תולדות בטעם שנענה יצחק ולא רבקה

התורה

חבר חדש
הצטרף
1/11/25
הודעות
95
בתחילת הפרשה נאמר "וַיֶּעְתַּר יִצְחָק לַה' לְנֹכַח אִשְׁתּוֹ כִּי עֲקָרָה הִוא וַיֵּעָתֶר לוֹ ה' וַתַּהַר רִבְקָה אִשְׁתּוֹ" (בראשית כה כא). ופירש רש"י: "ויעתר לו - לו ולא לה, שאין דומה תפלת צדיק בן צדיק לתפלת צדיק בן רשע, לפיכך לו ולא לה".
ויש לתמוה על הדברים, כי לכאורה אדרבה איפכא מסתברא, צדיק בן רשע אשר מעצמו הלך ועבד את ה' אף שלא חינכוהו לכך, גדול הוא מצדיק בן צדיק, ומפני מה נתקבלה בקשתה דווקא בזכות יצחק בעלה, ולא בזכות עצמה בהיותה מוסרת נפש להתבדל מטומאת בני מקומה כשושנה בין החוחים.
ועוד כי לכאורה מצינו היפך הדבר אצל שאר צדיקים, כדוגמת אבא חלקיה שהיה בן בנו של חוני המעגל, שקדמה תפילת אשתו על הגשמים להתקבל קודם לתפילתו, עם היותו בעל זכות אבות, כי גדולה מעלתה במתן צדקה כי הנאת המאכלים שנותנת לעניים קרובה היא (ראה תענית כג.).
אך נראה כי באמת חילוק פשוט יש בדבר; שכן תפילת אבא חלקיה ואשתו היו אך ורק למען הכלל ולא למען עצמם, וכתפילת חוני המעגל בעבור בני דורו; וכן תפילת יצחק אבינו הרי למען אשתו היתה, כי הוא עצמו לא היה עקר כמבואר בזוהר הקדוש (ח"א דף קלז.) ויכל להיפקד מאחרת, ורק בעבורה התפלל, וכן אמרו שם כי גם הקריב קרבן עולה, לאות וסימן על כך שכל כוונתו לשמים. לכן קדמו תפילות אלו במעלתן, בהיותן על דרך (בבא קמא צב.) 'המתפלל על חבירו - נענה תחילה'.
(עיניים מאירות – להגאון רבי מנחם מנדל פומרנץ שליט"א)​
 
ראשי תחתית