קבלת תלמידה טובה מבית לא כל כך טוב

הצטרף
10/1/25
הודעות
18
בכנס אבות שהתקיים בסמינר 'איילת השחר' נשא דברים הגאון רבי משה הלוי שליט"א ראש ישיבות תפארת לוי ומרבני הסמינר, והסביר כי הסיבה שלא מקבלים בת ממשפחה לא תורנית, גם אם היא עצמה כן תלמידה טובה, היא משום שהסמינר והבית חייבים לשדר אותם ערכים ומטרות. ואם הבית משדר מסרים אחרים, קשה להגיע להישגים חינוכיים. צפו:

 
רצונו לומר: אחת שאחיה הוא לבן, ואביה הוא בתואל - לא תתקבל.
אוי שכך עלתה לנו בימינו.
לא הקשבתי לדבריו,
אבל, יודע ומכיר, שכשכן קבלו, הבת מבליטה את המצב .. ויש לה גיבוי מהבית, ובוקה ומבלוקה ...
 
והסביר כי הסיבה שלא מקבלים בת ממשפחה לא תורנית,
אני לא שמעתי זאת בהסבר. אלא בקשה מההורים לתת גב לסמינר או הישיבה.
גם משפחה של בעלי בתים יראי השם.
יכולה לתת מסר חזק שמה שהרב דורש, או מה שהצוות דורש - קדוש.
ופעמים אף יותר מבית של תורה.
המסקנות המעשיות.
זה נושא בפני עצמו.
 
אבל בתואל ותרח ולבן לא היה להם חיידר ולא סמינר.

מה שאני מבין מדבריו, זה שצריך להיות הלימה בין הסמינר לבית. אם החינוך והערכים והמטרה לא זהים. העבודה נהיית קשה ומסורבלת שבעתיים.
הורים הם לא מחנכים נקודה. אבל הרצונות צריכים להיות חופפים וכן המטרה.
רואים היום בהרבה מקומות לא רק בסמינרים אלא גם בישיבות שההורים לא באותה מטרה (ולפעמים הם עדיין לא הגדירו מה הם רוצים) דרישות הצוות לא מובנות להם. וכולם סובלים.
 
לכן לקחו אותה בגיל 3 לפני שתתקלקל....
וברצינות
ברור שאם ההורים בדורינו יהיו לבן ובתואל גם בממ"ד לא יקבלו אותם
 
כל הסיפור הזה מזכיר לי סרטון ישן ודי מוכר,

שהמילים היחידות שהבנתי שם הם:

גאוה! גאוה! גאוה!... ודו"ק.
 
לכל המתיפיפים למיניהם שתמיד מנפנפים בתרח ובבתואל, ובגאווה גאווה.
תאמינו לי שהמנהלים היו שמחים לקבל כמה שיותר תלמידים גם מבתים לא הכי טובים, אבל הם יודעים שאתם לא תשלחו למוסדות שלהם אם הם יקבלו אותם.
אז בבקשה תסבירו לי מי הם אותם בעלי גאווה?
 
ולגופו של עניין, אני בטוח שהגראי"ל זצ"ל לא בא לומר שמנהלי המוסדות יקבלו מבלי לבדוק את הבתים וכו', אלא בא לכוין את המצפן, שצריך לעשות כן לשם שמים בלתי לה' לבדו ולא מתוך גאוה.
ואם אינני טועה גם בסרטון המפורסם עיקר הזעקה של גאוה גאוה היתה על ההורים ולא על מנהלי המוסדות
 
לכל המתיפיפים למיניהם שתמיד מנפנפים בתרח ובבתואל, ובגאווה גאווה.
תאמינו לי שהמנהלים היו שמחים לקבל כמה שיותר תלמידים גם מבתים לא הכי טובים, אבל הם יודעים שאתם לא תשלחו למוסדות שלהם אם הם יקבלו אותם.
אז בבקשה תסבירו לי מי הם אותם בעלי גאווה?

אתה באמת חושב, שאם האבא הוא אברך אז הבית הוא תורני?!
זה סגולה כזאת?!
הרי אתה יודע שזה לא נכון!
נתקלתי בלא מעט בנים / בנות להורים אברכים, בתים ש'נחשבים' תורניים, אבל הקשר שלהם לתורה היה זניח ביותר,
לעומת זאת כולנו יודעים שישנם בתים שהם ההיפך הגמור, הורים שהטייטל שלהם הוא בעלבתים', אבל הם תורניים ויראי שמיים בצורה נדירה.

אלא מה, מנסים להתעלם מהקושי והבעיה האמיתית עם כותרות פופוליסטיות,
ומחלקים את הציבור בסכינא חריפא, בלי לבדוק כל מקרה לגופו.

במקום זה, שיבררו על הבחורה, שיבררו אם יש עם מי לעבוד, אם ההורים הם סגנון של 'לעומתיים' למוסדות או להיפך, ולפי זה יקבלו החלטה.
 
בנוגע לכל הנ"ל,

אני עכשיו עוסק בשידוך לבחורה,
שגדלה בבית שהוא לא תורני בכלל.
כולל עוד כמה בעיות בבית.
אבל הבחורה היתה איכותית בסגנון שלה.

והכנסתי אותה לסמינר, שלפי איך שהיה נראה, כאילו התעלמו מכל הרקע שלה,
וכיום ב"ה היא מבקשת להקים בית של תורה אמיתי, עם בן תורה,
ואני מכיר את כל הרקע וכל המסביב, לא היה לזה סיכוי מלכתחילה,

היא לא גדלה על זה,

אבל הסמינר שבו למדה רואים בתפקיד שלהם שליחות אמיתית,
הם לא רואים צורך לצאת בכותרות מרחיקות לכת, ומרחיקות בני אדם...
והתוצאות בהתאם.

והיא לא היחידה שאני יודע שזה ככה.
 
השאלה היא איך אתה ודומיך מסתכלים על הסמינר שקיבל את אותה בחורה שגדלה בבית לא תורני.
לצערנו (או שמא לא לצערנו) בעיני הרבה אנשים יורד ערכו של הסמינר.
ומה לעשות שהמנהל רוצה סמינר מוצלח?
מה תעשה? תחליף את הציבור. לא את המנהל.
 
כמובן צריך לנהוג באיזון ובחכמה ולא להשלים עם זה שהרבה בציבור הם חיצוניים, ומבני עניים תצא תורה, אבל יחד עם זאת שלא תהיה היד קלה על ההדק להאשים תמיד את מנהלי המוסדות.
ואגב ממה שראיתי: בד"כ אותם הטוענים זכות על תרח ובתואל וכו' יש להם שייכות עמוקה ל"תרחיות ובתואליות"
 
אני לא מאשים את מנהלי המוסדות, אבל כל דבר צריך לשקול באיזה צורה לומר אותו.

כמו שברור לך, שלא יעמוד מנהל מוסד כלשהו, ויכריז בריש גלי, אנחנו לא מקבלים אתיופים, ולא רק בגלל הגזענות שבדבר, אלא כי זה לא ראוי,
כך גם לא נכון לבוא ולצעוק, ולהכריז, אני לא מקבל בת למשפחה לא תורנית.

יש לבת המדוברת אפשרות לבחור לה אבא?!

באופן כללי,
צריך להבין, הכרזות כאלה גורמות תחרות גם בין המוסדות מי מקבל ומי לא.
אחד שמגיע ומכריז הכרזות מעין אלו, הוא בעצם עלול לגזור את דינן של בנות איכותיות, שעם הכוונה טובה היו יכולים להקים בתים של תורה לתפארת,
ללכת דווקא למקומות נחותים ורדודים, ואחריתן מי ישורנה!
מי לוקח על עצמו את האחריות הזו?!
שוב, אם מוסד מקבל החלטה כזו זו זכותו, הוא לא מסוגל להתמודד עם בנות מזן מסויים זה בסדר,
אבל ההכרזות האלו קבל עם ועולם - למי זה טוב?!?!
 
אני לא מאשים את מנהלי המוסדות, אבל כל דבר צריך לשקול באיזה צורה לומר אותו.

כמו שברור לך, שלא יעמוד מנהל מוסד כלשהו, ויכריז בריש גלי, אנחנו לא מקבלים אתיופים, ולא רק בגלל הגזענות שבדבר, אלא כי זה לא ראוי,
כך גם לא נכון לבוא ולצעוק, ולהכריז, אני לא מקבל בת למשפחה לא תורנית.

יש לבת המדוברת אפשרות לבחור לה אבא?!

באופן כללי,
צריך להבין, הכרזות כאלה גורמות תחרות גם בין המוסדות מי מקבל ומי לא.
אחד שמגיע ומכריז הכרזות מעין אלו, הוא בעצם עלול לגזור את דינן של בנות איכותיות, שעם הכוונה טובה היו יכולים להקים בתים של תורה לתפארת,
ללכת דווקא למקומות נחותים ורדודים, ואחריתן מי ישורנה!
מי לוקח על עצמו את האחריות הזו?!
שוב, אם מוסד מקבל החלטה כזו זו זכותו, הוא לא מסוגל להתמודד עם בנות מזן מסויים זה בסדר,
אבל ההכרזות האלו קבל עם ועולם - למי זה טוב?!?!
כשתפתח סמינר תדבר.

בנות כאלה צריך לשלוח למוסדות היותר וותיקים וממוסדים.
אם אחת מהם תלך לסמינר החדש או וולף, הכל יהיה בסדר.
אבל אם תלך ל... יאמרו שזה סמינר של בעלי תשובה וכדו'
 
כשתפתח סמינר תדבר.

בנות כאלה צריך לשלוח למוסדות היותר וותיקים וממוסדים.
אם אחת מהם תלך לסמינר החדש או וולף, הכל יהיה בסדר.
אבל אם תלך ל... יאמרו שזה סמינר של בעלי תשובה וכדו'
1. זה לא סמינר ותיק (אני לא מכיר...)?

2. למה צריך לצעוק את זה בקול?!
 
ראשי תחתית