רמבם הלכות גזילה ואבידה מה הקשר

אד יעלה

חבר קבוע
הצטרף
11/5/25
הודעות
355
שמעתי מגאון אחד שליט''א שהעיר ברמב''ם כמה פעמים מצאנו שחיבר כמה הלכות ביחד כמו סוכה לולב ושופר
ואע''פ שהם זמנים שונים אבל כיון שכל נושא אין בו הרבה פרקים לכן הרמב''ם צירפם וכעין דברי הגמרא בב''ב אידי דזוטר אירכס
אבל גזילה ואבידה אין שום קשר בינהם וגם אין לומר שיש בהם קצת פרקים שהלא יש הרבה פרקים בכל נושא כמדומני שבגזילה יש עשרה פרקים ובאבידה שמונה ומדוע לצרפם יחד
וביותר קשה מדוע לא צירף גזילה לגניבה שהרבה יותר מתאים?
 
א. לענ"ד נראה שהרמב"ם צירף את כל הלכות החודש השביעי ביחד, וכן צירף את המועדים שהם מדרבנן יחדיו בהלכות מגילה וחנוכה.
ב. הנה מבואר בגמרא ב"מ כו: שהנוטל את האבידה עובר בלאו דלא תגזול, ולא עובר בלאו דלא תגנוב, והדבר הזה צריך ביאור לפי הצד (עיין הגירסאות בהלכות גניבה א ג) שגזילה היינו בפני בעל הבית אבל שלא בפני בעל הבית הוא גנב. וגם משאר האנשים הוא נטמן שהרי אין הם יודעים שהוא אינו הבעלים, ויש לדחות שהוא אינו יודע שהבעלים אינו שם.
ג. ובנושא דומה, שהרמב"ם צירף בהלכות גנבה גם את איסור מידות ומשקלות ואיסור הסגת גבול, ומשמע מזה שכל שהוא בדרך הסתרה והעלמה הוא דין גניבה, אפילו שהבעלים נוכח במקום.
ד. ועל כל פנים נראה דמה שכלל הרמב"ם את הגזלה עם האבדה אינו בגלל מצוות השבת האבידה אלא מצד איסור לקיחת האבידה. [וכיוצא כלל הלכות כיבוד הורים בהלכות ממרים, דהיינו שכלל החיובים בכלל הלאוין].
 
ראשי תחתית