אמש שלחתי לרב עזרן מה שכתבתי כאן, והוא הוסיף לי עוד סיפורים כהנה וכהנה מתקופת ילדותו ובחרותו, אשר שופכים אור על הסיפור הנ"ל שהפך ל"מאמן כושר"... ונאים הדברים לפורום "הגות ומוסר". ישמע חכם ויוסף לקח.
ובכן, הוריו היו מסורתיים ורק שמרו על דברים בסיסיים, שבת טהרת המשפחה וכו'. ובהתאם לכך שלחו אותו לגן מסורתי. הוא אינו זוכר זאת, אבל אמו שתחי' סיפרה לו שכאשר הלך לגן עשה "שביתה" ביום הראשון ולא הסכים לאכול את הסנדוויץ'. כאשר הגננת שאלה אותו מדוע הוא לא אוכל, ענה לה שלא נוטלים כאן ידיים... וכאשר אמרה לו "אין בעיה, בוא ניטול לך ידיים", ענה לה
"אני לא נוטל ידיים עד שכל הילדים פה יטלו ידיים"... ומאז כל הילדים נטלו ידיים עד סוף השנה! (מדובר בגננות מסורתיות, כאמור).
וכשהיה בן 4
רב עם אביו שיקח אותו לבית הכנסת בשבת בבוקר (כי אביו היה ממשיך לישון). ובכה ולא התייחס אליו, עד שאמר לו בבכי "לכל אחד יש את הפנקס שלו בשמים, לך יש את הפנקס שלך ולי יש את הפנקס שלי ולא מעניין אותי ממך" (משהו כזה). וזה הזיז אצל אביו משהו בלב, ומיד לקחו לבית הכנסת, ומאז החל לקחת אותו לבית הכנסת מידי שבת בשבתו.
ובהיותו ילד קטן בגיל הזה, כעס מאוד על הספר שגזז את פאותיו מבלי לשאול אותו ולא השאיר לו פאות ארוכות כמנהג החרדים לדבר ה'... (הספר הכיר את אביו כמסורתי, ולא חלם לרגע שהילד רוצה פאות).
וכשהיה בן 5 הלכו הוריו לסמינר של "ערכים", והוא
התעקש להיכנס ולהקשיב לכל ההרצאות עד תומן, ובהרצאות שנאסר במפגיע על הילדים להיות נוכחים מחמת הדברים הקשים שנאמרו בהן (על שואה וכדו') הוא התחבא בין הכסאות עד יעבור זעם... לאחר מכן במשך שנות ילדותו היה שומע את כל ה'קלטות' מהסמינר עד שידען בעל פה.
כתוצאה מהסמינר אמו התחזקה אבל אביו נותר אותו דבר. וכילד בן 5 היה מחזק את אמו לאחר הסמינר שתכסה את הראש כראוי ולא תתבייש (אולי בגלל זה זכה לחבר ספר על כיסוי הראש...)
וכאשר הוריו שלחו אותו לבית ספר ממ"ד, בתוך בית הספר הממ"ד התנהג כחרדי לכל דבר,
חבש כיפה שחורה וגידל פאות מאחורי האוזן, הילד היחיד בבית הספר!! מבלי לעשות חשבון לאף אחד, מה יגיד ומה יאמר.
ובכיתה ב', בהיותו בן 7, שלח המנהל הד"ל את כיתתו לקייטנה "תורנית", ובמסגרתה היו אמורים הילדים ללכת לבריכה מעורבת. כאשר שמע זאת הלך אל חדר המנהל וביקש לדבר איתו. כששאל לרצונו אמר לו "דע לך, מעכשיו אני מפסיק לבוא עם ציצית לבית הספר" (כידוע שעל ציצית הם מקפידים). שאל המנהל "מדוע"? ענה לו
"אותה תורה שאומרת לשים ציצית, אומרת גם שאסור ללכת לבריכה מעורבת!!" מה ההבדל בין זה לזה? למה אתה שולח אותנו לבריכה מעורבת?
המנהל היה בהלם מוחלט מהמילים שהוא שומע מילד בכיתה ב', ואמר לו "אני אטפל בזה". לאחר מכן קיבלה האמא טלפון שהבריכה הזו מבוטלת...
ובשעות הערב היה הולך בקביעות לאיזה רב שמסר שיעור לנערים, ואע"פ שהיה ילד קטן ולא הבין מאומה, נהנה לשבת בשיעור... והיה הולך ברגל יום יום בגשם ובשרב, ויום אחד הודיע הרב שלמחרת לא יהיה שיעור, והוא לא שמע והגיע ומצא את המקום סגור
וחיכה על הכביש בחוץ עם מטריה בגשם שוטף, ובאורח נס עברו שם הוריו עם רכבם והשתוממו לראותו עומד על הכביש בגשם, ולקחוהו משם...
כאשר גדל מעט החל להפציר באביו להעבירו לתלמוד תורה ולא הסכים בשום אופן, ולמרות שהיה אדם מאוד מאוד חביב ונוח לבריות ובעל מידות נאצלות וגמל חסדים בגופו וממונו, בכל זאת רצה שבנו ילך בדרכיו ויהיה כמותו (כאשר כל אב רוצה), שישמור מצוות אבל לא שיהיה "דוס", ומספיק לו להיות בבית ספר "ממלכתי דתי", וכו'. ומפני זה
היה הולך אחרי הצהרים לתלמוד תורה במסירות נפש (ת"ת "זבחי צדק" שהיה קיים במושב תפרח לפני 40 שנה) כי הלימודים היו נגמרים בשעה 13:00 ובת"ת היו הלימודים נגמרים בשעה 17:00. אמו ידעה מכך אבל אביו לא ידע מזה כלום והיה אומר לו שהולך ל"חברים" כדי שלא יקפיד, מתחבא מאחרי התחנה עד שתגיע ההסעה והולך ללמוד בת"ת, כך מידי יום ביומו לאורך כל השנה. הילדים בת"ת כבר התרגלו לילד המוזר שמגיע רק אחרי צהרים... ואמו שילמה שכר לימוד מלא עבורו. הרב סומך שניהל את הת"ת, הבין שמדובר בילד מיוחד שחשקה נפשו בתורה ולא עשה בעיות.
אבל יום אחד בתחילת השנה נקעה נפשו והוא החליט לעשות מעשה: אביו הסיעו לבית הספר הממ"ד כמו בכל בוקר, והוא הלך משם והלך לתחנת ההסעה של הת"ת. כאשר אביו קיבל טלפון מהמנהל ששאל מדוע הילד לא הגיע לבית הספר, הוא היה בהלם מוחלט. כאשר הבין "את אשר עשה לו בנו הקטן", חיכה לו בבית עד אחרי הצהרים שחזר מהת"ת כשהוא מלא בכעס,
וכיבד אותו במכות נאמנות עם מקל על מה ששיקר לו שהולך כביכול לבית הספר ובפועל הלך לתלמוד תורה בעיר אחרת.
מעניין מי מבין הנוכחים כאן קיבל מכות על זה שהלך ללמוד תורה...
לאורך כל השנים הללו היתה טלוויזיה בביתם והוא כילד לא הציץ בה אפילו פעם אחת, בתחילה היתה בסלון והוא השפיע על אביו לשימה בחדר השינה, כי "מתבייש מהחברים שלו" (כנ"ל שהיו לו חברים מהת"ת ובאו לבקרו), והוא הסכים. וכאשר אביו היה קורא לו מהחדר שיסתכל בטלוויזיה לראות משהו נקי לחלוטין, כגון חיות ועופות,
היה מסרב בתוקף להציץ אפילו לשניה אחת במכשיר זה, ולא היה נכנס לחדר עד שהמכשיר כובה.
וכאשר היה בכיתה ה' והוגדר כילד "מחונן", דובר על כך שישלחוהו לבית ספר מיוחד לילדים מחוננים, וכמובן היה זה בית ספר חילוני לגמרי, והוא הבין שהגיעו מים עד נפש,
והכשיל עצמו במתכוון בכל המבחנים, עד ששלחוהו הנהלת בית הספר לפסיכולוג להבין מה קרה. והפסיכולוג קיבל אותו ואת הוריו, וכאשר שמע את הסיפור אמר לאביו - אל תילחם בילד שלך, תן לו ללמוד היכן שהוא רוצה, לא יעזור לך כלום...
ואז סוף סוף עבר לת"ת כרצונו (נפתח אז ת"ת ראשון באופקים והוא היה מהמחזור הראשון). ומנהל הת"ת הסתפק אם לקבלו כי בביתו היתה טלוויזיה, ומאידך טען הילד שהטלוויזיה נמצאת בחדר סגור ומסוגר ואין לו גישה אליה.
ומחמת שהיה יוצא ונכנס תדיר בבתי הרבנים באופקים, וכולם הכירוהו היטב (וכאשר העיד הגאון רבי עמרם אוחיון
בהסכמתו לספרו אוצר הפנינים וכן
בדרשתו המאלפת בבר המצווה שלו), נכנסו הרבנים עצמם לעובי הקורה והשפיעו על הנהלת הת"ת לקבלו מיידית.
ואירוע הבר מצווה שלו היה סיפור בפני עצמו, כי הבחור רצה אירוע על טהרת הקודש בהפרדה מלאה,
והזמין בעצמו באופן אישי את רבני האיזור (הגאון רבי עמרם אוחיון, הגאון רבי בנימין בצרי, והגאון רבי יורם אברג'ל) שכולם הגיעו וישבו בשולחן הכבוד לפליאת המשתתפים, שלא הבינו את הקשר בינם לבין האבא. אבל אביו לא הסכים לאירוע נפרד, בפרט שהיתה לו משפחה חילונית והוא מאוד התבייש מהם (אביו היה שומר תורה ומצוות אבל נפטר בגיל צעיר, ואמו היתה צדקת גדולה מאוד אבל לא היתה לה השפעה על הילדים שנשלחו לקיבוצים).
וכמה חודשים קודם הבר מצווה הלך הבחור לרב יורם והתאונן בפניו שאביו רוצה לעשות לו אירוע מעורב, וענה לו הרב יורם
"אל תדאג, האירוע יהיה בהפרדה, ואתה ואביך תבואו להזמין אותי לבר המצווה שלך", וכך הוה. ו
בדרשתו של הרב יורם (קיבלתי אמש מהמחבר את הסירטונים, ואישר לפרסם) רואים שאין לו מושג אפילו מה השם של האבא... והוא מכנהו "בעל המסיבה". אבל את הילד הכיר היטב...
ולבסוף נערך האירוע בהפרדה מלאה, והנס קרה ע"י זה שבאחד הלילות לקח אותו אביו לביקור באולם, לראות כיצד הוא נראה וכו'. עלו שניהם במדרגות ועמדו בפתח האולם.
כאשר הבחין הבחור שמדובר באירוע חילוני, ברח כנשוך נחש וירד למטה. כאשר אביו שאל אותו מה קרה, אמר לו שהוא לא יכול להיות במקום כזה. רק אז הפנים האבא שאין לו ברירה (עד אז הזהיר הבחור את אביו שהוא לא ישתתף באירוע מעורב, אבל אביו התייחס לכך בביטול). והלך לביתו והודיע לאשתו "הבן שלנו רציני, אין ברירה, האירוע יהיה בהפרדה..."
ולא היה די בזה, כי האבא העשיר הזמין שתי תזמורות לאירוע, תזמורת ראשונה של ארמונד סוסנה שהופיע עד שעה 11, ותזמורת שניה של ישועה אזולאי עם הפייטן אמיל זריהן, שהופיעה עד שעה 2 בלילה. ובני המשפחה החילוניים שנכחו באירוע ציפו שבשלב מסויים יפתחו המחיצות ויהיה "אירוע כלבבם"...
אבל הבחור ביקש מרבני הת"ת שהגיעו ונכחו במקום, לשבת ולהישאר עד סוף האירוע,
וכולם נשארו במסירות נפש עם נשותיהם עד 2 בלילה, לא יאומן כי יסופר, וכך התביישו החילוניים לפרוץ את גדרי הקדושה...
בהמשך החזיר הרב עזרן את אביו בתשובה שלימה, באופן של מדרגה אחר מדרגה. לדוגמא, כאשר נולד לו בנו הראשון, ביקש מאביו שיתחיל להניח תפילין כל יום (עד אז התקדם הרבה בשמירת מצוות אבל לא הניח תפילין ולא התפלל בימות החול...) כי איך הוא יכול להושיב סנדק על בנו אחד שלא מניח תפילין. ומאז החל להניח תפילין בביתו ולהתפלל קצת, ולאחר מכן אמר לו בנו "אם כבר, למה שלא תתפלל שחרית בבית הכנסת", והתחיל ללכת לבית הכנסת שחרית, ואחר כך מנחה וערבית, והגיע למצב של "משכים ומעריב" (כי היה אדם יסודי מאוד),
הוא פותח את בית הכנסת בבוקר והוא סוגר בערב, וייסד תורה שיעור בין מנחה לערבית כשהוא מחיה את השיעור בשאלות מחכימות...
וכן השפיע עליו להוציא את הטלוויזיה מביתו, כאשר עזר בניקיונות לפסח והעלה את הטלוויזיה לאחד החדרים בקומה השניה בביתם, וכך היתה שם כמה ימים, בטענה של "ניקיון"... בשלב מסויים התעניין האבא מה קורה, ומתי נגמר הניקיון בחדר, ואמר לו הבן "אתה מכור כבד, לא מסוגל להירדם בלילה בלי לצפות בטלוויזיה, בוא נראה אותך מחזיק מעמד חודשיים..." הוא הסכים כדי להוכיח שאינו מכור, ולאחר מכן ראה כי טוב,
זרק לגמרי את הטלוויזיה מהבית והחל ללמוד בזמנו הפנוי, לא יאומן כי יסופר.