באנר תרומה

שינויי נוסחאות בסליחות

במערבא אמרי

חבר חדש
הצטרף
24/12/24
הודעות
64
ראיתי בסליחות עם פירוש כוונת הלב מספר שינויים בנוסחאות, ורציתי לברר אם יש להם מקור או שמדובר בטעות.
אשמח אם למישהו יש מייל של הרב דורון רונן שליט"א, כי בסליחות מופיע רק כתובת למשלוח דואר, והיום לצערנו הדואר לא מידי עובד...

הערה ראשונה:
בכל ספרי הסליחות המצויים שבדקתי, לאחר נפילת אפיים, מופיע הפסוק "ה' אלקי ישראל! שוב מחרון אפך והנחם על הרעה לעמך", וכפי שאומרים אותו בנפילת אפיים שבתפילה.
ומשום מה במהדורות הסליחות החל משנת תש"פ הושמט פסוק זה בסליחות כוונת הלב.
שוב מחרון אפך - מהדורת תשפ.jpg

וצ"ב מדוע? והאם זה בטעות או בכוונה? והאם יש לזה מקור?


הערה שניה:
בכל הסליחות המצויים לאחר 'מחי ומסי' מופיע הקטעים "רחמים פשוטים ביקשנו ממך כי רבים רחמים עמך", ואח"כ "חיים טובים שאלנו ממך כי מקור חיים עמך", ובהמשך הקטעים זהים בתוכנם.
ולכן רבים נוגים לומר את הפתיח של שני הקטעים ואח"כ את ההמשך לשלב יחד, וכמו שהובא בסליחות "ילקוט יוסף" -
רחמים פשוטים - ילקוט יוסף.jpg

ובמהדורת תשע"ג נכתב ש"שני הקטעים הם זהים בתוכנם, אולם פתיחתם שונה" וכו' -
רחמים פשוטים - מהדורת תשעג.jpg

אולם בסליחות כוונת הלב, החל ממהדורת תש"פ, הובא נוסח מחודש "רחמים פשוטים וחיים טובים ביקשנו ושאלנו ממך, כי רבים רחמים ומקור חיים עמך, צדקה וחסד עשה עמנו" וכו'.
רחמים פשוטים - מהדורת תשפ.jpg
ושאלתי בפי, וכי משנים נוסח המופיע בכל המקומות בין רגע? וגם אם רוצים לקצר תהליכים, לפחות להשאיר זכר לנוסח המקורי, ולכתוב שהנוסח שונה?
ואולי יש לכך התייחסות במהדורות שבין שנת תשע"ג לתש"פ?
[מה גם שאם כבר לשלב את הנוסחים, הצורה הנ"ל ממש לא מתאימה תחבירית, ואם כבר משלבים עד כדי כך, היה עדיף לומר "רחמים וחיים פשוטים וטובים ביקשנו ושאלנו ממך"...]
 
רחמים פשוטים
ואגב - אמר לי יהודי ירושלמי פשט יפה בענין 'רחמים פשוטים'.
כי לפעמים אדם רואה איזה אדם יוצא מרכב מפואר ומסתובב לאסוף כסף בשטיבלאך, והדבר מעורר בעיניו תמיהה, אולם בא ידידו ולקחו לצד והתחיל להסביר לו את התסביכים של אותו אדם, ומדוע הוא נצרך לכסף וכו' וכו'. אך כשאדם רואה לבוש סחבות וריחו נודף עומד ומבקש צדקה ברחוב תחת גשם זלעפות או שמש קופחת, ישר הוא מתמלא ברחמים עליו ונותן לו כפי נדבת ליבו.
כך אנו מבקשים מהקב"ה שיחוס ויחמול עלינו ב'רחמים פשוטים', ללא ש'יחפור' בעברנו ובמעשינו, אלא יחוס עלינו כרחמיו וכרוב חסדיו, באופן פשוט.
 
ראשי תחתית