מבואר בתחילה שצמצם עצמו באמצע האור שלו -ולכאורה לא''ס אין אמצע
ורגילים לבאר שקאי על אחרי הצמצום לאחר שיהיה עולם מאמצעו צמצם וכ''ה באיפה שלמה דהיינו אמצע המקום ולא אמצע הא''ס.
אבל כבר העיר בדברי שלום שבמבוא שערים לא משמע כך שמשמע שכל מקום החלל מוגדר כאמצע וכל המקום הזה יתהוו בו הכלים ומשמע שאמצע הא''ס בעצמו ולא אמצע המקום וצריך להבין עניין אמצע הא''ס.
וזה מקום החלל הוא עגול בהשוואה אחת-צריך להבין לפי ההסבר שהצמום הוא רעיוני צריך להבין מדוע האריך להסביר כיצד העיגול נמצא.
הנפש החיים בסוף מביא מהגר''א מבאר שאיפה שנגמר הפילוספיא [היהודית כרס''ג ועוד] שם מתחילה תורת הרמ''ק שזה סיכום לכל השיטות בספר הפרדס וסיכם את הדברים בספר אלימה ואיפה שנגמר קבלת הרמ''ק משם מתחיל קבלת האריז''ל דהיינו שמה שלא הצליחה הפילוספיא ליישב הרמ''ק הגיע לטפל ואח''כ האר''י .
בזוהר משמע שכל העולמות זה עיגולים מצד שני משמע פעמים רבות שזה יושר שהעולמות הם ישרים ועל קושיא זו הגיע מהרח''ו ליישב ששתי הבחינות הם אמת שהעולמות הם עיגולים ובכל זה יש בחינה של יושר וכמו שנראה לקמן.
ובשער ההקדמות מבואר שצריך להיות עגול בהשוואה את כיון שהוא שווה זה הצמצום גם שווה וצריך לבאר בזה וגם מבאר שמחמת הנאצלים שאם זה היה מרובע אותם שהיו בצדדים לא יקבלו בשווה ולכן זה היה עיגולים [אבל אין המכוון שרצה שכולם יהיו שווים שהלא האור לא מגיע בשווה לכל העולמות אלא שבאותו עולם יקבלו בשווה]
המשיך אור וכו'-הרב מדבר כאן על שתי בחינות הראשון שהאור צריך להכנס לחלל וגם שיש כאן קו אחד וצריך להבין מהו הקו הזה האם זה נאצל וקשה לומר כן שהלא א'''ק הוא הנאצל הראשון וא''כ משמע שהוא לא נאצל וכי הוא לא א''ס.
יש לשון בעץ חיים שער מב' והובא ברש'ש בנה''ש שכל המקום החלל נעשה מלכות דא''ס [וזה דבר קשה מאד שמה שייך לומר על א''ס מלכות שזה מידה ויתבאר לקמן] שהלא נתבאר שהכל היה אור אין סוף ואי''ז עצמותו יתברך שבו אין אנו מדברים אלא אור א''ס זה כיצד מתגלה אלינו והאר''י הקדוש בספר צדיק יסוד עולם שהא''ס שיער באיזה ספירה תחייב שיהיה עולם וכל המידות לא חייבו ורק המלכות חייבה כיון שאין מלך בלא עם ולספירה הזאת אנחנו קוראים מלכות ובה נעשה הצמצום ופינוי המקום נמצא שבט' הראשונות שהם משפיעים למלכות בה לא נעשה שום צמצום ואותו אור של המלכות נצטמצם לצדדים ולפי''ז מובן שתי דברים והדברים מבוארים בדברי שלום והאור שנצמצם לצדדין הוא חוזר בתור קו וכעת יכול להגיע האור של הט' הראשונות נמצא שהקו זה האור שנצטמצם והאור שמגיע הוא מהט 'ראשונות וביאר לפי''ז מדוע נחשב באמצע ולא הבנתי
ממו''ר שליט''א
ורגילים לבאר שקאי על אחרי הצמצום לאחר שיהיה עולם מאמצעו צמצם וכ''ה באיפה שלמה דהיינו אמצע המקום ולא אמצע הא''ס.
אבל כבר העיר בדברי שלום שבמבוא שערים לא משמע כך שמשמע שכל מקום החלל מוגדר כאמצע וכל המקום הזה יתהוו בו הכלים ומשמע שאמצע הא''ס בעצמו ולא אמצע המקום וצריך להבין עניין אמצע הא''ס.
וזה מקום החלל הוא עגול בהשוואה אחת-צריך להבין לפי ההסבר שהצמום הוא רעיוני צריך להבין מדוע האריך להסביר כיצד העיגול נמצא.
הנפש החיים בסוף מביא מהגר''א מבאר שאיפה שנגמר הפילוספיא [היהודית כרס''ג ועוד] שם מתחילה תורת הרמ''ק שזה סיכום לכל השיטות בספר הפרדס וסיכם את הדברים בספר אלימה ואיפה שנגמר קבלת הרמ''ק משם מתחיל קבלת האריז''ל דהיינו שמה שלא הצליחה הפילוספיא ליישב הרמ''ק הגיע לטפל ואח''כ האר''י .
בזוהר משמע שכל העולמות זה עיגולים מצד שני משמע פעמים רבות שזה יושר שהעולמות הם ישרים ועל קושיא זו הגיע מהרח''ו ליישב ששתי הבחינות הם אמת שהעולמות הם עיגולים ובכל זה יש בחינה של יושר וכמו שנראה לקמן.
ובשער ההקדמות מבואר שצריך להיות עגול בהשוואה את כיון שהוא שווה זה הצמצום גם שווה וצריך לבאר בזה וגם מבאר שמחמת הנאצלים שאם זה היה מרובע אותם שהיו בצדדים לא יקבלו בשווה ולכן זה היה עיגולים [אבל אין המכוון שרצה שכולם יהיו שווים שהלא האור לא מגיע בשווה לכל העולמות אלא שבאותו עולם יקבלו בשווה]
המשיך אור וכו'-הרב מדבר כאן על שתי בחינות הראשון שהאור צריך להכנס לחלל וגם שיש כאן קו אחד וצריך להבין מהו הקו הזה האם זה נאצל וקשה לומר כן שהלא א'''ק הוא הנאצל הראשון וא''כ משמע שהוא לא נאצל וכי הוא לא א''ס.
יש לשון בעץ חיים שער מב' והובא ברש'ש בנה''ש שכל המקום החלל נעשה מלכות דא''ס [וזה דבר קשה מאד שמה שייך לומר על א''ס מלכות שזה מידה ויתבאר לקמן] שהלא נתבאר שהכל היה אור אין סוף ואי''ז עצמותו יתברך שבו אין אנו מדברים אלא אור א''ס זה כיצד מתגלה אלינו והאר''י הקדוש בספר צדיק יסוד עולם שהא''ס שיער באיזה ספירה תחייב שיהיה עולם וכל המידות לא חייבו ורק המלכות חייבה כיון שאין מלך בלא עם ולספירה הזאת אנחנו קוראים מלכות ובה נעשה הצמצום ופינוי המקום נמצא שבט' הראשונות שהם משפיעים למלכות בה לא נעשה שום צמצום ואותו אור של המלכות נצטמצם לצדדים ולפי''ז מובן שתי דברים והדברים מבוארים בדברי שלום והאור שנצמצם לצדדין הוא חוזר בתור קו וכעת יכול להגיע האור של הט' הראשונות נמצא שהקו זה האור שנצטמצם והאור שמגיע הוא מהט 'ראשונות וביאר לפי''ז מדוע נחשב באמצע ולא הבנתי
ממו''ר שליט''א