צורת ההסיבה

  • יוזם האשכול יוזם האשכול כהן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

כהן

חבר בכיר
הצטרף
21/12/24
הודעות
1,062
ידוע חידושו של רבינו האור לציון שצריך 45 מעלות.
בשיעור ששמעתי מקול הלשון, שאלו אותו שהיין יכול להשפך, והוא אמר שיקנה חליפה חדשה..
גם אמר שאם יכול 180 מעלות יותר טוב..

אולם, בדברי הראשונים, חכמי המזרח, מבואר שהוא רק 'השענות' בעלמא. וכן מוכח משיעור סוכה, וכך רואים בתבליטים קדומים, וכמבואר במצורף.

יש להוסיף עוד תבליט שלא הובא במאמר הנ"ל
1744276777463.png

הראש ישר. לא מטים אותו ולא מחזיקים אותו עם היד וגם לא משעינים אותו על שום דבר. גם הגוף כמעט ישר.
ההסיבה היא 'ההישענות' בלבד.
פשוט וקל ונוח.
 

קבצים מצורפים

יש הרבה תמונות כאלו מימי קדם,
השאלה מה עם הרגליים, האם חייב שיהיו מוטות הצידה, או אפשר ישרות כלפי מטה.
 
ד' האורל"צ ברורים
מבואר בגמ' שהיה להם שולחן וכו',
ופשוט שהיה זה קרוב לשכיבה
והראש???? הראש בודאי היה ישר, יש לך צד שאוכלים עם ראש מוטה? זה בלתי אפשרי.
ואין מקום להקשות מציורים אפי' של קדמונים נגד פשטות הגמ'.
 
ד' האורל"צ ברורים
מבואר בגמ' שהיה להם שולחן וכו',
ופשוט שהיה זה קרוב לשכיבה
והראש???? הראש בודאי היה ישר, יש לך צד שאוכלים עם ראש מוטה? זה בלתי אפשרי.
ואין מקום להקשות מציורים אפי' של קדמונים נגד פשטות הגמ'.


א' איך מהגמ' שהיה להם שולחן הגעת למסקנא שזה בשכיבה?
ב' בכל התמונות יש שולחן (אולי ספיציפית בזו שהתפרסמה כאן לא).
ג' אף אחד לא שאל מציורים נגד פשט גמ', רק הסיקו מהציורים (שצויירו כמסיל"ת) מה הפשט בגמ', ואין שום הכרח לפשט אחר.
(אור לציון זה לא גמרא).
 
השאלה מה עם הרגליים, האם חייב שיהיו מוטות הצידה, או אפשר ישרות כלפי מטה.
הרעיון של הסיבה הוא להיות 'נינוח', 'להתרווח', בד"כ אדם נורמלי שיושב על כסא מנהלים, כורסא, כסא עם ידיות וכדומה - נשען על משענתו ופושט את רגליו. זו צורה שכולנו עושים ביום יום. פשטות זו 'הסיבה'.
א"א לומר שפשיטת הרגליים 'מעכבת' בהסיבה, שהרי הראשונים הגדירו את ההסיבה כ'הישענות', שזה קשור בעיקר לתמיכה ביד, אבל נראה שיש משמעות יותר עמוקה להרגיש בנוח וכנ"ל.

מבואר בגמ' שהיה להם שולחן וכו',
ופשוט שהיה זה קרוב לשכיבה
והראש???? הראש בודאי היה ישר, יש לך צד שאוכלים עם ראש מוטה? זה בלתי אפשרי.
ואין מקום להקשות מציורים אפי' של קדמונים נגד פשטות הגמ'.
במחילה. דבריך לא מתחילים ולא נכונים כלל.
כדאי לעיין היטב היטב במה שהעליתי.
אין לך דבר יותר אמיתי מהתבליטים הנ"ל.
'הסיבה' זה לא מושג 'הלכתי' אלא מושג 'מציאותי'.
זה כמו שאין 'שקיעה' 'וזריחה' ו'שעות זמניות' של היהודים ושל הגויים. כך גם הסיבה.
בשביל ללמוד את ההלכה צריך לדעת את המציאות, וגם אצל הגויים היתה מציאות זו.
אין לך מסיח לפי תומו יותר מהתמונות הנ"ל.
אפשר להשבע שבועה דאוריתא בנקיטת חפץ ביוה"כ שחל בשבת בשעת נעילה שזוהי ההסיבה האמורה בחז"ל, ותו לא מידי.
 
כנראה שנפל טעות אצל חכם כהן שכתב 180 מעלות.
מה שידוע לי רק כינה שהיא אחת מהמכות, עושה 180 מעלות..
 
מחילה, שכיבה ממש, זה 90 מעלות..
180 מעלות, זה ראש למטה ורגליים למעלה, בדיוק כמו הכינה ההולכת על הראש..
 
מחילה, שכיבה ממש, זה 90 מעלות..
180 מעלות, זה ראש למטה ורגליים למעלה, בדיוק כמו הכינה ההולכת על הראש..
ישיבה רגילה זה 90 מעלות [האדם ביחס לכסא יושב במאונך]. שכיבה זה מאוזן עם הכסא או המטה וזה 180 מעלות
 
ישיבה רגילה זה 90 מעלות [האדם ביחס לכסא יושב במאונך]. שכיבה זה מאוזן עם הכסא או המטה וזה 180 מעלות
אז 45 מעלות זה להתכופף קדימה...
בקיצור, אם ברישא 45 אז בסיפא 90
 
הראש ישר. לא מטים אותו ולא מחזיקים אותו עם היד וגם לא משעינים אותו על שום דבר. גם הגוף כמעט ישר.
ההסיבה היא 'ההישענות' בלבד.
פשוט וקל ונוח

ממש כך, וכפי שנראה בתבליט.

ולכן יש לחפש כסאות עם משענות יד (קניתי כסאות כאלה לכל השנה, בגלל ליל הסדר...) ובמידת האפשר להוסיף גם כרית על המשענת.
 
כרגע אין אור לציון תחת ידי, למה הוא מצריך כ"כ לשכב?
מה שגורם לי כל שנה לצאת מגדרי ולשים כסא נוסף לידי עם כריות [ויש לי צער גדול שאני לא יכול להביא מיטה לשולחן זה הרבה יותר נוח]. אגב אני דווקא נהנה מהעניין במצה זה ממש כיף, בשתייה פחות [אבל במיטה מרווחת נראה לי שזה היה נפתר].
 
עדכון: עכשין פתחתי וראיתי שמוכיח שכיון שהם מסיבין במטות כנראה היו שוכבים זה בוודאי לא פחות מ - 45 מעלות.
אבל בהגלות עובדות הנ"ל מבואר שגם במטה ההסיבה לא היתה בשכיבה. וצ"ע.
וביותר יש לעיין שבברכות (מ""ו) כתוב ברש"י שרגליו על הארץ. וא"כ קשה לומר שזו הייתה שכיבה גמורה. וצ"ע.
 
ידוע חידושו של רבינו האור לציון שצריך 45 מעלות.
בשיעור ששמעתי מקול הלשון, שאלו אותו שהיין יכול להשפך, והוא אמר שיקנה חליפה חדשה..
גם אמר שאם יכול 180 מעלות יותר טוב..

אולם, בדברי הראשונים, חכמי המזרח, מבואר שהוא רק 'השענות' בעלמא. וכן מוכח משיעור סוכה, וכך רואים בתבליטים קדומים, וכמבואר במצורף.

יש להוסיף עוד תבליט שלא הובא במאמר הנ"ל
הצג קובץ מצורף 3030

הראש ישר. לא מטים אותו ולא מחזיקים אותו עם היד וגם לא משעינים אותו על שום דבר. גם הגוף כמעט ישר.
ההסיבה היא 'ההישענות' בלבד.
פשוט וקל ונוח.
כבר עמד בזה בילקו"י פסח.
 
לא עמד בזה כלל. כתב שם סברות בעלמא. גם צורת ההסבה שהוא כתב שאינה 45 מעלות - אינה נכונה לפי האיורים הנ"ל, משום שמטים את הגוף ואת הראש וזה גם לא נכון.
ע"ש היטב, ובמקורות שציין ותראה שעמדו בזה.
 
ראשי תחתית