קושיא בעניין מנין היורדים למצרים

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אברך
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

אברך

חבר ותיק
הצטרף
17/12/24
הודעות
126
בפסוק (מו כז) "כל הנפש לבית יעקב הבאה מצרימה שבעים", והחשבון 66 יעקב ובניו, 3 יוסף מנשה ואפרים. וקשה שהחשבון לא מדוייק, לכן רש"י הוסיף שני דברים, א. יוכבד נולדה בין החומות, ב. כל התאומות של השבטים מתו.
משמע שמנו רק את יוצאי יעקב, ואפי' לא את לאה בלהה וזלפה, ולכן הוקשה לרש"י מה עם נשותיהם רק למ"ד שנולדו עימם תאומות (משמע מרש"י שאם הן נשים סתם לא קשה לרש"י למה לא נמנו).
והשאלה מדוע??? למה לא נמנו לאה בלהה זלפה. וקשה לומר שכולן מתו. וכ"כ לכאו' איתא אוסנת אשת יוסף שהיא מיוצאי ירך יעקב, ביתו של שמעון, (לחד מ"ד) א"כ אמאי לא נמנתה?
וצע"ג.
 
לאחר עיון נוסף אני מדייק את השאלה.
כתוב בפסוקים (מו כו-כז):
פסוק כו: "כל הנפש הבאה ליעקב מצרימה יצאי ירכו מלבד נשי בני יעקב כל נפש ששים ושש".
פסוק כז: "ובני יוסף אשר ילד לו במצרים נפש שנים כל הנפש לבית יעקב הבאה מצרימה שבעים".
אם נמנה את ספירת התורה בפסוקים קודם, כך החשבון, בני לאה 33, בני זלפה 16, בני רחל 14, בני בלהה 7. וכל זה עולה סך 70.
וקשה:
א. דבמנין מדוייק של בני לאה כתוב רק 32 שמות, וביאר רש"י (לעיל פסוק טו) שהיא יוכבד שנולדה בין החומות. וא"כ תימה שנמנתה ולא הוזכר שמה.
ב. מדוע לא נמנו לאה, זילפה ובלהה, ושמא י"ל שמתו קודם, וא"כ לכאו' אמאי לא נשא יעקב עוד נשים, הרי כל שבועתו ללבן "ואם תקח נשים על בנתי" (פרשת ויצא פרק לא פסוק נ) היא דוקא כשהן חיות (דוחק לומר שהוא בכל עניין).
ג. בפסוק כו' כתיב שלא מנה את 'נשי בני יעקב', 1. מדוע. 2. רש"י כותב (בפסוק כז) "ולדברי האומר תאומות נולדו עם השבטים, צריכים אנו לומר שמתו לפני ירידתן למצרים, שהרי לא נמנו כאן", למה צריך לומר שמתו, אפי' אם הן חיות כתוב בפסוק מפורש שהן לא נמנו.
ד. וכי לא היו לשבטים בנות כלל, ומדוע לא נמנו (אין לומר שנקבות לא נמנו שהרי דינה ויוכבד כן נמנו).
וצע"ג.
 
2. רש"י כותב (בפסוק כז) "ולדברי האומר תאומות נולדו עם השבטים, צריכים אנו לומר שמתו לפני ירידתן למצרים, שהרי לא נמנו כאן", למה צריך לומר שמתו, אפי' אם הן חיות כתוב בפסוק מפורש שהן לא נמנו.

רבי עובדיה מברטנורא​

עריכה
לפירוש "רבי עובדיה מברטנורא" על כל הפרק


כל הנפש לבית יעקב וכו' עד ולדברי האומ' תאומות נולדו עם השבטים צריכין אנו לומ' שמתו קודם ירידתן וכו'. קשה למה צריכין אנו לומ' שמתו הרי הכתו' פי' מלבד נשי בני יעקב. י"ל שזה שאמ' הכתו' מלבד נשי בני יעקב אלא מיוצאי יריכו כמו שכתוב הבאה ליעקב מצרימה יוצאי יריכו וכתי' בתריה מלבד נשי בני יעקב דמשמע א"כ שלא היו יוצאי יריכו ולכך לדברי האומר שגם הנשים היו יוצאי יריכו צריכין אנו לומ' שמתו קודם ירידתן למצרים:
 
לאחר העיון י"ל כך:
נמנו רק "יוצאי ירך יעקב", ובכללם ג"כ נשים, וי"ל שלשבטים לא היו בנות כלל, ולכן נמנו רק דינה ויוכבד, ולכן רש"י מבאר למאן דאמר שתאומות נולדו עם השבטים, וממילא הם בכלל יוצאי ירך יעקב, חיי לומר שהם מתו.
וכאן מגיע פאנץ'!
מה שרש"י לא סמך על מה שכתיב "מלבד נשי בני יעקב" י"ל שרש"י חילק את הפסוק לשניים, דהיינו כל יוצאי יעקב נמנו, וג"כ נשים בכלל, כדוגמת דינה ויוכבד, מלבד נשי בני יעקב, היינו נשות הנכדים, ולא נשות השבטים עצמם (נראה לי שגם לפי הטעמים שם כך משמע, אשמח לדיוק, כָּל-הַ֠נֶּ֠פֶשׁ הַבָּאָ֨ה לְיַֽעֲקֹ֤ב מִצְרַ֨יְמָה֙ יֹֽצְאֵ֣י יְרֵכ֔וֹ מִלְּבַ֖ד נְשֵׁ֣י בְנֵי-יַֽעֲקֹ֑ב כָּל-נֶ֖פֶשׁ שִׁשִּׁ֥ים וָשֵֽׁשׁ:), ולכן הוקשה לרש"י אי נימא שנולדו תאומות, וביאר שמתו.
ולפי"ז מובן ג"כ למה לא מנה את לאה בלההה זלפה, וכן הוא יעקב עצמו לא נמנה, כי כולם לא יוצאי ירכו.
אך עדיין קצת תמוה מדוע במנין הראשון של בני לאה, מנה את יוכבד בלי להזכיר את שמה, ואח"כ במניין השני לא מנה אותה, כשסיכם שבני לאה 33, ולבסוף מנאה בשבעים. דמ"מ אם מונים אז ג"כ תזכיר. ויש אולי ליישב בדוחק.​
 
לאחר העיון י"ל כך:
נמנו רק "יוצאי ירך יעקב", ובכללם ג"כ נשים, וי"ל שלשבטים לא היו בנות כלל, ולכן נמנו רק דינה ויוכבד, ולכן רש"י מבאר למאן דאמר שתאומות נולדו עם השבטים, וממילא הם בכלל יוצאי ירך יעקב, חיי לומר שהם מתו.
וכאן מגיע פאנץ'!
מה שרש"י לא סמך על מה שכתיב "מלבד נשי בני יעקב" י"ל שרש"י חילק את הפסוק לשניים, דהיינו כל יוצאי יעקב נמנו, וג"כ נשים בכלל, כדוגמת דינה ויוכבד, מלבד נשי בני יעקב, היינו נשות הנכדים, ולא נשות השבטים עצמם (נראה לי שגם לפי הטעמים שם כך משמע, אשמח לדיוק, כָּל-הַ֠נֶּ֠פֶשׁ הַבָּאָ֨ה לְיַֽעֲקֹ֤ב מִצְרַ֨יְמָה֙ יֹֽצְאֵ֣י יְרֵכ֔וֹ מִלְּבַ֖ד נְשֵׁ֣י בְנֵי-יַֽעֲקֹ֑ב כָּל-נֶ֖פֶשׁ שִׁשִּׁ֥ים וָשֵֽׁשׁ:), ולכן הוקשה לרש"י אי נימא שנולדו תאומות, וביאר שמתו.
ולפי"ז מובן ג"כ למה לא מנה את לאה בלההה זלפה, וכן הוא יעקב עצמו לא נמנה, כי כולם לא יוצאי ירכו.
אך עדיין קצת תמוה מדוע במנין הראשון של בני לאה, מנה את יוכבד בלי להזכיר את שמה, ואח"כ במניין השני לא מנה אותה, כשסיכם שבני לאה 33, ולבסוף מנאה בשבעים. דמ"מ אם מונים אז ג"כ תזכיר. ויש אולי ליישב בדוחק.​
השאלה היא באמת למה מנה רק את יוצאי ירך יעקב, ולא את כל משפחתו?
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית