בן כרך בר מצוה שהגדיל השנה בשבת האם קורא מגילה?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול איש מאסף
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

איש מאסף

חבר פעיל
הצטרף
29/11/24
הודעות
123
הנה השנה מקדימין בני כרך קריאת מגילה ליום שישי, שכ' ולא יעבור.
והנה קטן שקרא והגדיל בשבת, האי אמרינן שיצא יד"ח בקטנותו, או"ד שאינו מתחייב כיון שגזרו שלא יקרא שמא יטלטל.

ושמעתי כמדומה בשם מהרלב"ח שאכן יקרא בשבת, ומאי דגזרו שלא יקראו הוי גזירה על הציבור אבל יחיד שיצא מן הכלל והתחייב - לא נגזר עליו.
וזהו חידוש גדול מאוד.

ומ"מ יל"ע למעשה להלכה כיצד יש לנהוג.
 
למעשה יש מחלוקת אחרונים, דעת הגרי''ח זוננלפד ומהרי''ל דיסקין שיקרא בשבת (כמדומה בלי ברכה) והוב''ד בשו''ת שבט הלוי, אך מסקנת השבט הלוי שאין לקרוא בשבת, וכמדומה שכן דעת החזון עובדיה, דלא כמ''ש הרב @רק תורה
 
עוד יש לדון מצד 'מוקצה', כיון דאסור לקרוא מהגילה בשבת שמא יעבירנה ד' אמות ברה''ר, שמא יש למגילה דין 'מקוצה' כמו לולב ושופר ביו''ט ראשון שחל בשבת
 
אינני מצליח להבין הסברא שיקרא בשבת, הרי חכמים ביטלו לגמרי את המצוה, בדיוק כמו בלולב ושופר, ומה שקוראים בע''ש, כיון שבניגוד ללוב ושופר שלא ניתן לקיים לפני הזמן, הרי שמגילה ניתו לקרוא בע''ש, שהוא יום קריאתה ברוב העולם, אך בשבת עצמה התבטלה לגמרי המצוה, בדיוק כמו לולב
 
יש מקום לדון האם צריך לקרוא בכה''ג הלל בלי ברכה ביום שבת ט'ו אדר, כיון שלא יצא יד''ח הלל בע''ש, מכיון שלא היה חייב במצוות, וקי''ל קריאתה זו הלולה
 
עוד יש לדון מצד 'מוקצה', כיון דאסור לקרוא מהגילה בשבת שמא יעבירנה ד' אמות ברה''ר, שמא יש למגילה דין 'מקוצה' כמו לולב ושופר ביו''ט ראשון שחל בשבת
לפי רש"י (מגילה ד, א) פורים שחל בשבת שואלים ודורשים המגילה, ולפי הפני יהושע השומע והמשמיע מקיימים בכך מצוות קריאה כתקנה - בשבת - דעל החזן לא גזרו (היה דורשה ומגיהה וכו'). והפר"ח כתב לאסור לטלטל המגילה מדין מוקצה ודבריו צ"ע, דהא אם לא קורא כדי לצאת יד"ח מאי שנא משאר כתבי הקודש וע"ש שמביא מספרי הפטרות שאסרו לקרות בהן, אבל כאן לא מצאנו כן. ואי נימא דאסור לקרות בהן נמצא שיש כאן גזירה לגזירה, גם לא מובן כיצד פורים אצטריכא ליה משום דרבה, הא לא דרשינן מהמגילה כלל? ועיין בחסדי דוד (לר"ד חסאן תלמיד האור החיים הקדוש) שהאריך להק' על הפר"ח, וציין אליו בשער הציון (תרפח סע' ו), וכן ציין למטה יהודה ומאמ"ר שחלקו על הפר"ח ונראה שלכך נוטה דעתו.
 
נערך לאחרונה:
דעת הרב מבריסק שחייב לקרוא וכן נ"ל כתב החשק שלמה
אולם האחרונים חלקו וס"ל שמכח ספק יקרא כל ההלל בלי ברכה
 
ראשי תחתית