י. ועשה מכך יתד בל תמוט לדבריו ללכת אך ורק בתר דברי מרן, ולא בתר דברי האר"י, ומאז כל ממשיכי דרכו מנופפים בדברי לקט הקציר וקאמרי דידן נצח!

והנה מלבד שהדברים סותרים מקומות רבים אין קץ בדברי החיד"א ללכת בתר רבינו האר"י, ויתרה מכך כתב דבר נורא, שאילו ראה מרן דברי רבינו האר"י היה חוזר בו!
וא"כ איך יתיישבו דבריו לעדותו של הרב לקט הקציר??? ויתרה מכך המעיין בכללות ספר לקט הקציר ובשאר חיבוריו, יחזה שכל דברי האר"י תדיר על לישניה, וא"א להעלות על הדעת שנטה קו מדברי האר"י כלל, עד כדי כך שיהיה לו איזה ספק בעולם אם אזלינן בתר האר"י!

והנה בעיון בספר לקט הקציר עמ' תסו-תסז, נמצא שזה לשונו: "ובהיותי אני הצעיר אברהם כלפון ס"ט בליוורנו שנת התקס"ד, שאלתי את פי מורינו מופת הדור הרב חיד"א הי"ו על פתגמא דנא פה אל פה, וא"ל אני נוהג כמ"ש מרן ז"ל, ובדבר שהרב האריה ז"ל, הוא מחמיר אני נוהג כדבריו ואיני מחמיר אלא על עצמי".

והנה המהדיר הגר"מ מאזוז, לא הבין מהו המונח "הרב האריה", והיה פשוט לו לתקן במקום הרב האריה - "הרב האר"י". ומכאן נתן פתחון פה להגרע"י וממשיכי שיטתו לומר שהנה אפילו החיד"א לא החמיר בדברי האר"י אלא על עצמו ולא הוראה לרבים. אולם מה מפליא הדבר כי כמה שורות קודם מציין הלקט הקציר: "וכ"כ אריה סי' תרס"א", וכוונתו ככל הנראה להרב גור אריה הלוי, ספר על שו"ע שנדפס באיטליה שהיה מאוד מפורסם בזמנו, או שנתכוון להגהות רבי שמואל משער אריה (ראה לדוגמא יוסף בחירי, עמ' תטו) והרבה יותר נראה כי נתכוון אליהם ולא לרבינו האר"י. בפרט שכל ההלכה הזו בה נכנס קטע זה כביכול מדובר על האר"י, אין שום שייכות להאר"י ולדברי קבלה, ונפל פיתא בבירא.

מי שיוכל לצרף צילום מלקט הקציר, עמ' תסו-תסז יבורך!
 
ראשי תחתית