סוכה בירור בעניין ראויים כל ישראל לישב בסוכה אחת

שכל הנעלם

חבר חדש
הצטרף
24/9/25
הודעות
18
במסכת סוכה דף כ''ז ב' כתוב שרבנן לומדים ש'כל ישראל ראוים לישב בסוכה אחת' ולכאורה מה הכוונה בזה? האם הכוונה היא שבכללי ראוים כל ישראל לישב בצוותא א"כ אז מתי? לעת"ל א"א כי בב"ב ע"ה א' כתוב שרבה אמר בשם ר"י שעתיד הקב"ה לעשות סוכה לצדיקים לעת"ל, ומי שלא זכה לישב בסוכה ה' יעשה לו צלצל, לא זכה ה' יעשה לו 'ענק' וכו'. בכל אופן א"א לאמר שזה ילך על הלעת"ל, אז מה הכוונה בדברי רבנן?
 
במסכת סוכה דף כ''ז ב' כתוב שרבנן לומדים ש'כל ישראל ראוים לישב בסוכה אחת' ולכאורה מה הכוונה בזה? האם הכוונה היא שבכללי ראוים כל ישראל לישב בצוותא א"כ אז מתי? לעת"ל א"א כי בב"ב ע"ה א' כתוב שרבה אמר בשם ר"י שעתיד הקב"ה לעשות סוכה לצדיקים לעת"ל, ומי שלא זכה לישב בסוכה ה' יעשה לו צלצל, לא זכה ה' יעשה לו 'ענק' וכו'. בכל אופן א"א לאמר שזה ילך על הלעת"ל, אז מה הכוונה בדברי רבנן?
פרש"י דמשמע סוכה אחת לכל ישראל שישבו בה זה אחר זה
 
מצא חן הובא באוצר מפרשי התלמוד סוכה דף כז עמוד ב עמוד תתקמט ביאר כוונת רש"י שמה שדורשים שסוכה אחת ראוייה לכל ישראל היינו אפילו סוכה קטנה שהיא שבעה טפחים על שבעה טפחים וראוייה לכל ישראל שישבו בה בזה אחר זה
בהערות שבאוצר מפרשי התלמוד שם הערה כתב ועיין בדרשות חתם סופר חלק א מט א הובא בחידושי חתם סופר לסוכה שהקשה הרי צריך לישב כסוכה יומם ולילה ולטייל בה ואיך יצאו ידי חוכה בזה אחר זה ותירץ שהכוונה במצטער ויוצא ידי חובה רק בכזית ראשון ועיין עוד בהגהות רא"מ הורביץ שפירש אחרת מרש"י וראה עוד שפת אמת .
 
ראשי תחתית