מחיפוש קל:
שו"ת האדמו"ר הזקן שער השמועה סימן ה - בענין נוסח התפילות יש י"ב שערים, וכל שבט ושבט יש לו נוסח שלו בתפילה, ועל ידו נעשה עליית נשמותינו, והשער הי"ג כולל כל הי"ב שערים, אשר כל שבט ושבט יוכל להעלות בו. שכן נאמר לעתיד לבא יבואו הי"ב שבטים דרך הי"ב שערים שבירושלים כל אחד בשער שלו. וכאשר לעתיד בגשמיות כן בזמן הגלות בעבודת ה' והוא נוסחאות התפילות, אשר על ידי התפילות מתעלים נשמותיהן של ישראל. ובהיות כל ישראל ערבים ומעורבים מכמה שבטים, ואין אדם יודע מאיזה שבט הוא, לכן תיקן האריז"ל נוסח התפילה מלוקט מנוסחאות אשכנזים ומספרדים ומשאר נוסחאות, בענין שכפי תיקון נוסחתו הוא משער הי"ג שכל ישראל יכולים לעלות בו וד"ל.
פסקי תשובות אורח חיים סימן סח אות ג - והנה, בספר מגיד דבריו ליעקב - ליקוטי אמרים להמגיד ממעזריטש (אות קל"ג, ובדפו"י דף י"ח). כתב בזה"ל: "אמנם זאת כבר נודע שאמרו חז"ל (מדות פ"ב מ"ו) י"ג השתחויות היו במקדש נגד י"ג שערים, ונרמזו ביחזקאל, והנה הי"ב שערים הם שער לכל שבט וכו' כמבואר בכתבי האר"י ז"ל וכו', והנה השער הי"ג למי שאינו זוכר שבטו ואינו יודע באיזה שער יבוא לחצר המלך לזה מכוון השער הי"ג, והוא כנגד תיקון הי"ג (בי"ג מדות) שהוא 'ונקה' שהוא מקבל מכל הי"ב תיקונים, והנה האלקי האר"י ז"ל בהיות נהירין ליה שבילין דרקיעא לימד דעת את העם וכו' ותיקן סדר מלוקט מכמה נוסחאות19 כידוע לבקיאים וכו', ובזמן הזה שאין ידועים השבטים על כן כל אחד20 יאחז בדרכו של האר"י השוה לכל נפש", ובסגנון זה נתנבא באותו זמן גם החיד"א בעבודת הקודש (קשר גודל סימן י"ב אות ט') "מנהגי שרשי התפילות אין לשנות ממנהג הקדום, כי י"ב שערים נגד י"ב שבטים וכו', ותפילה נוסח הספרדים עולה בכל אחד מי"ב שערים, האר"י ז"ל".