מתי החלו אבותינו להתלבש במגבעת וחליפה?

הולך בתמים

חבר חדש
הצטרף
28/11/24
הודעות
77
בעקבות דיון מקביל על פראק, התעוררתי לחשוב:
הרי הלבוש האחיד החרדי, אינו הלכה למשה מסיני, אפילו שצעירי הצאן חושבים שכך.
למעשה, עד לפני כמה עשרות שנים הלבוש היה הרבה פחות אחיד, גם בתוככי הישיבות כגון חברון ופוניבז', כפי שניתן לראות בתמונות (למרבה המזל רובן בגווני אפור...)
ומעניין לבדוק בלי קשר מתי התחילה האחידות החד משמעית החרדית
וכן מתי הצטרפו אבותינו לזה. האם מיד כשעלו ארצה? או בחלוף הזמן?
מדוע יש רבנים שהתלבשו במלבושי אירופה ויש כאלו ששימרו את הלבוש המסורתי מארצות ערב? והאם זה ערכי או עקרוני?
בקיצור מי שפעם חקר את זה או הגה בזה - יועיל אם יעלה את תובנותיו.
 
.הגר''ע עטיה ר''י פור''י, לא הלך עם חליפה ''מודרנית אירופאית'' כנודע, ותלמידיו הגרב''צ הגר''י צדקה הלכו עם חליפות רגילות
 
לחכם עזרא היה גלימה, גם לבן איש חי ושאר החכמים
זה היה חלוקה דרבנן הנהוג עם המצנפת
רואים את זה שנים אחורה כמו השדי חמד החיד"א וכו'
מה שנשאר היום לראשל"צ ועד קצת כמו חכם ניסים בן שמעון שממשיך את אביו שגם היה לו גלימה
הכי טוב היה אם ל החכמים היו עם גלימה, מה שנהיה היום שרק לראשל"צ יש יוצר בעיה שצעירי הצאן ולא רק, בטוחים שהגלימה זה מדד תורני
 
מה שנשאר היום לראשל"צ ועד קצת כמו חכם ניסים בן שמעון שממשיך את אביו שגם היה לו גלימה

הרב בן שמעון - רק בשנים האחרונות, וצ"ב מה הסיבה לשינוי הזה?

ובעבר רבני עיר ספרדיים הלכו עם גלימה, ולא רק ראשל"צים.

למה? כי זה הלבוש שהם הכירו מבית אבא שכך צריך ללבוש.

ראה כאן הרב יצחק אבוחצירה, הרב י"מ טולדינו, הרב פרדס.



ככלל, ככל שהלובש מוכן / צריך / רוצה להתנתק מהתרבות האשכנזית-ליטאית,

כך יותר 'קל' לו ללבוש לבוש אותנטי.

ז"א, שלבישת גלימה היא בעצם הצהרה על זהות.

ומסתבר שזה יצביע / ישפיע על תחומים נוספים כמו השקפה / פסיקת הלכה.
 
נערך לאחרונה:
הביאו פה כך על בנו ממשיך דרכו הגר"ד שליט"א.
 
ככלל, ככל שהלובש מוכן / צריך / רוצה להתנתק מהתרבות האשכנזית-ליטאית,
כך יותר 'קל' לו ללבוש לבוש אותנטי.
ז"א, שלבישת גלימה היא בעצם הצהרה על זהות.
ומסתבר שזה יצביע / ישפיע על תחומים נוספים כמו השקפה / פסיקת הלכה.
לא עדיף שזה יצביע לפני שזה ישפיע?
 
ראשי תחתית