כמעיין המתגבר
חבר חדש
- הצטרף
- 21/7/25
- הודעות
- 27
כמה תיקונים קטנים:מצורף מאמר קצר שכתבתי היום בנושא
שקשורה לעימוד].-הערה 1 יצא בעמוד השני במקום במקומו בעמוד הראשון.
אתה יכול לתקן. [גם בכפתור של 'דיווח']אני מעיר, שקיבלתי את דברי אלו שהעירו לי שלא היה יאה לעשות כותרת רעשנית כזו על טעויות של השו"ע, ואכן חוזרני בי מהניסוח של הכותרת.
זה ממש לא נכון לגביו. ההיפך הוא הנכון.כותרת כזו היא לא רק 'לא יאה' היא מגלה לנו את יחסו של כותבה לשלחן ערוך ...
מנין לך?זה ממש לא נכון לגביו. ההיפך הוא הנכון.
הספר שלו לא לפני כעת. גם אם הב"י לא הביא דברים בכוונה כי הוא לא רוכל אך עדיין יש מקרים שרבו הראשונים כדעה מסויימת ויש לזה משקל גם לפי כללי הב"י. כמו כן יש מקרים בהם הוא מסתמך על זה שהב"י לא ראה הדברים במקורם אלא מספרים אחרים. יש מקרים שלא ראה כמו בנדה שאחרי שכתב כותב ששוב נגלה אליו חידושי הרמב"ן אמנם סוף סוף ראה אך לב"י נפשטו הספיקות לכאן או לכאן בעקבות זה ומכאן גם לעניין כאילו הב"י והרמ"א לא הבינו הרי הב"י והרמ"א ועוד פוסקים נתחבטו בלשונות הראשונים זה אומר כך וזה אומר אחרת וודאי אחד לא הבין נכונה אלא שאין לחכם אלא מה שעיניו רואות ואין בזה פחיתות כבוד. ובודאי ניחה למחבר שיתגלה מה כוונת הראשון בספרו הוא ובטוחני שהב"י והרמ"א היו קופצים על המידע כמוצאי שלל רב ולא רואים בזה ביזוי כלפיהם. כן יש מקום לעדן הלשון ותמורת לא הבינו אפשר לרשום בפשטות שהב"י פירש או נתקשה ובהגלות נגלות וכו'. אבל זה בוודאי לא בא מחמת זילזול אדרבה הגר"ע יוסף זצ"ל על העניין שהעירו לו שחולק על הבא"ח שמזלזל בו השיב שאדרבא שמתוך שמחבב דבריו מאוד ולמד ולימד על הסדר את דבריו מתוך כך דן בדבריו מתוך חיבה רבה לדבריו שאם לא כן לא היה עוסק ולומד ומלמד הדברים גם כאן מתוך חיבה גדולה לדברי הב"י יושב ת"ח ועוסק בדבריו בכל שורה ושור כל הלכה וכל עניין מחפש המקורות מה ראה ומה לא ראה מתוך חיבה לדבריו ואין עניין להסתיר ולעקם הדברים כדי שיצא כמסקנת הב"י גם הגר"ע יוסף זצ"ל לא עשה כן מעולם ובאם יש ראשונים שלא ראה כתב שהב"י היה חוזר בו.מנין לך?
כל הסגנון של החיבור שלו הוא כהערות על הב"י, למרות שבדברים רבים מאוד, ודאי שמרן בב"י לא הביא הדברים בכוונה, דאטו תנא כי רוכלא, וכמו שהובא כאן בא' האשכולות לשונו שכתב לחמיו ר' יצחק סבע בתשו' שנדפסה בסו"ס בדק הבית, והובאה בטור שירת דבורה בריש ח"א בזה"ל "ומה שתמה כ"ת למה השמטתי דברי רבינו חננאל שדברי הטור מתיישבין בו. הוא פשוט, שמאחר שמה שיוצא מדברי רבינו חננאל לענין הדין הוא בעצמו מה שיוצא בפירושא קמא דתוספות, ואין ביניהם חילוק אלא בגירסאות, ואין כוונתי בחיבור ההוא ליטפל בכך, יפה עשיתי שהשמטתיו".
וכ"ש ראשונים מאותו בית מדרש שודאי שאינו מזכיר דבריהם כסדר אם אינם חולקים.
אבקת רוכל...דאטו תנא כי רוכלא