בחור ישיבה שהוריו נסעו לבית מלון - האם עליו להדליק נרות חנוכה?!

עשרה זהב

חבר פעיל
הצטרף
19/12/24
הודעות
207
הנה בחור ישיבה ספרדי, אינו מדליק נרות חנוכה. עכ"פ לפי שיטת מרן הגרע"י ורוב גדולי הספרדים.
והוא מסתמך על הדלקת הוריו בביתו.
ויש לדון אם הוריו נסעו להם לבית מלון או מתארחים, ובבית אין מי שידליק, האם עליו להדליק נרות בישיבה?
מחד גיסא, נר איש וביתו, וכאן לא מדליקים עליו בבית
מאידך, אולי נגרר הוא אחר מקום מגורי הוריו?
 
הדבר פשוט לכו"ע כיבעתא בכותחא ויותר מזה שחייב להלדיק בברכה.
ואפרש.
עיקר טעמם של רבותינו מרנן הגרע"י והגרב"צ, זה משום שהוא סמוך על שולחן אביו,
בכה"ג שהאב לא בבית אינו סמוך, כיון שאינו יכול להגיע לשם.

זאת ועוד.
מבואר בכל האחרונים שסמוך אינו "גורר".
כלומר, האב כעת סמוך על שולחן הסב או השווער, אינו יכול לגרור את בנו.
כל זה פשוט.

שוב הראוני לפני כמה שנים בילקו"י שעשה כמה סב"לים כאן, ואחר בקשת הסליחה כדת, לא זכיתי להבין דבריו.
והעיקר נלע"ד כמש"כ.
 
הדבר פשוט לכו"ע כיבעתא בכותחא ויותר מזה שחייב להלדיק בברכה.
ואפרש.
עיקר טעמם של רבותינו מרנן הגרע"י והגרב"צ, זה משום שהוא סמוך על שולחן אביו,
בכה"ג שהאב לא בבית אינו סמוך, כיון שאינו יכול להגיע לשם.

זאת ועוד.
מבואר בכל האחרונים שסמוך אינו "גורר".
כלומר, האב כעת סמוך על שולחן הסב או השווער, אינו יכול לגרור את בנו.
כל זה פשוט.

שוב הראוני לפני כמה שנים בילקו"י שעשה כמה סב"לים כאן, ואחר בקשת הסליחה כדת, לא זכיתי להבין דבריו.
והעיקר נלע"ד כמש"כ.
האמת ששפוט לי כמו שכתבת.
במיוחד שעיקר העניין הוא ההדלקה שבבית, ולא ההדלקה של האב, שאלו שני דברים שונים.
רק שרציתי לשמוע אם יש מי שמדבר בזה. כי אני לא מצאתי. ואם אתה אומר שהילקו"י כתב בזה, אבדוק.

ייש"כ.
 
זה כבר עידן ועידנים ופלג עידן שידוע בבי רב שיש שמחמת ההרגל טועים בזה ולא מדליקים
אולם ודאי ודאי ואינו צריך ראיה שחייב להדליק בברכה
 
שוב הראוני לפני כמה שנים בילקו"י שעשה כמה סב"לים כאן, ואחר בקשת הסליחה כדת, לא זכיתי להבין דבריו.
והעיקר נלע"ד כמש"כ.

חיפשתי בילקוט יוסף ולבינתייים לא מצאתי שמדבר על מקרה כזה.

אשמח אם מישהו מהרבנים יכוון היכן הדברים נמצאים.

דרך אגב, אמר לי מאן דהוא ששאל את מרן הראש"ל הגר"ד שליט"א בעניין הזה, ולא השיבו בבירור, והיה ניכר שמסתפק בזה.

ונראה לי שהצד לומר שלא יברך, שלא כמו דעת כמה הרבנים כאן, שהוא מחמת ששמא יוצא ידי חובה בהדלקת ראש הישיבה בביתו.
 
עכ"פ לפי שיטת מרן הגרע"י ורוב גדולי הספרדים.
גם מרן הגרע"י כתב במכתב שראוי להחמיר ולהדליק בלא ברכה.
שהוא מחמת ששמא יוצא ידי חובה בהדלקת ראש הישיבה בביתו.
יש לציין, דישנם ישיבות בהם ראש הישיבה מכוין להדיא שלא להוציא את הבחורים.
 
גם מרן הגרע"י כתב במכתב שראוי להחמיר ולהדליק בלא ברכה.
לא שמעתי על מכתב זה בלתי היום.
יש לציין, דישנם ישיבות בהם ראש הישיבה מכוין להדיא שלא להוציא את הבחורים.
בכגון דא יש להסתפק אם זה בכלל מה שמרן הגרע"י כתב בשו"ת יחו"ד ח"ו סימן מ"ג של מועיל לבחור לומר שאינו רוצה לצאת יד"ח הדלקת אביו.
והביא את מש"כ בספר גן המלך לבעל הג"ו ע"ש.
ובפשטות יש לחלק, ששם מדובר על הדלקת אביו בביתו, וממילא בוודאי שיוצא בזה מדין הבית. לעומת זאת בהדלקת רה"י היה אמור לצאת יד"ח מדין אכסנאי, ומרן הגרע"י הלא למד שמשתתפנא בפריטי היינו אפשרות, אם רוצה רשאי להדליק לעצמו בברכה. ודו"ק.
 

קבצים מצורפים

מדהים.
לכאורה מדובר בכמה שנים לפני שנכתב יחו"ד...
כמו כן מעניין אותי, מה הרב סאלים מורה בישיבתו בנושא הזה?
 
שמעתי שהרה"ג הגראש"ל שליט"א דיבר מזה בשיעורו השבועי ואמר שאין להדליק, אף שאביו לא בבית
אודה למי שיעלה
 
ודאי שיש לו להדליק
דהא טפל לטפל לא אמרינן וכנזכר ספוסקים
ונחלקו חכמי הדור למה לא אומרים טפל לטפל לדעת הגרשז כי רק בביו האו נגרר אחר הוריו ודעת שבט הלוי [?] דאינו יוצא כי היוריו לא מדליקים ונפ"מ אם האבא מדליק ממש
ובספר אור המועד זאדא גב דהעיקר שכהגרשז שכן מדויק [בלקט יושר]

אפשר לעיין שם ספר נפלא
 
ודאי שיש לו להדליק
דהא טפל לטפל לא אמרינן וכנזכר ספוסקים
ונחלקו חכמי הדור למה לא אומרים טפל לטפל לדעת הגרשז כי רק בביו האו נגרר אחר הוריו ודעת שבט הלוי [?] דאינו יוצא כי היוריו לא מדליקים ונפ"מ אם האבא מדליק ממש
ובספר אור המועד זאדא גב דהעיקר שכהגרשז שכן מדויק [בלקט יושר]

אפשר לעיין שם ספר נפלא
ברוכים הבאים לפורום...
לא כ"כ הבנתי את דבריך.
אשמח אם תבאר יותר.
 
מאידך, אולי נגרר הוא אחר מקום מגורי הוריו?
הרי דלא אומרים דנגרר מדין טפל לטפל
וא"כ יש לו להדליק ולברך
רק דיש דיון אם האבא המתארח מדליק ממש במקום האירוח
בזה כתבתי דנחלקו הפוסקים והעיקר להלכה דמדליק ומברך
 
הרי דלא אומרים דנגרר מדין טפל לטפל
וא"כ יש לו להדליק ולברך
רק דיש דיון אם האבא המתארח מדליק ממש במקום האירוח
בזה כתבתי דנחלקו הפוסקים והעיקר להלכה דמדליק ומברך

הדיון אם האבא מדליק במקום האירוח הוא האם רשאי להדליק בפני עצמו בברכה, או שצריך דווקא להשתתף בפריטי.

אבל גם אם הוא מדליק, איך זה פוטר את בנו הבחור, שמחד גיסא הלא הוא סמוך על שלחנו ומאי שנא מההדלקה בבית,
אולם מאידך, הרי אחד מסיבות ההיתר (ואולי צ"ל: האיסור על הבחור להדליק בברכה, ודו"ק) הוא שמדליקים עליו בביתו, והרי בבית לא מדליקים.
הבית אינו 'הולך' אחר ההורים היכן שנמצאים. המקום שבו הם מתארחים זה לא ביתם - זה לא באחריותם. ואם בעל המלון לא ירצה - הבן לא יכנס לשם.
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית