חיי שרה בענין ארור דאליעזר

אד יעלה

חבר קבוע
הצטרף
11/5/25
הודעות
246
לכאורה יש לשאול מדוע היה אליעזר ארור הלא מבואר שהיה שליט ביצרו כמו אברהם אבינו ומה ארור שייך בו ומדוע לאחר שחזר עם רבקה חזר לברוך
ושמעתי [מהגרב''ש] לבאר בזה עפ''י יסוד של ר' ישראל שיש שתי בחינות כבישת היצר ויש סילוק היצר כמדומני וביאור הדברים שיש דרגה תחתונה [שהיא גדולה מאד] והיא כבישת היצר דהיינו ששולט ביצרו דהיינו שהיצר לא מצליח להעביר אותו בעבירות בדברים שהם במסלול דהינו דברים שהוא מוכן להם אבל יש סילוק היצר שאפילו שמגיע לאדם ניסיון שלא כסדר דהיינו שלא מתוכנן הוא מצליח לעמוד בו.
ואליעזר היה שולט ביצרו בדברים שהם כסדר אבל כאשר הגיע ניסיון שלא כסדר כמו שמיד שהגיע עקידת יצחק מבואר במדרש שהוא רב עם ישמעאל מיהו היורש וכאן אברהם ראה שהגיע ניסיון שלא כסדר לא עמד בו ולכן ראה שהוא ארור ואיפה גילה אברהם שיצא אליעזר מהארור כאשר הלך להביא שידוך ליצחק ואל נתחשב שיש לו בת והלך במס''נ מיד יצא מהארור כיון שכאן היה ניסיון שלא כסדר ועמד בו.
 
לכאורה יש לשאול מדוע היה אליעזר ארור הלא מבואר שהיה שליט ביצרו כמו אברהם אבינו ומה ארור שייך בו ומדוע לאחר שחזר עם רבקה חזר לברוך
ושמעתי [מהגרב''ש] לבאר בזה עפ''י יסוד של ר' ישראל שיש שתי בחינות כבישת היצר ויש סילוק היצר כמדומני וביאור הדברים שיש דרגה תחתונה [שהיא גדולה מאד] והיא כבישת היצר דהיינו ששולט ביצרו דהיינו שהיצר לא מצליח להעביר אותו בעבירות בדברים שהם במסלול דהינו דברים שהוא מוכן להם אבל יש סילוק היצר שאפילו שמגיע לאדם ניסיון שלא כסדר דהיינו שלא מתוכנן הוא מצליח לעמוד בו.
ואליעזר היה שולט ביצרו בדברים שהם כסדר אבל כאשר הגיע ניסיון שלא כסדר כמו שמיד שהגיע עקידת יצחק מבואר במדרש שהוא רב עם ישמעאל מיהו היורש וכאן אברהם ראה שהגיע ניסיון שלא כסדר לא עמד בו ולכן ראה שהוא ארור ואיפה גילה אברהם שיצא אליעזר מהארור כאשר הלך להביא שידוך ליצחק ואל נתחשב שיש לו בת והלך במס''נ מיד יצא מהארור כיון שכאן היה ניסיון שלא כסדר ועמד בו.

היכן ?
ועוד, למה יצה"ר אמור להיות קשור לארור וברוך, הלא זה ענין של "גנטיקה" ולא של מעשים ?
וכי עמוני ומואבי שיתגיירו וישלטו על יצרם יותרו לבוא בקהל ?
 
היכן ?
ועוד, למה יצה"ר אמור להיות קשור לארור וברוך, הלא זה ענין של "גנטיקה" ולא של מעשים ?
וכי עמוני ומואבי שיתגיירו וישלטו על יצרם יותרו לבוא בקהל ?
א. מדרש רבה חיי שרה ס' המושל בכל אשר לו -שהיה שולט ביצרו כמותו
ב. אם כתוב לאחר זמן נהפך לברוך מבואר שזה לא ענין של גנטיקה .
 
אם כתוב לאחר זמן נהפך לברוך מבואר שזה לא ענין של גנטיקה .

משם ראייה, שצריך מעשה מיוחד כדי לצאת מהמציאות, ושליטה על היצר לא מספיקה.
(כמו שדוד אמר לבי חלל בקבי ולחד מ"ד היינו חלל מהיצר, ועכ"ז לא נהיה כהן, ואילו פנחס שעשה מעשה גדו מאד קיבל כהונה, וכעזה"ד).
 
משם ראייה, שצריך מעשה מיוחד כדי לצאת מהמציאות, ושליטה על היצר לא מספיקה.
(כמו שדוד אמר לבי חלל בקבי ולחד מ"ד היינו חלל מהיצר, ועכ"ז לא נהיה כהן, ואילו פנחס שעשה מעשה גדו מאד קיבל כהונה, וכעזה"ד)
כל מה שעדיין היה ארור כיון שעדיין היה רק בגדר שליט ביצרו אבל לא סילק ולאחר שהוציא היצר לגמרי ע''י אותו מעשה נעשה ברוך
אגב גם דוד במעשה דבת שבע שהיה מעשה פתאומי לא עמד בזה בדקות וויש בזה אריכות]
 
כל מה שעדיין היה ארור כיון שעדיין היה רק בגדר שליט ביצרו אבל לא סילק ולאחר שהוציא היצר לגמרי ע''י אותו מעשה נעשה ברוך

זה מנין ?
(ואל תשכח שהפסוק "המושל בכל אשר לו" נאמר בזמן שהיה ארור).

אגב גם דוד במעשה דבת שבע שהיה מעשה פתאומי לא עמד בזה בדקות וויש בזה אריכות]

זה נושא אחר לחלוטין, ולא ברור לי אם מ"ד חלל בקרבי מן היצה"ר כיון לפני המעשה או אחר המעשה.
 
זה מנין ?
(ואל תשכח שהפסוק "המושל בכל אשר לו" נאמר בזמן שהיה ארור).



זה נושא אחר לחלוטין, ולא ברור לי אם מ"ד חלל בקרבי מן היצה"ר כיון לפני המעשה או אחר המעשה.
נכון
כתבתי לעיל שאפילו שהיה שליט ביצרו עדיין היה ארור כיון שלא סילק את היצר אלא רק כבש את היצר.
כת''ר יעיין עוד הפעם במש''כ לעיל במחילה.
 
נכון
כתבתי לעיל שאפילו שהיה שליט ביצרו עדיין היה ארור כיון שלא סילק את היצר אלא רק כבש את היצר.
כת''ר יעיין עוד הפעם במש''כ לעיל במחילה.

שוב, על אליעזר אין לנו עדות שביטל היצר אלא זו של חז"ל שהיה מושל ביצרו.
ונאמר על טרום המעשה עם רבקה.
ואני שאלתי, מאן יימא לן שהתנאי לצאת מארור וליכנס לברוך תלוי בשליטה על היצר ?
ודלמא בשביל זה צריך מעשה גדול, ואז גם מי שאינו שולט ביצרו יכול לשנות מהותו, ולהבדיל בלא מעשה גדול גם מי שישלוט ביצרו לא ישנה מהותו ?
 
שוב, על אליעזר אין לנו עדות שביטל היצר אלא זו של חז"ל שהיה מושל ביצרו.
ונאמר על טרום המעשה עם רבקה.
ואני שאלתי, מאן יימא לן שהתנאי לצאת מארור וליכנס לברוך תלוי בשליטה על היצר ?
ודלמא בשביל זה צריך מעשה גדול, ואז גם מי שאינו שולט ביצרו יכול לשנות מהותו, ולהבדיל בלא מעשה גדול גם מי שישלוט ביצרו לא ישנה מהותו ?
כיון שצריך להבחין במעשה הזה מה היה גדול בו שלא היה באליעזר כבר קודם
ועוד צריך להבחין שאפילו שהיה שליט ביצרו עדיין היה ארור א''כ כדי לצאת מארור צריך דבר יותר גדול משליט ביצרו
ולהאמור שיש שליט שהוא מתגבר תדיר אבל יש בבחית שהיצר כמאן דליתא ואפילו בניסיון בפתאומיות הוא עומד בו וזה המעשה שנתחדש באליעזר והוא הפקיע ממנו את הארור
 
כיון שצריך להבחין במעשה הזה מה היה גדול בו שלא היה באליעזר כבר קודם
ועוד צריך להבחין שאפילו שהיה שליט ביצרו עדיין היה ארור א''כ כדי לצאת מארור צריך דבר יותר גדול משליט ביצרו
ולהאמור שיש שליט שהוא מתגבר תדיר אבל יש בבחית שהיצר כמאן דליתא ואפילו בניסיון בפתאומיות הוא עומד בו וזה המעשה שנתחדש באליעזר והוא הפקיע ממנו את הארור

אם תשאל אותי, לא היה כאן שום מעשה מיוחד,
סה"כ התאמצות יתר, או סיום ההתאמצות דמעיקרא,
במציאת אשה ליצחק.
ואיני חושב שיש קשר בין שליטה על היצר לבין מעשהו (הזה) של אליעזר,
ועדיין איני חושב שיש קשר בין שליטה על היצר לבין היציאה מכלל ארור והכניסה לכלל ברוך.
כמה יהודים אינם שולטים על היצר והם ברוכים ? - וכמה כנעניים שהתגיירו (לו יצוייר שהיו כאלו) שיצאו מכלל ארור ונכנסו לכלל ברוך בגלל המעשה הגדול חרף מה שהיצר עדיין שולט בהם, ועתה ביתר שאת, שהגדול מחבירו יצרו גדול.
 
ראשי תחתית