20 אמה בבנין גבוה לעניין נרות חנוכה

באנר תרומה

אור יעקב

חבר בכיר
הצטרף
4/5/25
הודעות
2,553
שמעתי מי שהורה שפשוט וברור שאין בעיה של 20 אמה בבנין גבוה כי מודדים מהרצפה של הדירה.

הדבר נכון?
 
ראיתי שגם הרב דוד יוסף שליט"א בשיעורו השבועי אמר כן בפשיטות ולא נכנס לדיון על כך.
 

קבצים מצורפים

  • צילום מסך 2025-12-07 170530.png
    צילום מסך 2025-12-07 170530.png
    8.6 קילובייט · צפיות: 17
אם יש בניינים ממול יכול להדליק בחלון שפונה אליהם ויעשה פרסומי ניסא לכל השכנים, כן פסק בחזו"ע עמ' ל"ו וכן נראה, ויש חולקים.
 
אם יש בניינים ממול יכול להדליק בחלון שפונה אליהם ויעשה פרסומי ניסא לכל השכנים, כן פסק בחזו"ע עמ' ל"ו וכן נראה, ויש חולקים.
זה נידון אחר שאפילו אם זה נחשב מעל 20 אמה יכול להדליק שם.

השאלה אם אין בנין ממול לפי דברי הרב דוד יוסף שליט"א גם בזה אין בעיה כלל.
 
ככל הנראה הוא לא דיבר מצד פרסומי ניסא לדרי הרחוב אלא לבני הבית, וכמו שמניח על שולחנו, ולגבי זה מודדים מרצפת הדירה, ואם אין בניינים ממול, עדיף להניח על השולחן.
 
לא ברור אם הסתירה היא בדברי הרב דוד או טעות של הכותב, שכל אופן איך שזה מנוסח כאן זה לא יכול להיות.
"אין תועלת להניח את הנרות שם בחלון, קשה להתסכל על החלון הזה", "מבחינת התועלת מה התועלת להדליק בחלון" "אנשים שהולכים ברחוב לא רואים את החלון הזה" - הוי אומר אנו דנים על פרסומי ניסא לבני רשות הרבים, ובאותו משפט לומר שמדין 20 אמה אין בעיה בכלל?
אם הרב טען בשיעור שפרסומי ניסא לבני הבית, עדיף על פרסומי ניסא לבני הבנין, וכן זה עדיף מלהדליק בפתח חדר המדרגות, יתכן שכוונתו היתה שלבני הבית אכן מודדים 20 אמה מקרקע הדירה, אבל זה לא מה שכתוב בעלון, וזה מטעה.
 
זה מה שהוא טען, וגם מובא בחזו"ע הנ"ל שעדיף להדליק על השולחן אם אין שכנים ממול.
ידוע שכך דעתם, [וכן אני נוהג] אבל מה שייך כאן הנידון של עשרים אמה כשבאים להפקיע שאין פרסומי ניסא לבני רשות הרבים, הלא ביחס לבני רשות הרבים בוודאי ש20 אמה נמדד מקרקע רשות הרבים.
ואם היה אומר בנפרד על בני הבית כוונתו ברורה.
[ומסתבר שכך אכן היה והמקליד שגה]
 
אכן כן כתב הריטב"א [וזכיתי שאחד מיקירי ירושלים הראה לי את הדברים ופירשם בטוטו"ד הלא הוא הגאון הגדול ר' טוביה גולדשמידט זצ"ל שנפטר בשבת בראשית השנה תנצב"ה] ויש גם ראבי"ה בסימן תתמ"ג שלא שייך כלל עשרים אמה בתוך הבית. ויש הרבה מה לדבר בזה.
אבל כל זה לא שייך כאן כי שמעתי באזניי כמה פעמים את הרב דוד שליט"א אומר להדליק בחלון ביתו אם יש פרסומי ניסא לבני רשות הרבים, או לדרים בדירות ממול, וזה לכאורה דלא כהריטב"א.
 
באמת שדברי הריטב"א לכאורה אינם ברורים, שהרי הוא מפרש מה שאמרו בגמ' שהדר בעליה מדליק בחלון הסמוך לרה"ר אפילו בלמעלה מעשרים אמה, מטעם "דבדידיה משערינן כיון דלא אפשר בהכי". וממ"נ אי ס"ל דבכה"ג ליכא פרסומי ניסא אלא לבני הבית, ידליק על שלחנו ודיו.
וזכורני שיש מפרשים דבע"כ צ"ל דס"ל דגם למעלה מעשרים אמה איכא קצת פרסומי ניסא לרה"ר (וכמו שכתב הפרי מגדים במשב"ז סימן תרע"א סק"ה).
 
ראשי תחתית