באיזה ספירות התהווה העולם?

שכל הנעלם

חבר חדש
הצטרף
24/9/25
הודעות
38
בסנהדרין לא זוכר כרגע דף, נאמר שכל העולם כולו נאצל מספירת החכמה זה בכללות לא נכנס כרגע לפרטים,
בספר התניא קדישא פרק ג' בתחילתו כתוב שאדה"ז מצטט שפרדס רימונים לרד"ק "שבעת ימי הבניין" אדה"ז מסביר שהכוונה לששת ימי הבריאה שבכל יום העולם נברא בספירה אחרת, יום אחד - חסד, שני - גבורה שלישי - תפארת וכו', שכידוע ימי הבריאה נחשבים ז' ימים, למרות שבשבת ה' נח, כמבואר בתוס' בסנהדרין, שוב לא זוכר דף, בכל אופן אז מה הכוונה בעניין הזה? העולם נברא אך ורק בחכמה או רק בספירות האחרות? (וידוע ג"כ הסיבה שלפי הרד"ק העולם לא נברא בחב"ד - כי חב"ד שייך למעלה מהעולמות והעולם לא שייך לקבל מהם ולכן קשה בעצם מהנאמר \ על הנאמר בסנהדרין שהעולם נברא בחוכמה,
2. כפי שכבר אמרתי שימי הבריאה נחשבים בפועל ז' כולל שבת, וקשה לי שהרי הספירה השביעית - מלכות - להמשיך, אז איך דווקא מלכות הספירה שממשיכה את האור, יוצאת דווקא בשבת? יום המנוחה? לכאורה זה בדיוק ההפך??
 
בסנהדרין לא זוכר כרגע דף, נאמר שכל העולם כולו נאצל מספירת החכמה זה בכללות לא נכנס כרגע לפרטים,
בספר התניא קדישא פרק ג' בתחילתו כתוב שאדה"ז מצטט שפרדס רימונים לרד"ק "שבעת ימי הבניין" אדה"ז מסביר שהכוונה לששת ימי הבריאה שבכל יום העולם נברא בספירה אחרת, יום אחד - חסד, שני - גבורה שלישי - תפארת וכו', שכידוע ימי הבריאה נחשבים ז' ימים, למרות שבשבת ה' נח, כמבואר בתוס' בסנהדרין, שוב לא זוכר דף, בכל אופן אז מה הכוונה בעניין הזה? העולם נברא אך ורק בחכמה או רק בספירות האחרות? (וידוע ג"כ הסיבה שלפי הרד"ק העולם לא נברא בחב"ד - כי חב"ד שייך למעלה מהעולמות והעולם לא שייך לקבל מהם ולכן קשה בעצם מהנאמר \ על הנאמר בסנהדרין שהעולם נברא בחוכמה,
2. כפי שכבר אמרתי שימי הבריאה נחשבים בפועל ז' כולל שבת, וקשה לי שהרי הספירה השביעית - מלכות - להמשיך, אז איך דווקא מלכות הספירה שממשיכה את האור, יוצאת דווקא בשבת? יום המנוחה? לכאורה זה בדיוק ההפך??
ד' בחכמה ייסד ארץ
 
ראשית עיין בתניא פ''ג בפנים, שם לא נאמר שהעולם נברא ע''י ז' הספירות בכל יום, וז''ל: וְהִנֵּה, כָּל בְּחִינָה וּמַדְרֵגָה מִשָּׁלֹשׁ אֵלּוּ: נֶפֶשׁ רוּחַ וּנְשָׁמָה – כְּלוּלָה מֵעֶשֶׂר בְּחִינוֹת, כְּנֶגֶד עֶשֶׂר סְפִירוֹת עֶלְיוֹנוֹת שֶׁנִּשְׁתַּלְשְׁלוּ מֵהֶן, הַנֶּחְלָקוֹת לִשְׁתַּיִם, שֶׁהֵן: שָׁלֹשׁ אִמּוֹת וְשֶׁבַע כְּפוּלוֹת; פֵּירוּשׁ, חָכְמָה בִּינָה וָדַעַת, וְשִׁבְעַת יְמֵי הַבִּנְיָן: חֶסֶד גְּבוּרָה תִּפְאֶרֶת כוּ׳.
הוא לא ביאר כלום מעבר לכך, ודאי לא כפי מה שכתבת למעלה. והכוונה לכאורה שבכל יום מתגלה בעולם אותה מידה שברא הקב''ה.

ואולי התכוונת לדבריו בשער היחוד והאמונה (פ"י): כָּךְ כָּל מִדּוֹתָיו שֶׁל הַקָּדוֹשׁ־בָּרוּךְ־הוּא וּרְצוֹנוֹ וְחָכְמָתוֹ, אֵינָן עוֹלוֹת וְנִקְרָאוֹת בְּשֵׁמוֹת אֵלּוּ כְּלָל, אֶלָּא לְגַבֵּי הַנִּבְרָאִים עֶלְיוֹנִים וְתַחְתּוֹנִים, שֶׁהֲוָויָיתָם וְחַיּוּתָם וְהַנְהָגָתָם, שֶׁהַקָּדוֹשׁ־בָּרוּךְ־הוּא מְהַוֶּה וּמְחַיֶּה אוֹתָם וּמַנְהִיגָם, הוּא בִּרְצוֹנוֹ וְחָכְמָתוֹ וּבִינָתוֹ וְדַעְתּוֹ הַמִּתְלַבְּשׁוֹת בְּמִדּוֹתָיו הַקְּדוֹשׁוֹת, כִּדְאִיתָא בַּמִּדְרָשׁ: ״בַּעֲשָׂרָה דְבָרִים נִבְרָא הָעוֹלָם: בְּחָכְמָה, בִּתְבוּנָה וּבְדַעַת וְכוּ׳, דִּכְתִיב, ׳ה׳ בְּחָכְמָה יָסַד אָרֶץ, כּוֹנֵן שָׁמַיִם בִּתְבוּנָה, בְּדַעְתּוֹ תְּהוֹמוֹת נִבְקָעוּ וְגוֹ׳״. וּכְמַאֲמַר אֵלִיָּהוּ: ״דְּאַפִּיקַת עֲשַׂר תִּיקּוּנִין, וְקָרִינָן לְהוֹן עֲשַׂר סְפִירָן, לְאַנְהָגָא בְהוֹן עָלְמִין סְתִימִין דְּלָא אִתְגַּלְיָין וְעָלְמִין דְּאִתְגַּלְיָין, וּבְהוֹן אִתְכְּסִיאַת כוּ׳״. עַל דֶּרֶךְ מָשָׁל, בְּיוֹם רִאשׁוֹן מִשֵּׁשֶׁת יְמֵי בְרֵאשִׁית – נִגְלֵית מִדַּת הַחֶסֶד, כְּלוּלָה מִכָּל מִדּוֹתָיו הַקְּדוֹשׁוֹת, וּרְצוֹנוֹ וְחָכְמָתוֹ וּבִינָתוֹ וְדַעְתּוֹ מְלוּבָּשִׁין בָּהּ, וּבָרָא בָהּ אֶת הָאוֹר – בְּמַאֲמַר ״יְהִי אוֹר״, שֶׁהִיא בְּחִינַת הִתְפַּשְּׁטוּת וְהַמְשָׁכַת הָאוֹר לָעוֹלָם מִלְמַעְלָה, וְהִתְפַּשְּׁטוּתוֹ בָּעוֹלָם מִסּוֹף הָעוֹלָם עַד סוֹפוֹ, שֶׁהִיא בְּחִינַת מִדַּת חֶסֶד; רַק מִפְּנֵי שֶׁכְּלוּלָה גַּם מִמִּדַּת גְּבוּרָה, לָכֵן לֹא הָיָה רוּחָנִי כְּאוֹר שֶׁל מַעְלָה מַמָּשׁ, וְגַם נִתְלַבֵּשׁ בָּעוֹלָם הַזֶּה שֶׁהוּא בִּבְחִינַת גְּבוּל וְתַכְלִית, שֶׁהוּא מַהֲלַךְ תּ״ק שָׁנָה מֵהָאָרֶץ לָרָקִיעַ וּמִמִּזְרָח לְמַעֲרָב. וְכֵן בְּיוֹם שֵׁנִי – נִגְלֵית מִדַּת גְּבוּרָה, כְּלוּלָה מִשְּׁאָר מִדּוֹת, וּרְצוֹנוֹ כוּ׳, וּבָרָא בָהּ הָרָקִיעַ – בְּמַאֲמַר ״יְהִי רָקִיעַ בְּתוֹךְ הַמָּיִם, וִיהִי מַבְדִּיל בֵּין מַיִם לָמָיִם״, שֶׁהִיא בְּחִינַת צִמְצוּם וּגְבוּרוֹת לְהַעֲלִים מַיִם הָעֶלְיוֹנִים הָרוּחָנִיים מִמַּיִם הַתַּחְתּוֹנִים, וְעַל יְדֵי זֶה, נִתְגַּשְּׁמוּ הַתַּחְתּוֹנִים בְּהִבָּדְלָם מֵהָעֶלְיוֹנִים; וּמִדַּת חֶסֶד כְּלוּלָה בָּהּ, כִּי ״עוֹלָם חֶסֶד יִבָּנֶה״ שֶׁהַכֹּל כְּדֵי שֶׁתֵּרָאֶה הַיַּבָּשָׁה וְאָדָם עָלֶיהָ לַעֲבוֹד ה׳. וְכֵן כּוּלָּן.וְזֶהוּ שֶׁאָמַר אֵלִיָּהוּ בַּתִּיקּוּנִים שָׁם: ״לְאַחֲזָאָה אֵיךְ אִתְנַהֵיג עָלְמָא בְּצֶדֶק וּמִשְׁפָּט כוּ׳, צֶדֶק אִיהוּ דִין, מִשְׁפָּט אִיהוּ רַחֲמֵי כוּ׳, כּוֹלָּא לְאַחֲזָאָה אֵיךְ אִתְנַהֵיג עָלְמָא, אֲבָל לָאו דְּאִית לָךְ צֶדֶק יְדִיעָא דְּאִיהוּ דִין, וְלָא מִשְׁפָּט יְדִיעָא דְּאִיהוּ רַחֲמֵי, וְלָאו מִכָּל אִינּוּן מִדּוֹת כְּלָל״:

ועיי"ש פי''א: וְנִמְצָא, כִּי כָּל חַיּוּת וְכֹחוֹת הַנִּמְשָׁכוֹת מִמִּדּוֹתָיו הַקְּדוֹשׁוֹת לַתַּחְתּוֹנִים לְבָרְאָם מֵאַיִן לְיֵשׁ וּלְהַחֲיוֹתָם וּלְקַיְּימָם – נִקְרָאוֹת בְּשֵׁם ״אוֹתִיּוֹת הַקְּדוֹשׁוֹת״, שֶׁהֵן בְּחִינַת הַמְשָׁכַת הַחַיּוּת מֵרְצוֹנוֹ וְחָכְמָתוֹ וּמִדּוֹתָיו לְהִתְהַוּוּת עוֹלָמוֹת וּלְהַחֲיוֹתָם. עיי''ש באריכות לפני ואחרי. [עדיף עם ביאור]

ולגבי ספירת המלכות בשבת - מבואר בהרבה מאמרים [עיין למשל ד''ה להבין ענין יו''כ בלקו''ת] דהיינו שספירת המלכות שהיא סוף הספירות נעוצה בתחילתה ספירת המלכות. ובשבת עולה לשרשה. ולכן כתב האדה''ז שיש סידורים שלא גורסים ביוצר "כולם בחכמה עשית" ביום השבת. ובכ''ז המנהג לאמרו מפני שאף ספירת החכמה כלפי הקב''ה היא כעשייה בלבד (עיין שער היחוד והאמונה פ''ט).

[ולטובת הענין העתקתי את לשונו (לקוטי תורה סח א, ד''ה להבין ענין יו''כ): וביאור ענין זה יובן במ"ש ושמרו בני ישראל את השבת כי הנה ענין השבת שבו שבת ה' כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ כו' דהיינו שהשפיל א"ע כביכול וצמצם בעשרה מאמרות יהי רקיע כו' בששת ימי המעשה לברוא ולהוות ולהחיות רוח שפלים בבחינת חיצוניות מלכותו ית' לבד כדכתיב מלכותך מלכות כל עולמים שהתהוות כל עולמים וחיותם אינו אלא מבחי' מלכותו ית' ואינו כדמיון הנשמה המחיה את הגוף שמתלבשת בתוכו להחיותו ויש לה התפעלות ממקרי ושנוי הגוף כו' משא"כ אני הוי' לא שניתי כתיב שאין בו שום שינוי ח"ו מצד רבוי הנבראים וכמאמר אתה הוא עד שלא נברא העולם כו' לפי שאינו מתלבש בתוך העולמות להחיותם בבחי' פנימיות מהותו ועצמותו ית' אלא רק התפשטות זיו והארה ממנו ית' שעלה ברצונו להיות מלך עליהם והוא חיותם וקיומם מה שנקרא שמו עליהם וכמ"ש הודו על ארץ ושמים כו' והתפשטות זו נחשבת ירידה והשפלה גדולה לגבי הקב"ה בבחי' פנימיותו וביום השבת נתעלה בבחי' פנימית א"ס ב"ה וה"ז נק' בחי' שביתה אצלו עד"מ כאדם המדבר שבשעה שהוא מדבר מצמצם שכלו ומורידו בהדבורים וכאשר אינו רוצה לדבר פוסק ושובת והרי אז עלה שכלו למקורו אשר שם משכן החכמה כן ויותר מכן לאין קץ ותכלית מתעלה ביום השבת למעלה ממדרגת החכמה שנחשבת כעשי' גופני' כמ"ש כולם בחכמה עשית אלא כמאמר אנת חכים ולא בחכמה ידיעא כו' ולפי שישראל עלו במחשבה וכמאמר ואתה נפחת בי ומאן דנפח כו' וארז"ל מאין באת כו' [פי' מבחינת אין שהוא מקור החכמה כמ"ש והחכמה מאין תמצא וכמ"ש בפ' במדבר ועמ"ש ע"פ האזינו השמים] שבחי' ומדרגת ישראל גבוה מאד נעלה מבחי' התפשטות חיצונית מלכותו ית' ולכן נאמר ושמרו בנ"י את השבת להתקדש בקדושתו ית' להיות שבת לה' אלקיך כו' וכתיב ביני ובין בני ישראל אות היא כו' כלומר כמוני כמוהם כביכול וזהו ששת ימים תעבוד כו' בבחי' חיצוני' עשי' כדי פרנסתו וביום השביעי שבת לה' להיות מתעלה במקורא דכולא להבטל אליו ולדבקה בו ית' (ועמ"ש מענין זה בפ' שמות ע"פ כי טובים דויך כו' וזהו ענין החזרת פנים בפנים דהיינו גילוי פנימית הנשמה ורעותא דליבא ליבטל אליו ית' בבחי' פנימיות א"ס ב"ה):]

ותוכל עוד להרוות צמאונך בביאור ענין עלית מידת המלכות ביום השבת, במאמרים המבוארים - חסידות מבוארת כרך שלם על שבת קדש.
 
בסנהדרין לא זוכר כרגע דף, נאמר שכל העולם כולו נאצל מספירת החכמה זה בכללות לא נכנס כרגע לפרטים,
בספר התניא קדישא פרק ג' בתחילתו כתוב שאדה"ז מצטט שפרדס רימונים לרד"ק "שבעת ימי הבניין" אדה"ז מסביר שהכוונה לששת ימי הבריאה שבכל יום העולם נברא בספירה אחרת, יום אחד - חסד, שני - גבורה שלישי - תפארת וכו', שכידוע ימי הבריאה נחשבים ז' ימים, למרות שבשבת ה' נח, כמבואר בתוס' בסנהדרין, שוב לא זוכר דף, בכל אופן אז מה הכוונה בעניין הזה? העולם נברא אך ורק בחכמה או רק בספירות האחרות? (וידוע ג"כ הסיבה שלפי הרד"ק העולם לא נברא בחב"ד - כי חב"ד שייך למעלה מהעולמות והעולם לא שייך לקבל מהם ולכן קשה בעצם מהנאמר \ על הנאמר בסנהדרין שהעולם נברא בחוכמה,
2. כפי שכבר אמרתי שימי הבריאה נחשבים בפועל ז' כולל שבת, וקשה לי שהרי הספירה השביעית - מלכות - להמשיך, אז איך דווקא מלכות הספירה שממשיכה את האור, יוצאת דווקא בשבת? יום המנוחה? לכאורה זה בדיוק ההפך??
מבואר בשערי אורה וברמב''ן ששבת זה חיבור של היסוד והמלכות וזהו ויכולו השמים וארץ ששמים בחית תפארת [ז''א] וארץ בבחינת המלכות נשתכללו יחד.
 
ראשית עיין בתניא פ''ג בפנים, שם לא נאמר שהעולם נברא ע''י ז' הספירות בכל יום, וז''ל: וְהִנֵּה, כָּל בְּחִינָה וּמַדְרֵגָה מִשָּׁלֹשׁ אֵלּוּ: נֶפֶשׁ רוּחַ וּנְשָׁמָה – כְּלוּלָה מֵעֶשֶׂר בְּחִינוֹת, כְּנֶגֶד עֶשֶׂר סְפִירוֹת עֶלְיוֹנוֹת שֶׁנִּשְׁתַּלְשְׁלוּ מֵהֶן, הַנֶּחְלָקוֹת לִשְׁתַּיִם, שֶׁהֵן: שָׁלֹשׁ אִמּוֹת וְשֶׁבַע כְּפוּלוֹת; פֵּירוּשׁ, חָכְמָה בִּינָה וָדַעַת, וְשִׁבְעַת יְמֵי הַבִּנְיָן: חֶסֶד גְּבוּרָה תִּפְאֶרֶת כוּ׳.
הוא לא ביאר כלום מעבר לכך, ודאי לא כפי מה שכתבת למעלה. והכוונה לכאורה שבכל יום מתגלה בעולם אותה מידה שברא הקב''ה.
ראה ביאור תנא מאת הרב עדין אבן ישראל שטיינזאלץ "שבעת ימי הבניין הן שבע ספירות: חסד גבורה תפארת נצח הוד יסוד מלכות. ספירות אלה נקראות "שבעת ימי הבניין" כיוון שעל ידן נבנה העולם בששת ימי בראשית, והן הבונות ומקיימות אותו בכל עת בששת ימי המעשה ובשבת, חסד ביום ראשון, גבורה בשני וכן הלאה,
ראה "משכיל לאיתן" מאת הרב יקותיאל גרין " שבעת ימי הבניין כיוון שעל ידם נברא העולם בששת ימי בראשית, היום הראשון נברא במידת החסד, היום השני במידת גבורה וכו' (ל"ב)
ראה ג"כ בחסידות מבוארת "שבכל יום האיר אור אלוקי ממדה אחרת, ביום ראשון חסד בשני גבורה וכו' ועיקר חיות הנבראים הוא מאותה מידה עליונה שהאירה באותו יום, ולכן נקראו שבעת המידות "שבעת ימי הבניין" - כיוון שעל ידם נבנה העולם,
ראה הערת כ"ק אדמו"ר זי"ע, וז"ל: "להעיר ממאורי אור ערך יום: ימים כך סדרם יום א' חסד.. יום ז' מלכות, ושם ערך בנין בנין נקרא הו' ספירות התחתונות וכו', עכ"ל.
רואים מכאן שהעולם אכן "נבנה" מהמידות, אז מה הפירוש של הגמ' בסנהדרין שהעולם נבנה אך ורק בחכמה??
 
בסנהדרין לא זוכר כרגע דף, נאמר שכל העולם כולו נאצל מספירת החכמה זה בכללות לא נכנס כרגע לפרטים,
בספר התניא קדישא פרק ג' בתחילתו כתוב שאדה"ז מצטט שפרדס רימונים לרד"ק "שבעת ימי הבניין" אדה"ז מסביר שהכוונה לששת ימי הבריאה שבכל יום העולם נברא בספירה אחרת, יום אחד - חסד, שני - גבורה שלישי - תפארת וכו', שכידוע ימי הבריאה נחשבים ז' ימים, למרות שבשבת ה' נח, כמבואר בתוס' בסנהדרין, שוב לא זוכר דף, בכל אופן אז מה הכוונה בעניין הזה? העולם נברא אך ורק בחכמה או רק בספירות האחרות? (וידוע ג"כ הסיבה שלפי הרד"ק העולם לא נברא בחב"ד - כי חב"ד שייך למעלה מהעולמות והעולם לא שייך לקבל מהם ולכן קשה בעצם מהנאמר \ על הנאמר בסנהדרין שהעולם נברא בחוכמה,
2. כפי שכבר אמרתי שימי הבריאה נחשבים בפועל ז' כולל שבת, וקשה לי שהרי הספירה השביעית - מלכות - להמשיך, אז איך דווקא מלכות הספירה שממשיכה את האור, יוצאת דווקא בשבת? יום המנוחה? לכאורה זה בדיוק ההפך??
האמת אני קצת הסתבכתי עם המושגים המורכבים והעמוקים האלה.

שמח לראות שיש כאן אנשים שכבר מצויים ומתמצאים בעולמות העליונים.

הייתי שמח אם יוכל מר להאיר את עיניי, ולהסביר קצת מה זה 'ספירה' בעצם.

זה דין? זו מהות?
או שאולי זו מין הילה זורחת ומנצנצת בגוון מותאם?

באמת מסוקרן.
 
בסנהדרין לא זוכר כרגע דף, נאמר שכל העולם כולו נאצל מספירת החכמה זה בכללות לא נכנס כרגע לפרטים,
בספר התניא קדישא פרק ג' בתחילתו כתוב שאדה"ז מצטט שפרדס רימונים לרד"ק "שבעת ימי הבניין" אדה"ז מסביר שהכוונה לששת ימי הבריאה שבכל יום העולם נברא בספירה אחרת, יום אחד - חסד, שני - גבורה שלישי - תפארת וכו', שכידוע ימי הבריאה נחשבים ז' ימים, למרות שבשבת ה' נח, כמבואר בתוס' בסנהדרין, שוב לא זוכר דף, בכל אופן אז מה הכוונה בעניין הזה? העולם נברא אך ורק בחכמה או רק בספירות האחרות? (וידוע ג"כ הסיבה שלפי הרד"ק העולם לא נברא בחב"ד - כי חב"ד שייך למעלה מהעולמות והעולם לא שייך לקבל מהם ולכן קשה בעצם מהנאמר \ על הנאמר בסנהדרין שהעולם נברא בחוכמה,
2. כפי שכבר אמרתי שימי הבריאה נחשבים בפועל ז' כולל שבת, וקשה לי שהרי הספירה השביעית - מלכות - להמשיך, אז איך דווקא מלכות הספירה שממשיכה את האור, יוצאת דווקא בשבת? יום המנוחה? לכאורה זה בדיוק ההפך??
תמהני על כולנו שנעלם ממנו הרמב''ן בריש הפרשה שמאריך בעניין הזה כיצד יכול להיות שבראשית של התורה מלמד על הרבה דברים וע''ז מבאר וז''ל וכוונתם זו שמילת בראשית תרמוז כי בעשר ספירות נברא העולם ורמז לספירה הנקראת חכמה שבה יסוד כל שנאמר ה' בחכמה יסוד ארץ וכו' וכו' ומבארים ברמב''ן שבראשית רומז לעשר ספירות ע''י ההיקש לראשית תרומה שאחד פוטר את הכל כך ראשית של הספירות שהיא החכמה התלבש הא''ס בחכמה ובה נקבצו כל הספירות כולם ומשם יצאו הספירות בו אחר זו כל ספירה בעתה ובזמנה וכמו שכתוב כולם בחכמה עשית ויש עוד אריכות ברמב''ן וצריך לעיין
 
האמת אני קצת הסתבכתי עם המושגים המורכבים והעמוקים האלה.

שמח לראות שיש כאן אנשים שכבר מצויים ומתמצאים בעולמות העליונים.

הייתי שמח אם יוכל מר להאיר את עיניי, ולהסביר קצת מה זה 'ספירה' בעצם.

זה דין? זו מהות?
או שאולי זו מין הילה זורחת ומנצנצת בגוון מותאם?

באמת מסוקרן.
הסבירו בזה שכמו שאם תשים כיסוי צהוב למנורה אפילו שאורה לבן האור שהתפשט בחדר יהיה צהוב
וכך הם הספירות שאין שינוי באור ח''ו אלא כשהנהגה גה היא דין אצלנו זה מתקבל בתור דין וכן להיפך ומפני קדשות השבת אקצר.
 
תמהני על כולנו שנעלם ממנו הרמב''ן בריש הפרשה שמאריך בעניין הזה כיצד יכול להיות שבראשית של התורה מלמד על הרבה דברים וע''ז מבאר וז''ל וכוונתם זו שמילת בראשית תרמוז כי בעשר ספירות נברא העולם ורמז לספירה הנקראת חכמה שבה יסוד כל שנאמר ה' בחכמה יסוד ארץ וכו' וכו' ומבארים ברמב''ן שבראשית רומז לעשר ספירות ע''י ההיקש לראשית תרומה שאחד פוטר את הכל כך ראשית של הספירות שהיא החכמה התלבש הא''ס בחכמה ובה נקבצו כל הספירות כולם ומשם יצאו הספירות בו אחר זו כל ספירה בעתה ובזמנה וכמו שכתוב כולם בחכמה עשית ויש עוד אריכות ברמב''ן וצריך לעיין
אכן כך, שמובן מזה בעצם שהעולם אכן התאווה (נאצל) מחכמה אך בפירוט יותר נאצל מכל המידות,
אך לא כ"כ הבנתי מה הכוונה בהתלבש הא"ס בחכמה ובה נקבצו כולם, מתי? לפני התאוות א"ק?
 
אכן כך, שמובן מזה בעצם שהעולם אכן התאווה (נאצל) מחכמה אך בפירוט יותר נאצל מכל המידות,
אך לא כ"כ הבנתי מה הכוונה בהתלבש הא"ס בחכמה ובה נקבצו כולם, מתי? לפני התאוות א"ק?
כמדומני שלא מוזכר בראשונים א''ק.
וצריך ידיעה בזה
 
וגם מה עם עתיק ואריך?
כידוע עתיק ואריך - פנימיות וחיצוניות הכתר דא"ק.
שאלתך בנוגע שהעולם התאווה שחכמה, ומר שואל מדוע לא התאווה גם מהכתר?
בנוגע לזה אין לי כל תשובה, כי גם מה שכתב הרמב"ן קשה לי, שהרי אני יודע לפי מה שכתבתי בתניא מבארים שמדוע העולם לא נברא מחב"ד כי חב"ד לא שייך לעולמות כלל והוא בבחינת סובב כל עלמין, ומ"מ כתוב ברמב"ן שהעולם כן התאווה מחב"ד והינך שואל עכשיו מה עם כתר? - אין לי כל מענה.
 
ראשי תחתית