באנר תרומה

צדדין כלפניו בצואה

אד יעלה

חבר קבוע
הצטרף
11/5/25
הודעות
318
הכס''מ דן שהלא אסור לומר ד''ת כשיש לפניו צואה ואילו לאחריו מותר
ובצדדין דן הכס''מ שתלוי בגמרא בסוכה שאם הלולב עקום לפניו פסול ואילו לאחריו כשר שכך דרך ברייתו ובצדדין הגמרא מביאה שתי לישנות והכס''מ תולה דין צואה בזה והדברים קשים שמה ענין זה לזה ששם בהדר תליא מילתא והאם חישב דרך ברייתו ומה עניין לכאן.
 
מקורו בכסף משנה הלכות תפילה ג ח, בשם רבינו מנוח.
נראה כמו שכתבת בצד השני דהשאלה האם הוא דרך ברייתו, ולאחוריו אינו דרך ברייתו, והשאלה מה דין הצדדים היא שאלה כללית, ולא שאלה פרטית בלולב, וההכרעה בלולב היא לפי השאלה הכללית, כי דרך ברייתו אינו תלוי באחוזים רק בהגדרה.
 
מקורו בכסף משנה הלכות תפילה ג ח, בשם רבינו מנוח.
נראה כמו שכתבת בצד השני דהשאלה האם הוא דרך ברייתו, ולאחוריו אינו דרך ברייתו, והשאלה מה דין הצדדים היא שאלה כללית, ולא שאלה פרטית בלולב, וההכרעה בלולב היא לפי השאלה הכללית, כי דרך ברייתו אינו תלוי באחוזים רק בהגדרה.
אינו מובן כלל
שצדדין בלולב תלוי בדרך ברייתו
אבל מה עניין בצואה ?
 
דרך ברייתו אינו תלוי באחוזים רק בהגדרה
כלומר, לא בדקו האם יש אחוזים של כך וכך לולבים שנוטים קדימה ולפי זה החליטו האם זה דרך ברייתו, אלא הגדירו קודם לכן שהצדדין אינם כלפניו ולכן הוא שייך לקטגוריית אחוריו.
 
כלומר, לא בדקו האם יש אחוזים של כך וכך לולבים שנוטים קדימה ולפי זה החליטו האם זה דרך ברייתו, אלא הגדירו קודם לכן שהצדדין אינם כלפניו ולכן הוא שייך לקטגוריית אחוריו.
אחה''מ דיבורים משונים.
כיון שאין שם דין לפניו
אלא שלפניו אי'ז דרך ברייתו
ואם הצדדים דרך ברייתם כך
מה אכפ''ל שמוגדרים לפניו הלא אין הלפניו פוסל ודו'ק
 
לו יצוייר שנטייה בזוית מסויימת (נגיד אם לפניו היא זוית 0 אז נטיה בזוית של 48.563) תהיה בלתי שכיחה מאד, האם אתה תפסול את הלולב בגלל זה, או שתאמר שזה חלק ממכלול הנטיה של לפניו?!
והוא הדין לזה.
 
ראשי תחתית