באתר Temo יש אפשרות לקבל החזר כספי אחר הקניה, מותר או לא?

מרוקאי

חבר חדש
הצטרף
31/12/24
הודעות
42
אחרי שהמוצר הגיע אפשר להיכנס לאתר ויש באתר בוט של שירות לקוחות, האם אתה מעוניין להחזיר את המוצר? /כן/ בחר סיבה: /אין לי צורך בכך יותר/ ואז עד סכום מסויים האתר יציע החזר כספי מיידי והמוצר נשאר אצלך. מותר?
 
אחרי שהמוצר הגיע אפשר להיכנס לאתר ויש באתר בוט של שירות לקוחות, האם אתה מעוניין להחזיר את המוצר? /כן/ בחר סיבה: /אין לי צורך בכך יותר/ ואז עד סכום מסויים האתר יציע החזר כספי מיידי והמוצר נשאר אצלך. מותר?
כל עוד לא רכשת את המוצר בתמימות וברצון, ואח"כ החלטת להחזיר מאחת הסיבות הנ"ל, למה שיהיה מותר?
 
אחרי שהמוצר הגיע אפשר להיכנס לאתר ויש באתר בוט של שירות לקוחות, האם אתה מעוניין להחזיר את המוצר? /כן/ בחר סיבה: /אין לי צורך בכך יותר/ ואז עד סכום מסויים האתר יציע החזר כספי מיידי והמוצר נשאר אצלך. מותר?

אם המוצר לא הגיע זמן רב, והתלוננת על כך, ולאחר מכן הגיע, והם יודעים שהגיע ובכל זאת שלחו לך החזר כספי, אינך חייב להחזיר.

זה אמור כלפי כל אתר, ובפרט אתר זה שבתקנון שלהם נכתב במפורש: "אם לחבילה שלך אין עדכוני מעקב במשך יותר מ-15 ימים והיא לא נמסרה, תוכל לבקש משלוח חוזר או החזר כספי בחינם מכיוון שייתכן שהחבילה אבדה במהלך המשלוח. אם תקבל את החבילה לאחר שבקשתך אושרה, ייתכן שתהיה רשאי לשמור אותה בחינם בנסיבות מסוימות מבלי שתצטרך להחזיר אותה".

ואם היתה לך תקלה, או אי שביעות רצון מהמוצר, זכותך להתלונן, גם אם אתה יודע מראש שתקבל החזר כספי והמוצר ישאר אצלך.

אבל לתבוע החזר לחינם, זה בדיוק כמו לשקר ולומר שהמוצר הגיע פגום, או שלא הגיע, וזה גזל, וגזל הגוי אסור. מדובר בניצול לרעה של המנגנון שלהם, כשאתה בעצם לא רוצה להחזיר את המוצר אלא רוצה להמשיך להחזיק בו, ויתירה מכך - אתה סומך על זה שהם יאפשרו לך להשאיר את המוצר אצלך ולהנות ממנו בחינם. גזל זה לא רק כאשר אתה מצמיד לו סכין לגרון ולוקח לו את הארנק, אלא גם כשאתה מגיש בקשה להחזר שהיא בקשת שוא, וגורם לו להוציא כסף מכיסו ולהביא לך.

זה שהם יצרו מנגנון כזה, שיאפשר ניצול לרעה, לא מתיר לך בשום אופן לנצל אותו לרעה. משל למה הדבר דומה? לרמי לוי שיש לו חבר זקן, ולגודל חביבותו שם אותו שומר בכניסה, למרות שהוא יודע שעיניים לו ולא יראו שום דבר. הלקוחות יכולים לטעון שלפי הרגשתם לרמי לוי לא אכפת שיגנבו פה ושם כמה מוצרים קטנים, כי על העגלה כולה הוא מרוויח הרבה... והראיה, שהעמיד שומר שלא יכול להשגיח היטב...

ואם למרות זאת אתה מיתמם, הרי באתר כתוב במפורש, "במידה ואינך מרוצה ממה שקנית ב-Temu, ייתכן ובאפשרותך להחזירו ולקבל החזר כספי". הא למדת שאם הינך מרוצה ובכל זאת מחזיר כדי לקבל כסף, אינך אלא גנב.

ובדיעבד לאחר שאדם גזל את האתר, נחלקו הפוסקים אם יש דין השבה בגוי, ובערוה"ש (סי' שמח) פסק שיש חיוב להשיב גזל הגוי, וכתב על הפוטרים מהשבה "ולא משמע כן מהפוסקים". וכן משמע מהרמב"ם (פ"א מגזילה ואבידה ה"ב) שחייב להשיב גזל הגוי, וז"ל: "ואסור לגזול כל שהוא דין תורה אפילו עכו"ם אסור לגוזלו או לעשקו. ואם גזלו או עשקו יחזיר" (רק י"ל דהרמב"ם אזיל לשיטתיה שהפקעת הלוואתו אסורה, וכ"כ החזו"א ב"ק סי' טו ס"ק מ). אמנם המוחזק יכול לטעון קים לי כסוברים שאין חובת השבה וכדלהלן.

כמו כן מבואר באה"ע (סי' כ"ח ס"א) לגבי קידש אשה בגזל או גניבת עכו"ם שהיא מקודשת, כי אינה צריכה להחזיר רק מכח קידוש השם. ובח"מ (שם ס"ק ג) ובש"ך (חו"מ שמח ס"ק ב) תמהו על דבריו, שהרי הגזל אסור מן התורה. ועל זה כתב הנתיבות שאף אם גזל אסור מן התורה אין חובה להשיב מן התורה, ורק משום קידוש השם/חילול השם יש להחזיר.

והדברים מבוארים להדיא בתוספתא (ב"ק פ"י הט"ו) "שהגוזל את הגוי חייב להחזיר לגוי וכו' מפני חילול השם", ומבואר שיש חובה להשיב גזל הגוי, אך מבואר שם שהוא רק מפני חילול השם.

נמצא להלכה שאם גנב או גזל מגוי אינו חייב להשיב בנדון דידן כי יכול לטעון קים לי כדעת הנתיבות שפסק כיראים, והוא מוחזק בכסף, אולם אם יש חילול השם כשיודע הגוי שיהודי גנב ממנו יש להשיב. ובנדון דידן הרי הגוי יודע היטב שהוא גזל ממנו (וקיבל דיווח שהמוצר התקבל ע"י הלקוח) ללא טענה או הוכחה שהמוצר פגום. ולפי השם, או לפי מדינת ישראל, אפשר לשער שמדובר ביהודי.

ואם מלכתחילה אתה מזמין מוצרים על מנת לבקש להחזיר ולהחזיר, אתה גונב גם את דעתם, וזהו איסור בפני עצמו, בשו"ע חו"מ סי' רכ"ח סעיף ו: "אסור לרמות בני אדם במקח וממכר או לגנוב דעתם, כגון אם יש מום במקחו צריך להודיעו ללוקח. אף אם הוא עובד כוכבים, לא ימכור לו בשר נבילה בחזקת שחוטה".

וגם בבקשת ההחזר עצמה, אם אדם רוצה להמשיך להחזיק במוצר ובכל זאת מגיש בקשה להחזר כאשר הוא יודע שיקבל את הכסף והמוצר ישאר בידו, הרי הוא מטעה את הגוי וזה אסור. הרמ"א סימן שמח ס"ג הביא ב' שיטות אם מותר להטעות את הגוי, ורהיטת הפוסקים שאסור להטעות את הגוי, שהרי גניבת דעת אסורה בגוי וכ"ש להטעותו ולהוציא ממון.
 
ראשי תחתית