לחצו כאן – תרומה לשמואל

מלכים יהיה עליון

אני לא יודע

חבר חדש
הצטרף
25/5/25
הודעות
32
מלכים א פרק ח פסוק ט

וְהַבַּיִת הַזֶּה יִהְיֶה עֶלְיוֹן כָּל עֹבֵר עָלָיו יִשֹּׁם וְשָׁרָק וְאָמְרוּ עַל מֶה עָשָׂה ה כָּכָה לָאָרֶץ הַזֹּאת וְלַבַּיִת הַזֶּה.

הפרשנים מפרשים יהיה כמו היה
ולכאורא צריך לפרש יהיה הבית אשר יהיה בעתיד עליון יחרב וכל עובר וכו'
 
ט"ס, וצ"ל פרק ט פסוק ח.
וְהַבַּיִת הַזֶּה יִהְיֶה עֶלְיוֹן כָּל עֹבֵר עָלָיו יִשֹּׁם וְשָׁרָק וְאָמְרוּ עַל מֶה עָשָׂה ה כָּכָה לָאָרֶץ הַזֹּאת וְלַבַּיִת הַזֶּה.

הפרשנים מפרשים יהיה כמו היה
ולכאורא צריך לפרש יהיה הבית אשר יהיה בעתיד עליון יחרב וכל עובר וכו'
הבעיה היא שהבית כבר היה בנוי, והיה עליון, וכאן מדובר על העתיד שאם יחרב יאמרו כן, וזה מתפרש יפה בריהטת הפסוקים:
"אם שוב תשבון אתם ובניכם מאחרי ולא תשמרו מצותי חקתי אשר נתתי לפניכם, והלכתם ועבדתם אלהים אחרים והשתחויתם להם: והכרתי את ישראל מעל פני האדמה אשר נתתי להם, ואת הבית אשר הקדשתי לשמי אשלח מעל פני, והיה ישראל למשל ולשנינה בכל העמים: והבית הזה יהיה עליון כל עבר עליו ישם ושרק, ואמרו על מה עשה יקוק ככה לארץ הזאת ולבית הזה: ואמרו על אשר עזבו את יקוק אלהיהם אשר הוציא את אבתם מארץ מצרים ויחזקו באלהים אחרים וישתחו וישתחוו להם ויעבדם על כן הביא יקוק עליהם את כל הרעה הזאת:

והמפרשים העדיפו לפרש כן, כי הפסוק המקביל בדברי הימים (ב, ז כא) כתב בהדיא 'והבית הזה אשר היה עליון'.
 
מלכים א פרק ח פסוק ט

וְהַבַּיִת הַזֶּה יִהְיֶה עֶלְיוֹן כָּל עֹבֵר עָלָיו יִשֹּׁם וְשָׁרָק וְאָמְרוּ עַל מֶה עָשָׂה ה כָּכָה לָאָרֶץ הַזֹּאת וְלַבַּיִת הַזֶּה.

הפרשנים מפרשים יהיה כמו היה
ולכאורא צריך לפרש יהיה הבית אשר יהיה בעתיד עליון יחרב וכל עובר וכו'

מדוע לפרש כך ?
וכי מה הרבותא במה שיהיה בעתיד עליון ?
אמנם לדברי הפרשנים (שהוא מחוקי הלשון) שיהיה כמו היה, היינו רבותיה.
 
ראשי תחתית