תרומה לעזרא

תובנות, טיפים ועצות שיכולים לעזור לשנות מידות והרגלים

  • יוזם הנושא יוזם הנושא ק"ק
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

ק"ק

חבר חדש
הצטרף
30/4/25
הודעות
3
מניסיונך, יש לך טיפים ועצות שיכולים לעזור לשנות מידות והרגלים?

דוגמאות:
לא להיות כועס.
לדון לכף זכות.
להישמר בלשון.
מיעוט שיחה.
התמדה וניצול הזמן.
להיות סבלן.
לקבל את הקורה לך (כל דעביד רחמנא...).
אמונה וביטחון אמיתי (ולא דמיוני).
שינה וקימה מוקדמים.
דיבור חיובי בכל מצב ועניין.
אומנות השתיקה. (לדעת לשתוק היכן ואיפה שצריך).
עין טובה וחשיבה חיובית. בכל סיטואציה.

אל תהססו להציע כל שינוי שעשוי להועיל – גם אם מדובר בשיפור חלקי בלבד, הוא עדיין חשוב ומבורך.
 
"הַדֶּרֶךְ הַיְשָׁרָה הִיא מִדָּה בֵּינוֹנִית שֶׁבְּכָל דֵּעָה וְדֵעָה מִכָּל הַדֵּעוֹת שֶׁיֵּשׁ לוֹ לָאָדָם. וְהִיא הַדֵּעָה שֶׁהִיא רְחוֹקָה מִשְּׁתֵּי הַקְּצָווֹת רִחוּק שָׁוֶה וְאֵינָהּ קְרוֹבָה לֹא לָזוֹ וְלֹא לָזוֹ. לְפִיכָךְ צִוּוּ חֲכָמִים הָרִאשׁוֹנִים שֶׁיְּהֵא אָדָם שָׁם דֵּעוֹתָיו תָּמִיד וּמְשַׁעֵר אוֹתָם וּמְכַוִּן אוֹתָם בַּדֶּרֶךְ הָאֶמְצָעִית כְּדֵי שֶׁיְּהֵא שָׁלֵם בְּגוּפוֹ. כֵּיצַד. לֹא יְהֵא בַּעַל חֵמָה נוֹחַ לִכְעֹס וְלֹא כְּמֵת שֶׁאֵינוֹ מַרְגִּישׁ אֶלָּא בֵּינוֹנִי. לֹא יִכְעֹס אֶלָּא עַל דָּבָר גָּדוֹל שֶׁרָאוּי לִכְעֹס עָלָיו כְּדֵי שֶׁלֹּא יֵעָשֶׂה כַּיּוֹצֵא בּוֹ פַּעַם אַחֶרֶת:

הַדֶּרֶךְ הַיְשָׁרָה הִיא מִדָּה בֵּינוֹנִית שֶׁבְּכָל דֵּעָה וְדֵעָה מִכָּל הַדֵּעוֹת שֶׁיֵּשׁ לוֹ לָאָדָם. וְהִיא הַדֵּעָה שֶׁהִיא רְחוֹקָה מִשְּׁתֵּי הַקְּצָווֹת רִחוּק שָׁוֶה וְאֵינָהּ קְרוֹבָה לֹא לָזוֹ וְלֹא לָזוֹ. לְפִיכָךְ צִוּוּ חֲכָמִים הָרִאשׁוֹנִים שֶׁיְּהֵא אָדָם שָׁם דֵּעוֹתָיו תָּמִיד וּמְשַׁעֵר אוֹתָם וּמְכַוִּן אוֹתָם בַּדֶּרֶךְ הָאֶמְצָעִית כְּדֵי שֶׁיְּהֵא שָׁלֵם בְּגוּפוֹ. כֵּיצַד. לֹא יְהֵא בַּעַל חֵמָה נוֹחַ לִכְעֹס וְלֹא כְּמֵת שֶׁאֵינוֹ מַרְגִּישׁ אֶלָּא בֵּינוֹנִי. לֹא יִכְעֹס אֶלָּא עַל דָּבָר גָּדוֹל שֶׁרָאוּי לִכְעֹס עָלָיו כְּדֵי שֶׁלֹּא יֵעָשֶׂה כַּיּוֹצֵא בּוֹ פַּעַם אַחֶרֶת".


(פ"א מהל' דעות ה"ד ושם ה"ז)

אמנם בזה גופא יש לעיין ולחקור טובא.
 
אל תהססו להציע כל שינוי שעשוי להועיל – גם אם מדובר בשיפור חלקי בלבד, הוא עדיין חשוב ומבורך.
בעלי שור חלק ב' בסוף כל ועד מציע הצעה מעשית כיצד לשפרה. ע''ש ותרו''ץ
 
אל תהססו להציע כל שינוי שעשוי להועיל – גם אם מדובר בשיפור חלקי בלבד, הוא עדיין חשוב ומבורך.
להשתדל להיות שמח
לעסוק בעשייה חיובית
ללמוד מעט בהתבודדות - מקנה יישוב הדעת, שמחה וחיבור לתורה והתבוננות מעמיקה - ללא טרדות
להשקיע בתפילה - מקנה אמונה וחיבור לבורא ולערכי התורה
לקפוץ על הזדמנויות לשינוי ולא להתמהמה
 
כללי: מה שצריך להבין, זה, למה יש קושי? מה גורם לו?
 
לעבוד קשה.
וצריך להיות באופן של "לא עליך המלאכה לגמור, ואי אתה בן חורין ליבטל ממנה".
 
מניסיונך, יש לך טיפים ועצות שיכולים לעזור לשנות מידות והרגלים?

דוגמאות:
לא להיות כועס.
לדון לכף זכות.
להישמר בלשון.
מיעוט שיחה.
התמדה וניצול הזמן.
להיות סבלן.
לקבל את הקורה לך (כל דעביד רחמנא...).
אמונה וביטחון אמיתי (ולא דמיוני).
שינה וקימה מוקדמים.
דיבור חיובי בכל מצב ועניין.
אומנות השתיקה. (לדעת לשתוק היכן ואיפה שצריך).
עין טובה וחשיבה חיובית. בכל סיטואציה.

אל תהססו להציע כל שינוי שעשוי להועיל – גם אם מדובר בשיפור חלקי בלבד, הוא עדיין חשוב ומבורך
בדר"כ אדם שרוצה לתקן כ"כ הרבה דברים בב"א, ולעמוד על כולם כדי להיות מושלם, סובל מפרפקציוניסטיות וחוסר קבלה עצמית משוועת,
בכזה מקרה מוטב שעיקר עבודתו תתמקד בלאהוב את עצמו, בלראות ולכתוב את מעלותיו, ולהשלים עם חסרונותיו (אפשרי ע"י עזרה מאחרים...)
ובעיקר להחדיר ולהבין שנולדנו עם טבעים ונטיות שליליות גם כן, וה' לא דורש ממנו מעבר ליכולותינו...

כדאי להיצמד לספר "עלי שור" למרן המשגיח הרב וולבה זצ"ל, יש שם הדרגה והדרכה מדהימה בצורת העבודה הפנימית והמוסרית.
 
בדר"כ אדם שרוצה לתקן כ"כ הרבה דברים בב"א, ולעמוד על כולם כדי להיות מושלם, סובל מפרפקציוניסטיות וחוסר קבלה עצמית משוועת,
בכזה מקרה מוטב שעיקר עבודתו תתמקד בלאהוב את עצמו, בלראות ולכתוב את מעלותיו, ולהשלים עם חסרונותיו (אפשרי ע"י עזרה מאחרים...)
ובעיקר להחדיר ולהבין שנולדנו עם טבעים ונטיות שליליות גם כן, וה' לא דורש ממנו מעבר ליכולותינו...

כדאי להיצמד לספר "עלי שור" למרן המשגיח הרב וולבה זצ"ל, יש שם הדרגה והדרכה מדהימה בצורת העבודה הפנימית והמוסרית.
הצעתי סך הכל דוגמאות שונות. לא בהכרח שהכל נמצא באדם אחד.
 
הצעתי סך הכל דוגמאות שונות. לא בהכרח שהכל נמצא באדם אחד.
צודק. העלית במה מצויינת לתיקון המידות.
אעתיק ממה שכתוב אצלי על בסיס משנת הרמב''ם והמשגיח הגר''ש וולבה זצ''ל
  1. קניית מידות טובות על ידי הרגל מעשי:
    • קניית תכונות טובות בנפש תלויה בהרגלים.
    • כשאדם מרגיל את עצמו לעשות מעשים טובים פעמים רבות, הוא קונה לעצמו את התכונות הטובות הללו.
    • דבר זה אינו תלוי רק ב"גודל" המעשה (כמו התעוררות חד-פעמית וגדולה), אלא ב"רוב מספר המעשים". תכונה עקבית ויציבה, גם ברמה פחותה, יוצרת תכונה פנימית חזקה יותר מאשר מעשה נלהב אחד.
    • תקופת ההרגל: מצוין ששלושים יום נחשבת כתקופה מספיקה להרגיל אדם במידה או עניין מסוים (רמ"א תורת העולה).
    • יש לציין שכשאדם עמל לתקן מידותיו מקיים והלכת בדרכיו, והגראי''ל שטיינמן היה אומר שזה עיקר עבודת ימי הספירה, מאז קודם מתן תורה, שאמונה כבר היה מיציאת מצרים, ותורה עדין לא. ומה נשאר? מידות! וזה ההשפעה בימים אלו משמים לתיקון המידות.
  2. הדרכות מעשיות למידות ספציפיות (מבוסס על עלי שור ח"ב):
    • הארת פנים: להאיר פנים לכולם, ולא להיות בררן כלפי אנשים שונים ממך באופיים או ברמת יראת השמים שלהם.
    • הכנסת אורחים:
      • להגיש לאורחים אוכל בלי שיבקשו.
      • כשהאורחים מספרים דבר מה, להקשיב ולגלות הזדהות והבנה.
      • לשרת את האורחים בעצמך.
    • גמילות חסד:
      • לדאוג לבן משפחה או חבר (למשל, למנה או צורך אחר) כשהוא לא נמצא או חוזר באיחור.
      • לעזור למישהו לחפש דבר מה (כמו ספר).
      • אם חבר לא הבין שיעור, לחזור עליו יחד איתו.
    • חכמה בחסד:
      • למצוא דרכים יצירתיות לעזור גם כשהאחר מתבייש.
      • לדוגמה: אם מישהו אינו רוצה במתנה בגלל בושה, לתת לו בהלוואה במקום.

  1. התמודדות עם פגיעה וסליחה:
    • כאשר מישהו עוקץ או פוגע, אולי הוא חש ממך זלזול קודם לכן, או שהוא מחפה על נחיתותו. במקרה כזה, יש לרחם עליו במקום להקפיד עליו.
    • כאשר אתה עצמך פגוע, אל תשקע בזה, אלא אמור את הדברים בצורה כנה.
    • קבל את זה שלא תמיד קל לסלוח מיד, אך זהו תהליך שאפשר להגיע אליו.
    • לאחר שמניחים שהמניע לפגיעה הוא חיצוני (לחץ, קושי, חוסר הבנה), יהיה קל יותר להשתמש בהומור, שיכול לשחרר הקפדות ולהפוך את החיים לשמחים ונעימים יותר.

  1. ריפוי חולי הנפש ותיקון מידות על ידי "הליכה לקצה ההפוך" (רמב"ם):
    • כמו שחולי גוף מטופלים על ידי הכוונת הגוף לצד ההפוך מהנטייה החולנית עד שישוב לשוויון, כך גם מידות הנפש. הרמב"ם מגדיר מעשה טוב כמעשה הנעשה באיזון ("ממוצע").
    • לריפוי מידת הקמצנות (כילות): אדם שחוסך אפילו מצרכים בסיסיים, יש לצוותו להרגיל את עצמו בפיזור (בזבזנות), לכפול מעשי פיזור פעמים רבות, לתת כסף בלי חשבון ולתת הרבה יותר מהמקובל. רק לאחר שתעקר מנפשו תכונת הקמצנות, והוא יהיה קרוב לפיזור, אז יש להורות לו להתמיד על פעולות נדיבות (המידה הממוצעת) בשיקול דעת.
    • לריפוי מידת הפיזור (בזבזנות): אדם שנותן בלי חשבון, שלא לפי יכולתו, צריך להרגיל אותו לתת פחות מיכולתו ולהתקמץ לתקופת מה. משך ההרגל הזה קצר יותר מהרגל הנדרש לקמצן.
    • עקרון כללי בריפוי: הדרך הקלה והקרובה יותר היא לשוב מפיזור לנדיבות מאשר מכילות לנדיבות. באופן דומה, קל יותר לשוב מהעדר הנאה מופרז לזהירות מאשר מבעל תאוות מופרז לזהירות. קל יותר להביא אדם שנוטל סיכונים לא מחושבים לאומץ/זהירות מאשר אדם פחדן לאומץ. קל יותר להביא אדם גס/נבל להיות טוב לב מאשר אדם טוב לב יתר על המידה להיות לא נבל (כלומר, להגיע לאיזון).
    • הזהירות: למרות שמידות טובות נמצאות באמצע, התורה ציוותה אותנו במקרים מסוימים להתרחק מרוב התאווה. זה כולל יציאה קלה מהמיצוע אל צד העדר הרגשת ההנאה מעט, כדי לחזק בנפשותינו את תכונת הזהירות. כדוגמה לכך מוזכרים דיני מתנות עניים (מעשרות, לקט, שכחה, פאה), שמיטה ויובל, וצדקה.
  2. הכוונה רוחנית בפעולות הגוף:
    • נפש האדם נמצאת בתנועה תמידית "אל עבר מטרה ותכלית".
    • הרמב"ם מסביר שכוונת האדם בפעולות גופניות כמו אכילה, שתייה, שינה ותנועה צריכה להיות רק למען בריאות הגוף.
    • התכלית של בריאות הגוף היא שהנפש תמצא את כליה (הגוף) בריאים ושלמים כדי שתוכל לקנות חכמות, מעלות מידות ומעלות שכליות.
 
ראשי תחתית