כהנא דמסייע
חבר מוביל
- הצטרף
- 27/3/25
- הודעות
- 1,820
שלח לי בפרטי ואעבור בל''נלצערי יש לי הרבה השגות על דבריו
ואם תרצה כתבתי על זה ויש לי מאמר ע"ז [אם כי לא גמרתי אותו עדיין]
ולענ"ד הוא נדחק בכל מקום ובכל זוית
שלח לי בפרטי ואעבור בל''נלצערי יש לי הרבה השגות על דבריו
ואם תרצה כתבתי על זה ויש לי מאמר ע"ז [אם כי לא גמרתי אותו עדיין]
ולענ"ד הוא נדחק בכל מקום ובכל זוית
אין לי בעיה לעלות את זה כאן [יקח לי כמה דקות]שלח לי בפרטי ואעבור בל''נ
שאלתי אם ראית את שתי תשובותיו במלואן? מסודר? לפני שאני מעיין.אלא שזה קצת ארוך [בר"י פראג'י התמקדתי לקראת הסוף]
אכן ראיתי את דבריו ועברתי על דבריו באריכות.שאלתי אם ראית את שתי תשובותיו במלואן? מסודר? לפני שאני מעיין.
פשוט לראות ולצחוק...אוסיף עוד פרט חשוב ונדבך רציני על דבריך הרב @מתוק מדבש
בשו"ע ביור"ד להדיא נגד ר"ת סימן רסב סעיף ה'
וז"ל "אם נולד כשהיו נראים ברקיע כוכבים קטנים מאוד יש לסמוך על הכוכבים לספק למול למחרת וכו' ואע"פ שהיה הרקיע מזהיר כעין אורה של יום".
כותב להדיא- אף אם הרקיע מזהיר כאור יום, אם ראית כוכבים קטנים זה לילה, וזמן זה שהרקיע עדיין מאיר לכה"פ 20 דקות אחרי השקיעה אפשר עדיין לקרוא לרקיע שהוא מואר, וע"ז כותב השו"ע שאם יש כוכבים קטנים זה לילה ולכן ימול למחרת
דלר"ת- רק אחרי 72 נגמר היום דאז הרקיע שחור לגמרי.
ולא רק במקום הזה כתב "כוכבים", אלא בעוד מקומות
סימן רלה סעיף א'- זמן קריאת שמע בלילה משעת יציאת שלשה כוכבים קטנים, ובב"י- ביאר שם בשם ר' יונה דמעיקר הדין צריך ג' כוכבים בינונים אלא מאי כיון שלא בקיאין להבדיל בין גדולים לבינוניים נקטינן קטנים.
סימן רמט סעיף ד'- אם קיבל עליו להתענות בער"ש צריך להתענות עד צאת הכוכבים וכו'.
סימן רצג סעיף ב'- צריך לזהר מלעשות מלאכה עד שיראו שלשה כוכבים קטנים ולא יהיו מפוזרים אלא רצופים, ובב"י שם מבואר דרק לענין צאת שבת הצריכו את הרצופים מדין תוספת שבת.
סימן תפט סעיף ב'- אם טעו ביום המעונן ובירכו על ספירת העומר וכו' והמדקדקים אינם סופרים עד צאת הכוכבים וכן ראוי לעשות.
סימן תקסב סעיף א'- כל תענית שלא שקעה עליו חמה דהיינו שלא השלימו עד צאת הכוכבים אינו תענית.
וכן שם סעיף ב'- יש אומרים שמי שרגיל להתענות בעשרת ימי תשובה וכו' אין צריך להתענות עד צאת הכוכבים.
וכן שם סעיף ג'- יחיד שקיבל עליו תענית סתם בערב שבת צריך להתענות עד צאת הכוכבים.
וכן שם סעיף ד'- תענית חלום צריך להתענות עד צאת הכוכבים.
סימן תרכד סעיף ב'- צריך להוסיף מחול על הקודש גם ביציאתו שימתינו מעט אחר צאת הכוכבים.
וכן בחו"מ
סי' של"א סעיף א' ברמ"א- לא היה מנהג בעיר או שאמר להן אני שוכר אתכם כדין תורה חייבים לצאת מביתם בזריחת השמש ולעשות במלאכה עד צאת הכוכבים.
כל המקומות הללו- לא מוזכר שום דבר מד' מילין ושום דבר מ- 72 דקות, כלום, רק כוכבים
ולא דיבר על איזה עין מסויימת או איזה צורך במיקרוסקופ, או איזה חוזה בכוכבים, אלא לכל אדם באשר הוא בכל המקומות אם ראה כוכבים הוא לילה בלי תנאים ובלי שעונים ובלי לספור דקות ומילים
גם המנחת כהן והפרי חדש פסקו כר"ת ואעפ"כ הורו בא"י 40 דקותומה שברור בשו"ע סי' רסא שפסק כמו ר"ת ואם זה א"א להתווכח...
לא הבדלת כי לא הבנתידוע שגם לר"ת ורוב ככל הראשונים שפסקו כמותו קוראים ללילה "צאת הכוכבים" וכך גם השו"ע נקט, אין מזה שום ראיה.
יש מגמה להפוך אור חושך ויקב לעשיו ולהגיב בלי לקרא ובלי להבין.גם המנחת כהן והפרי חדש פסקו כר"ת ואעפ"כ הורו בא"י 40 דקות
לא הבדלת כי לא הבנת
בשו"ע מוזכר אפי' אם הרקיע מזהיר כאור יום, שזה ודאי נגד ר"ת כי לר"ת צריך "הכסיף לגמרי" שהשמיים יושחרו ואם יש אור ברקיע לר"ת זה עדיין יום
ומה שהצריך ד' וה' מילין כי זה הא בהא תליא, כי אחרי ד' או ה' מילין אין ברקיע טיפת אור
הגדרת בין השמשות וצאת הכוכבים על ידי הרמב"ם על פי סימני הכוכבים:אגב בגינת ורדים הוא נוקט כהגאונים, ואינו מסכים עם הר"י פראג'י
ולגבי הר"י פראג' יש לציין, שהוא עצמו מעיד שהמנהג בדורו כהגאונים, ושאפי' אשתו לא שומעת בקולו ומוציאה שבת בזמן הרגיל אלא שמוסיפה קצת על כולם 10 דקות [דכולם היו מוציאים 30 דקות אחרי השקיעה והיא הוסיפה עוד 10 דקות]
ומסיים שם שנמצא שאת חיבורי לעצמי עשיתי
אוסיף להגדיר את הדברים.אשכול הזוי.
מנהג שנעשה ע"פ דעת רוב הראשונים מוגדר כמנהג בטעות, וכל זה בגלל העקרון המדומיין של 'קיבלנו הוראות מרן'.
תנסו להסביר להם שכך דעת רוב הראשונים, שהאחרונים הצדיקו את המנהג, שהב"י עצמו כותב שדבריו אינם דוחים מנהג, אבל אין עם מי לדבר, מישהו החליט שאין עוד פוסקים חוץ מהשולחן ערוך.
התפיסה שהשולחן ערוך הוא הפוסק היחידי נובעת מהבנה ילדותית של עולם ההלכה, כאילו הלכה זה מה שכתוב בספר מסוים, כאשר כל מי שיש לו יד ורגל בהלכה יודע שיש סוגיות, ראיות, טיעונים, דחיות ושקלא וטריא. יש גם מקום לסמכות הלכתית, אך לא זוהי כל ההלכה.
רחמנות.