לחצו כאן – תרומה לשמואל

סליחות בה"ב, היה אצל הספרדים?

רבי חיים בנבנישתי כותב (כנסת הגדולה, סימן תצב): "הנהגתי שלא להתחיל שני וחמישי ושני במרחשון עד י"ו במרחשון דהוי רביעה ראשונה והכי איתא בספר אבי"ה וכן ראיתי ממהרי"ל ז"ל. ליקוטי מהר"י וייל ז"ל סי' ל"ד".
משמע שהיו קהילות הספרדים שצמו אבל לא ראינו שתקנו נוסח סליחות מיוחד.
 
הוא רק מעתיק את מהר"י וייל.
הוא לא כותב את דברי עצמו.
זה לא עדות על מנהג הספרדים כלל.
כן. ברור. אבל משמע שהיו שצמו. אחרת לא היה מביא זאת. וראה בהמשך שכותב מה הדין אם חל אז ברית. ולא משמע שכותב זאת ליוצאי אשכנז בלבד.
 
השאלה היא גם, מדוע לא נהגו?
לא היה צורך ... ?
הבוקר התפללתי בביהכ"נ ליטאי והחזן היה ספרדי ולא אמר את הסליחות של בה"ב, וכשאחד המתפללים העיר לו, אמר לו שהוא מזמין אותו לומר סליחות 40 יום...
 
כן. ברור. אבל משמע שהיו שצמו. אחרת לא היה מביא זאת. וראה בהמשך שכותב מה הדין אם חל אז ברית. ולא משמע שכותב זאת ליוצאי אשכנז בלבד.
מי שרגיל בדברי הכנה"ג יודע שהוא מביא את הפוסקים האשכנזים תדיר, אע"פ שלא נוגע לספרדים.
 
הבוקר התפללתי בביהכ"נ ליטאי והחזן היה ספרדי ולא אמר את הסליחות של בה"ב, וכשאחד המתפללים העיר לו, אמר לו שהוא מזמין אותו לומר סליחות 40 יום...
הטענה יפה, אבל אינה נכונה בנידון דידן שהוא בית כנסת ליטאי ועליו לעשות כמנהג המקום.
 
הספרדים אומרים סליחות כ-40 יום.
והאשכנזים אומרים רק כשבועיים לפני יו"כ.
+ יו"כ קטן שאומרים + פעמיים בה"ב, סה"כ כמעט אותו דבר.
 
הספרדים אומרים סליחות כ-40 יום.
והאשכנזים אומרים רק כשבועיים לפני יו"כ.
+ יו"כ קטן שאומרים + פעמיים בה"ב, סה"כ כמעט אותו דבר.
לא כולם אומרים יוכ''פ קטן,
לדעתי לפחות חצי לא אומרים,
 
כנראה השו"ע רצה שינהגו כן כלל ישראל
שהרי כתב ספרו לכולם
(ובכנסת הגדולה סבור בכמה מקומות שכתבו לאנשי המערב ולא לאנשי ספרד)
אבל למעשה הספרדים לא נהגו להתענות (שולחן גבוה)
 
כתוב יש נוהגים, ואצלנו לא נוהגים..
 
ראשי תחתית