באנר תרומה

עד מתי לעוול ולמושחתות של האפליה בסמינרים הציבוריים

סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
המתבונן בטענותיהם יראה שזה טענות מופרכות והשטן פועל בעניינים אלו בכל כוחו ומעוות את חשיבתם

כוונתך להמתבונן ב"טענותיהם" ע"פ סיפורי המעשיות שלך. אבל למעשה אין כאן "טענה" אלא כך הונהג מימים ימימה (בעקבות מה שהתקבע אצלם וכנ"ל) ולכן למרות שאברך אחד החליט שכל הנשים והבנות צריכות לעבור לחצאיות ארוכות, ותקנון בתי הספר מפריע לו, הם לא ישנו את דעתם.

והשטן פועל רק בכיוון אחד - הוצאת ספרים וקונטרסים ופשקווילים אין קץ על נושא שוק באשה, וכך כל הקורא מתחיל לדמיין דמיונות ולהרהר הרהורים על דברים שמעולם לא עלו בדעתו לאחר שכבר התרגל למראה שוק באשה.

עוד לא שמענו שתפקידו של השטן הוא לפעול אצל הציבור שיפסקו כהמשנה ברורה ולא כפוסקים אחרים.
 
אציין מקרה שקרה לאחרונה, אחד ממנהלי הסמינרים החשובים, נשאל על אורך הפאות של המנהלות שאצלו, והשיב שאף שפעם הפאות היו יותר קצרות וכו' אבל "דת יהודית משתנה לפי המקום והזמן". כשנשאל מאין לו דבר זה, שימו לב מה הוא ענה, פשוט לא יאומן כי יסופר: הרי בעבר אסרו את החצאיות הארוכות וכיום הותר האיסור, א"כ מוכח שדת יהודית משתנה...

והנה לנו עוד מעשיה נחמדה, כאשר ע"פ המעשיה טענת המנהל מוצגת באופן מגוחך כדי שיהיה נקל לענות על זה.

ועצם השאלה "מנין לך שדת יהודית משתנה לפי המקום והזמן" (מעניין שהשתמש דוקא במטבע לשון שאני נוהג לכתוב תמיד בענין דת יהודית, שמשתנה לפי הזמן והמקום, וצ"ע) היא שאלה של בור ועם הארץ, שלא מכיר את כל הפוסקים שכתבו כן, בראשם הפרישה שהיה פשוט לו כן בדברי הרמב"ם, ושו"ת אור לציון שהכריח כן מדברי הרמב"ם (וכן פשוט מדברי הרמב"ם, שהענין העיקרי הוא שהאשה תיראה ככל הנשים, ויסוד דין דת יהודית הוא מה שהנשים הכשרות נוהגות, וכתב במפורש שהיו מקומות שכיסו בכיפה בלבד, והיו מקומות שהוסיפו עליה רדיד החופה את ראשה וגופה, ופשוט שלא קרב זה אל זה).

וכן מוכח מהגמ' שבת (דף פ') שחלק כיסו עין אחת וחלק גילו פניהן, וכן בשו"ת מהר"ם אלשקר (סי' ל"ה) לגבי השיער שחוץ לצמתן, וכן כתב מגן אברהם (סי' ע"ה ס"ק ד') בשמו, וכן כתב הפרי חדש (או"ח סי' תצ"ו סעיף ט"ז) בשמו, וכן כתב בספר מגן גיבורים (אלף המגן סימן עה ס"ק ז) בשמו, וכן כתב בספר ערוך השולחן (סי' ע"ה סעיף ו') בשמו, וכן כתב הגאון חפץ חיים בספרו ביאור הלכה (סי' ע"ה סעיף ב') בשמו, ונמצא א"כ שמנהג מובהק של דת יהודית, שנהגו הנשים לא להוציא השיער חוץ לכיסוי, תלוי לשיטת כל הגאונים הנ"ל במנהג המקום, ואותן הנשים שהחמירו בזה, יכולות להקל בזה כאשר הלכו למקום שנוהגים להקל.

וכן כתב הגר"ע יוסף בשו"ת יביע אומר (חלק ד' אה"ע סי' ג') רק שהעיר שאין זה מוכרח מהרמב"ם (ואינו נכון ואכמ"ל), והוסיף שכן משמע מדברי הגאון ר' אליהו קלאצקין אב"ד לובלין בספרו "דברים אחדים" (עמ' ל"ב), וכן מרן הגר"ש משאש העתיק דברי הגר"ע יוסף וחיזק דבריו, וכן כתב הגרי"ש אלישיב בספרו הערות למסכת שבת (דף ס"ד): "ובאמת בתוך דבריו שהזכיר את דברי הרמב"ם שמנהג יהודית היה בכיסוי ראשה ועל זה רדיד שהוא 'שאל', ובלא זה נחשב לאינו דת יהודית, וחזינן שכהיום רק יחידים נוהגים ב'שאל', ועל כרחך שבכל דור ומקום נמדד כמנהגם בדבר שהוא מנהג ואינו עיקר הדין שהוא ערוה", והגר"מ שטרנבוך (ספר דת והלכה סי' א'), והגאון רבי מנשה קליין זצ"ל בשו"ת משנה הלכות (חלק י' סי' רנ"ד).

וכן כתב הגאון רבי משה פיינשטיין בשו"ת אגרות משה (אבן העזר חלק א' סי ס"ט): "יש איסור אחר בנשים, מדין דת יהודית, שלא להתנהג בפריצות (בכתובות דף ע"ב). אבל מצד זה הוא רק כשהיא עצמה עושה כך, אבל כשדרך כל הנשים בעירה כן, אין שייך להחשיב זה לפריצות, ואין חלוק מה שנעשה דרך הנשים שבעיר היה משום פריצות, דעכ"פ כיון שכן הוא דרך לבישתן והלוכן, אין להחשיב זה למעשה פריצות ולאסור עליהן, אלא מדרך חסידות לצניעות יתירא", והגאון רבי בן ציון מאיר חי עוזיאל זצ"ל בשו"ת "משפטי עוזיאל" (חלק ז' אה"ע סי' צ"ד): "כיון דפלטנו מאיסור תורה, וכיון שכיסוי הראש זה נעשה מנהג הכל, שוב אין בו משום עוברת על דת יהודית", והגאון רידב"ז במכתב לנכדתו, ועוד ועוד פוסקים מגדולי הדורות.

ואחרי כל זה שואלים את המנהל (ע"פ המעשיה) "מנין לך"...

ולמעשה ענין דת יהודית ואורך הפאות המשתנה לפי הזמן והמקום מפורש בדברי הגרש"ז אויערבאך המאירים כספירים, כפי שהובא בשמו בספר הנפלא "ועלהו לא יבול" חלק ג' עמ' ע-עג:

"אפשר ללבוש שמלה מאוד יפה, להיפך - כבודה בת מלך. שמלה שכולה אדומה אולי לא ראוי, יש דבר כזה בשו"ע (יו"ד סי' קע"ח סעיף א') אבל מה שכתוב שם לא נוגע לימינו, שם האיסור הוא בגלל החיוב לשנות ממנהג הגויים. אין צורך להיות ראשונים בכל דבר ולהתלבש ע"פ המודה הכי מודרנית. אי אפשר לאסור בגד "רועש" אם נשים כשרות נוהגות ללבשו, אבל בגד ש"מאוד רועש" מסתבר שאסור. אמנם כאשר זה נהפך למצוי שנשים לובשות בגד כזה, נאמר על זה שראשונים קלקלו לעצמם ותקנו לאחרים".

"יש ענין של מנהג נשים כשרות, דהיינו אם כך נוהגות נשים כשרות, יש להחמיר כמותן, ויש גם מקום להקל כמותן. לדוגמא, במקום שנשים כשרות, נשות בני תורה וכדומה, נוהגות ללכת עם שרוולים עד המרפק ממש, זה בסדר, ומותר לנהוג כמותן. כתוב שנשים כשרות נהגו ללכת עם סרט נוסף על כיסוי הראש, ואז זה היה חובה ללכת כך. לעומת זה יש במשנה (חלה פרק ב' משנה ה') "אף הוא קלקל לעצמו ותיקן לאחרים" - לפעמים יש מציאות כזאת שהראשונים שפורצים את הגדר לא נהגו כשורה, אבל סוף סוף השתנה המנהג ונוהגים אחרת, ואי אפשר לחייב את כולם לשוב למנהג הראשון" (ספר "ועלהו לא יבול" ח"ג עמ' ע').

[עדות נכדו של הגרש"ז]: "התפרסמו גדרי צניעות בפאות נכריות של נשים, שהתייחסו לצבע הפאות, לאורכן, לצורתן וכו'. גם שמו של הרב הוזכר ביחס לגדרים אלו. שאלתי את הרב ביחס לגדרים השונים שהתפרסמו: האם זה נכון שאסור שפאות נכריות תהיינה בצבע כזה וכזה? וענה: 'אני לא יודע'. המשכתי לשאול אותו על גדרים נוספים שהתפרסמו, האם כך נכון לומר? על כל ענה לי הרב: 'אני לא יודע, אינני מבין בזה'. לבסוף אמר לי: אני לא יודע לומר לך גדרים בענין פאות נכריות של נשים, אך הכלל הוא שמה שבנות ישראל הכשרות נוהגות - זה בסדר" (כשרות היינו שכשרות בכל שאר העניינים, ומקפידות על קיום המצוות).
 
הוא מדבר על איסור שהומצא (ההיפך הגמור מן האמת), ומסיק שמכך שב"ה הבינו כיום שאין איסור כזה והתחילו להוריד את האיסור הזה מהסמינרים - הוא מוכיח לאידך גיסא שמותר גם פאות ארוכות לפי המקום והזמן... מדהים.

לפי מה שכתבת הוא לא דיבר על "איסור שהומצא" אלא על "היתר שהומצא", אבל המשפט המופרך "כיום הבינו שאין איסור כזה" כבר אומר הכל. אין פרי מגדים, אין משנה ברורה, ועוד פוסקים שסברו כן.. רק כמה בורים "הבינו שאין איסור"... הגרי"ש אלישיב, הגרש"ז אויערבאך, הגר"ב זילבר, הגר"מ פיינשטיין, כולם כמאן דליתא דמי, החזו"א שהסתפק בזה ולא הכריע (וספק דרבנן לקולא) גם הוא כמאן דליתא דמי, רק "כיום הבינו שאין איסור"...

ובפרט שמה ש"כיום המציאו" כבר הובא בראשונים, וכן כתב הגאון רבי יצחק עבאדי שליט"א בשו"ת אור יצחק (חלק ב' או"ח סי' ל'), לגבי שוק באשה ערוה, שמסתמא הוא אסור מדין דת יהודית במקום שנהגו לכסותו, ואע"פ כן לדינא התירוהו הראשונים בגילוי היכן שפשט המנהג, וזה לשונו: "בשוק באשה ערוה כבר כתבנו במקום אחר ששוק הוא מן העקב עד הברך, דמן הברך ולמעלה נקרא ירך, ודלא כמשנה ברורה בשם הפמ"ג ועוד אחרונים שהסתפקו בזה. ולכך תמיד החמרתי בזה לאשר שאלוני. אבל לפי דברי האגודה, שכתב מפורש ששוק באשה ערוה תלוי בדרך לכסותו, א"כ הכל תלוי במנהג המקום".

ובספר "חן וכבוד" כתב שהמנהג כיום אצל הנשים הכשרות שלובשות חצאית המכסה את הברכיים, ואת השוקיים מכסות בגרביים, זהה למנהג העתיק בזמן הגמ', שלא לבשו שמלה עד הקרסול אלא עד אחר הברך, ואת השוקיים כיסו בגרביים. ומפני שעדיין לא הומצא הגומי המחזיק את הגרביים שלא יפלו, היו מחזיקות את הגרביים ע"י צמידים על השוקיים המהדקים את הגרביים שלא יפלו לארץ, כ"אצעדה" שבזרוע שהוא צמיד הנלבש על שרוול היד ומחזיק את השרוול שלא יפול כאשר מרימים את היד. והיו כאלה שבין צמיד לצמיד חיברו שרשרת העשויה זהב, שגם היא היתה תכשיט בפני עצמו (ראה להלן בדברי ר"ע מברטנורא).

וזה מבואר בדברי רוב הראשונים למסכת שבת, שכתבו הטעם מדוע מותר לצאת בשבת ב"בירית" ולא חיישינן שמא תשלוף ותראה לחברתה, כי אם תשלוף את הצמידים מרגליה, יפלו הגרביים ויראו שוקיה. וממילא פשוט שלא לבשו שמלה עד הקרסול, דא"כ לא היה חשש שיראו השוקיים לאחר שנפלו הגרביים.

וכן כתב רש"י (שבת דף ס') בביאור בירית: "היא כמין אצעדה שעושה לשוקיה מעל בתי שוקיה, להדקן שלא יפלו על רגלה".

וכן כתב הר"ן שם: "בירית, כלי הוא לקשר כל אחד ואחד מבתי השוקים שלא יפלו על רגליה, ויוצאין בהן בשבת, דלא חיישינן דילמא שלפא ומחויא, שהרי מיד יפלו בתי שוקיה לארץ, ומיגניא ביה".

וכן כתב רש"י במקום אחר (שם דף ס"ג), שבירית מטרתה "להחזיק בתי שוקיה שלא יפלו ויראו שוקיה... ומישלף ואחויי נמי ליכא למיחש - דלא מיגליא לשוקה".

וכן כתב נימוקי יוסף שם: "דלא שלפא ומחויא, שלא יראה שוקה".

וכן כתב הר"י מלוניל שם, שבירית היא "כלי לקשור כל אחת ואחת מבתי השוקים שלא יפול על רגליה... ויוצאין בהן בשבת, דלא חיישינן דילמא שלפא ומחויא, שהרי יפלו בתי שוקיה לארץ ומיגניא ביה".

וכן כתב בפסקי ריא"ז שם, שבירית היא "אצעדה שנותנת האשה בשוקיה להעמיד בתי שוקיים שלא יפלו".

וכן כתב בספר המאורות שם, שבירית נועדה "להחזיק בתי שוקיה שלא יפלו ויראה שוקיה".

וכן כתב ריבב"ן שם, שבירית "לצורך לבישה היא, להעמיד בתי שוקיה שלא יפולו. וליכא למיחש לאחוויי, דלא מגליא שוקה".

וכן כתב אור זרוע (הלכות שבת סי' פ"ד): "בירית היא אצעדה... להעמיד בתי שוקים שלא יפלו ויראו שוקה... ומישלף ואחוויי נמי ליכא [למיחש] דלא מגליא לשוקה".

וכן כתב בפסקי ריא"ז שם: "בירית שהיא [כמין] אצעדה שנותנת האשה בשוקיה להעמיד בתי שוקיים שלא יפלו, מותר לצאת בה בשבת, שאין עיקרו לתכשיט אלא ללבישה, והרי היא כבתי שוקיה. ושלשלת הנתון בין רגליה מבירית זו לבירית זו לא תצא בו בשבת, לפי שעיקרו לתכשיט הוא, שהאשה עושה אותה להתנאות בו ולקצר פסיעותיה".

וכן כתב רבינו עובדיה מברטנורא (שבת פרק ו' משנה ד'): "בירית. אצעדה על השוק, להחזיק בתי שוקים שלא יפלו ויראו שוקיה... וליכא למיחש דלמא שלפא ומחויא, דלא מגליא שוקה". ועל ה'כבלים' המוזכרים במשנה כתב "ואין יוצאין בהם, דלמא שלפא לשלשלת שהיא של זהב ומחויא, דכי שקלא לשלשלת לא מגליא שוקה שהרי בירית במקומה עומדת".

וכן כתב הגרי"ש אלישיב בהערותיו למסכת שבת: "בירית טהורה ויוצאין בה בשבת. והיינו שהיא במקום אצעדה והיא המחזקת את הגרבים שלא יפלו... ומ"מ כיון דהוי תכשיט שרי לצאת בה בשבת, ולא גזרינן משום דלמא שלפא וכו', דאם תורידנו יפלו גרביה ויתגלה שוקה כמש"כ רש"י".

ואמנם בפסקי הרי"ד (שבת דף ס"ג) כתב "אצעדה היא עשויה כמין טבעת של כסף, ומשימתה האשה בזרועותיה והיא תכשיט ומחזקת את בתי ידיה שלא יפלו על הידים. וכמו שעושין אצעדה בזרועות, כך הן עושין בירית בשוקי האשה, כדי להחזיק בבתי שוקיה שלא יפלו על רגליה, ומפני שהיא למטה על השוקים ואינה נראית אינה חשובה תכשיט, אלא היא משמשת לכלים לבתי שוקים".

וי"ל לשיטתו שהבירית היתה תחת שמלתה, אבל עיקר הגרביים היו מגולים, כבזמננו שהגרביונים נכנסים תחת החצאית. וכאשר היתה נוטלת הצמידים, היו נופלים הגרביים ונגלים שוקיה (וכן דעת כל הראשונים למעט התוס' שם בד"ה בירית, שכתב "דאפשר ליטלן בלא גילוי שוקים").

אבל בגמ' ברכות (דף כ"ד) אמרו חז"ל "מנה הכתוב תכשיטין שבחוץ עם תכשיטין שבפנים", וביאר רש"י: "תכשיטין שבפנים - כומז... עם תכשיטין שבחוץ - אצעדה וצמיד". ומשמע שהאצעדה (שהיא בירית, כדלהלן) היתה גלויה ולא מכוסה.

וכן הרי"ף גרס בגמ' שבת (דף כ"ח) "מנה הכתוב תכשיטין שבחוץ עם תכשיטים שבפנים טבעת וכומז". והיינו שאצעדה וצמיד הם תכשיטים שבחוץ.

וכן כתב הר"י מלוניל שם: "ותכשיטין שבחוץ אצעדה וצמיד וטבעת, עם התכשיטין שבפנים דהיינו כומז".

וכן כתב המבי"ט בספרו קרית ספר (הלכות קריאת שמע פרק ג'): "מנה הכתוב תכשיטין שבחוץ דהיינו אצעדה, עם תכשיטין שבפנים שהוא כומז".

וביארו חז"ל במסכת כלה (פרק א' הלכה ז') מה הם אצעדה וצמיד: "אצעדה זו בירית, וצמיד אלו השיחים". וכן מובא בירושלמי (שבת פרק ו' הלכה ד'): "אצעדה זו כדופסלה, צמיד שירייא". וביאר קרבן העדה מהי כדופסלה: "חלי כתם שמניחין הנשים ברגליהן, ונקרא אצעדה בלשון המקרא, מגזרת צעד. ולפעמים גם של זרוע נקרא כן, לפי שהם עשויים כמו אלה, והן שירייא דבסמוך". ונמצא א"כ שלדברי הראשונים הנ"ל בירית היא תכשיט גלוי המחזיק את הגרביים בגובה השוק, והשמלה היתה חופפת אליו.

וכן משמע מהגמ' בבבא בתרא (דף נ"ז): "חלוק של ת"ח כיצד, כל שאין בשרו נראה מתחתיו". והיינו שאנשים פשוטים היה חלוקם מכסה את הברך ותו לא, ושאר בשרם היה חשוף. אבל ת"ח שהיו מכובדים, היה חלוקם מגיע עד הקרקע ולא היה בשרם נראה. וכן משמע מהרשב"א (ברכות כ"ד) שכתב שהשוק "אינו מקום צנוע באיש" והיינו שרגיל לגלותו, וכן משמע מהב"ח (או"ח סי' ע"ה) שכתב שהשוק מן הסתם הוא מלוכלך. וכן כתב בשו"ע הרב (או"ח סי' ע"ה): "השוק אינו מקום צנוע באיש, שדרכו להיות מגולה".

ונראה מזה שהגברים והנשים הלכו שניהם בשמלות שכיסו את הברך, ואולי קצת למטה ממנו, והשוק היה מגולה אצל שניהם, רק הנשים כיסו אותו בגרביים נאות, ואת הגרביים החזיקו עם צמידים נאים, וביניהם היתה שרשרת נאה.

ולפ"ז מובן מה שכתב רשב"ם במסכת בבא בתרא (דף נ"ז) "לפי שאין דרכן כו' להתבזות - שצריכות לעמוד שם יחפות לגלות שוק לעמוד בנהר". ולא מובן מדוע צריכות לגלות את כל השוק אם רק מורידות נעליים ועומדות יחפות. ולדברינו מבואר, כי את השוק היו מכסות עם גרביים, ובנהר היו צריכות להיות יחפות ונאלצו להוריד את הגרביים, ולכן השוק היה מגולה.

ונמצא שמנהג נשות ישראל בזמן הזה הוא עתיק יומין מזמן הגמ', וגם כאשר נהגו לכסות את השוק, לא כיסוהו אלא בגרביים, אלא שמסתמא לא היו גרביים דקות כהיום.
 
הרבה פעמים זה מגיע מחוסר ידיעה, משום שאין "שלחן ערוך" מסודר על הלכות צניעות, אלא אנו למדים זאת מסוגיות העוסקות בתוצאות נלוות של הלבוש הבלתי צנוע

מסכנים, מכירים רק את המשנה ברורה והפרי מגדים ולא יודעים שאיזה אברך בשם @א. כהן החליט שחובה לכסות עד הקרסול...

את ניצול העובדה שאין שו"ע מסודר על הלכות צניעות, רואים היטב בספרי התעמולה של עסקני הצניעות למיניהם, הממציאים איסורים מתוך סברות הכרס, מעוותים את דברי הפוסקים וכו' וכו'.

ולמעשה גם כאשר יש שו"ע מסודר, מתעלמים ממנו לגמרי... הרי "שו"ע מסודר" כותב שאשה היוצאת במטפחת מצווה לגרשה ואין לה כתובה... אז מתעלמים מרוב האחרונים שהבינו פשוטו כמשמעו שצריך רדיד מדין דת יהודית, נתלים באותם בודדים שכתבו דאיירי במטפחת שאינה מכסה כראוי (ואין זה הפשט ברמב"ם ובשו"ע, כדמוכח מלשונם ופשוט, ואכמ"ל, ובאשכול זה אכתוב באריכות על מה שהשגת מקוצר רוח והבנה קשה), וכאשר אוסרים פאה חוזרים ונתלים באותם הקדמונים שאסרו מחמת דבעינן רדיד כמבואר בשו"ת יביע אומר.
 
אין "שלחן ערוך" מסודר על הלכות צניעות, אלא אנו למדים זאת מסוגיות העוסקות בתוצאות נלוות של הלבוש הבלתי צנוע, כגון מדין טפח ושוק באשה ערוה (ברכות כד.) דקאי על ק"ש כנגד הדברים שרגילים לכסותו ומזה למדים גם מה היה מכוסה [שאחרי שזה צריך להיות מכוסה דנה הגמ' היאך הדין בק"ש מול טפח או שוק שנתגלו], וכן מדין דת משה ויהודית (כתובות עב. וגיטין צ.:) דקאי על חוסר צניעות המשמש כסיבה לגירושין ולהפסד כתובה, או ממקומות אחרים [עי' בבגדי קודש הנ"ל פרק ז באורך רב בס"ד]

למה אתה שולח לעיין ב"בגדי קודש", תציין ישירות למקור שממנו העתקת את הדברים... האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם.

בספר בגדי תפארתך (עמ' קו והלאה), ובספר לבוש מלכות (עמ' 107 והלאה), ובספר השוק והזרוע בהלכה (סי' יט)

ועיין עוד בכל ספרי התעמולה שנדפסו מאז ומעולם...
 
וא"כ לא פלא שתלמידי חכמים גדולים שבקיאים באו"ח יו"ד אהע"ז וחו"מ וכו' נשותיהם היו הולכות כך, מאחר שהלכות צניעות לא מופיע שם, ואינן ברורות בהגדרות מדוייקות לא בש"ס ולא בפוסקים, וממילא יתכן והדבר בא מחוסר ידיעה בענין

ופשוט, שהרי ת"ח גדולים הבקיאים באו"ח יו"ד אה"ע וחו"מ בוודאי לא יודעים משנה ברורה פשוט בסימן ע"ה שמדינא אין צורך כלל לכסות את השוק... וכבר בזמנו היו הולכות הנשים כך, ויש תמונה שהוא יושב ובתו עומדת לידו מגולת שוק.

היה קשה לנשותיהם לשמוע בקול מורים ולשנות מלבושיהם

קול מורים: אברכים בשנות העשרים שכתבו ספרים בנושא וחשבו שמישהו ישמע להם.
 
וכן אני הקטן כשהלכתי לכמה תלמידי חכמים גדולים ומפורסמים והראתי להם את ספרי בגדי קודש הנ"ל עבור הסכמה, השיבו לי שאינם מבינים בנושא זה, או שאינם רוצים 'להיכנס' לזה

או במילים אחרות, לא רצו לתת לך הסכמה ולצאת נגד מנהג כלל ישראל.

מה שמזכיר בדיחה מפורסמת שנוגעת לאשכול זה:

אב ספרדי הגיע לסמינר אשכנזי לרשום את בתו.

אמרו לו: "ראו את בתך מטיילת עם בחורים, היא לא מתאימה לנו". אמר להם: "להד"ם".

אמרו לו: "ראו את בתך לובשת חצאית ג'ינס, היא לא מתאימה לנו". אמר להם: "להד"ם".

אמרו לו: "כאן מדברים יידיש, ואתם לא מדברים יידיש, לכן היא לא מתאימה לנו". אמר להם: "נלמד יידיש ונבין".

אמרו לו: "עברית אתה לא מבין, יידיש אתה רוצה להבין"?
 
חכם אחר גדול [מגדולי הפוסקים בירושלים] אמר שאינו עיין בסוגיא זו

ומכאן ראיה שאתה יותר גדול מכל גדולי הפוסקים שבירושלים, שהרי הם לא עיינו בסוגיא זו ואתה עיינת.

והשיב "כדי שיכסה את החלק הרחב"

עוד המצאה משעשעת, כאילו יש חילוק בין חלק רחב לצר בגילוי השוק. כנראה ראה סברא זו באיזה פשקוויל. ולקמן המצאת שהחלק הרחב "בולט טפי". סברות כרס המאפיינים מאוד את ספרי הצניעות, מחוסר מקורות.
 
בפרט דאיירינן הכא בדיני עריות, וכבר אמרו חז"ל (חגיגה יא:) שגזל ועריות נפשו של אדם מחמדתן ומתאוה להן, ופירש רבינו חננאל (ד"ה ופירשה) דכיון שהנפש מתאוה לעריות, אין מדקדקין היטב בדינים אלו של עריות שלא כתובים בהדיא בתורה אלא רק נלמדים מדרשה [כגון ביתו מאנוסתו, אם חמיו, אם חמותו, דנפקי מדרשה בסנהדרין (עה.). רש"י שם (ד"ה בסתרי). כי בעריות הכתובים בהדיא בתורה פשוט שמדקדקים, כמ"ש שם בהדיא בגמ'] ובאין להתיר האיסור. וכיו"ב כתב רבינו יהונתן מלוניל שם: ולפי שחמדת עריות יש בלב האדם בין שיראנה בין שלא יראנה, יהפך אחר ההיתר [משא"כ גזל, רק כשרואה אותו נפיש יצריה. ע"ש]. עכ"ל.
וכ"ה ברמב"ם (פכ"ב מהל' איסורי ביאה הי"ז), וז"ל: ולפי שדעתו של אדם קרובה אצל עריות, אם נסתפק לו דבר ששמע מורה להקל. עכ"ל. כלומר שגם דבר שרק נסתפק (ולא לגמרי ברור לו), ורק שמע (בלי שלמד מעצמו ובלי שום הוכחות), כבר רץ להורות להקל (כלומר לא נוהג כן בעצמו אלא גם מורה כן לאחרים).

ולכן כל המחמיר קדוש יאמר לו, וכל המיקל אינו אלא מתאווה אחר עריות...

ובאשר לזה נאה לצטט את דברי הגר"מ מאזוז בגליון בית נאמן (317): "יש היום כל מיני ספרים וכו', וכל אחד מתחרה בחבירו, כל מי שיכול להחמיר יותר מחבירו הרי זה משובח. אבל באמת הוא לא משובח אלא "מסובך", ולמה? כי הם מבלבלים את המח של בני האדם. אם יש מישהו שמחמיר, הם כותבים "ויש מחמירים", או "כדאי להחמיר". לא, תכתוב את ההלכה המקורית ע"פ הפוסקים המקובלים... ולא תחמיר על כל העולם בגלל איזה חכם בסוף העולם שמחמיר, "ותחמרה בחמר ובזפת". וכי זו חכמה להחמיר? כל אחד יכול להחמיר".

"אל תלכו עם האנשים האלה שמחפשים חומרות מתחת לאדמה. לא ככה עושים... היה חכם אחד שנשאל שאלה וכתב שאסור, והראה את זה למורנו הרב בוגיד סעדון ע"ה. והוא אמר לו: זו לא חכמה להגיד אסור, החכמה היא להתמודד עם זה, אולי תמצא דרך להתיר... רבי דוד בן בארון, הרב הראשי של תוניס, אמר לאבא ע"ה פירוש כזה על הפסוק: "כי אם הסוס אסור והחמור אסור, ואהלים כאשר המה" (מלכים ב, ז' י'). מי שאינו יודע ללמוד, הוא כמו סוס וחמור, שכל דבר אסור. הסוס - אסור, והחמור - אסור... אבל מי שהוא יושב אהלים, "כאשר המה" - דבר שמותר מותר, ודבר שאסור אסור, ולא מפחדים לכתוב מותר".
 
ובאמת עד פרוץ ההשכלה ובתי ספר אליאנס  וגונדא דילהו היו הולכות (לכל הפחות) עד הקרסול

ראה לעיל הוכחות רבות שגם בזמן הגמ' כיסו בשמלה את הברך, ואת השוק בגרביים.

ואליבא דאמת אין נפק"מ ממה החל הקלקול, כמו שאין נפק"מ כעת ממה החל הקלקול שנהגו ללבוש רדיד ולכסות את הראש והגוף ועתה לובשים חצאית וחולצה ובנדנה. כי אין לנו אלא לדון להלכה מה אסור ומה מותר, ופשוט שהמנהג החל מהמקולקלות ולא מהצדקניות.

וכן אמר הגרש"ז אויערבאך, ראה דבריו לעיל. וכן כתב מרן הגר"ש משאש זצוק"ל בספרו שמש ומגן ח"ב: "וכבר אמרתי לעיל שמנהג הרדיד שהיה בימי הרמב"ם שפסק שהיוצאת בלי רדיד תצא בלא כתובה, אח"כ נתבטל כליל, אע"פ שהרמב"ם קטנו עבה ממתנינו. אלא הדבר תלוי בהמוני עם, הם המבטלים המנהג מעט מעט, ומתחילה צועקים עליהם רבני הזמן ולא נענים, ומעט מעט הולך ומתבטל. וגם הרמב"ם עצמו כתב, מקום "שנהגו" ללבוש רדיד חייב לתת לה וכו'.

גם בענין שיער היוצא חוץ לצמתן, מתחילה היה אסור בימי הקדמונים אשר קטנם עבה ממתנינו, ובודאי צעקו עליו, ובא מהר"ם אלשקר ז"ל ומצא מקום להתיר מחמת המנהג שנהגו ולא נשאר בזה משום דת יהודית וצניעות. ואף שגם אח"כ צעקו ע"ז וסתרו דבריו כמש"כ בספר צמח צדק להגאון הגדול מליובוויטש זצ"ל, אשר קטנו עבה ממתנינו, עכ"ז כולם צעקו ולא נענו, עד שנעשה מנהג פשוט, וגם נשי הרבנים והדיינים שערן יוצא חוץ לצמתן, ולא גינה אותן אדם מעולם מפני שהן הולכין אחר המקילין, וכמש"כ כל זה גאון הדור רבינו עובדיה יוסף שליט"א, הבאתי דבריו למעלה באורך.

ומזה נלמד לפאה נכרית דכוותן, שתחילה צעקו ע"ז רבני האשכנזים במקומותיהם זה רבות בשנים כשהתחילה אצלם פאה נכרית, ולא נענו, ולא עשו כרצון חכמיהם כמש"כ כת"ר, וכמו שהיה בענין הרדיד ושיער היוצא, עד שנעשה מנהג פשוט. וכמו כן היה אצל הספרדים בבוא הפאה למרוקו, אלא שכאן היה הענין קל יותר כיון שענין זה קדם אצל האשכנזים. נמצא שמי שקובע המנהג הם המון העם שהם המתחילים לשנות ענין הצניעות ועושין באופן אחר ממה שהיה רק שיהיה בהיתר, והרבנים אשר קטנם עבה ממתנינו הם הממליצים על המנהג החדש ומוצאים לו צד היתר ע"פ הדין כמו שעשה מהר"ם אלשקר ושאר הרבנים המתירים בענין הפאה, שהליצו בעד הדור שאין בה משום דת יהודית ולא מנהג ולא מראית העין. וכמש"כ הראש"ל שליט"א בספרו לענין רדיד ושיער שחוץ לצמתן, ע"ש באורך".

וכן כתב בשו"ת "שירת בן הלוי" (סי' י"ג): "ומה שטענו הרבה אחרונים שמנהג לבישת הפאה הונהג והשתרש ע"י קלי דעת ואפיקורסים, זה היה יציב וקיים אז. אבל מה נאמר ומה נדבר בדורנו כאשר כל מלבוש הנשים, אף היראות ביותר, הוא לבוש שהונהג ע"י פורקי עול והגרועים אף בין אומות העולם. החל מנעלי הנשים עם העקבים, המשך בגרבים הדקות והשמלה המראה מקצת החלק התחתון, וכלה בגרוע מכל בחלק העליון של השמלה המבליט את צורת האשה. כל זה לא נתיסד ע"י אנשים יראים. ואם נעמיד אשה הלבושה בדורנו בצניעות ליד נשים שהיו לבושות לפני מאתיים שנה ויותר, כפרוצה תחשב. וגם על מלבושים יותר צנועים משל היום צעקו גדולי הדור של זמנם. ואם כן לא הנחת אשה תחת בעלה. אלא יש צד להקל, אחרי שכבר נהגו במלבושים אלו החדשים הרבה שנים, הורגלה בהם העין ואינם מעוררים את היצר כמו אז, ואי אפשר עתה לכוף את כל העם ולאסור עליהם הכל מכל וכל. ואין דין הפאה שונה היום משאר המלבושים".
 
שפירטו מאימתי והיאך התחילה התקצרות החצאיות, מפי ספרים ומפי סופרים וחוקרים. ע"ש. וראה עוד בזה בספר עולמות של טוהר ב' חלקים

שנודע בזיופיו המחרידים, ואכמ"ל.

גם שמעתי שפירסם לציבור שמחפש תמונות של האמהות, וכל מה שמצא חן בעיניו הכניס לספר, ומה שלא (פאות, חצאיות קצרות וכו') סינן החוצה כדי ליצור את הרושם שהוא רצה מלכתחילה.
 
שבמשך הדורות האחרונים ניסו לירד להציל מה שאפשר, ובתחילה אמרו שתכסה החצאית עשר ס"מ אחרי הברך, לאחר מכן כתבו שיכסה חצי השוק, או שיכסה את כל החלק המתרחב, אבל עיקר ההלכה היא כאמור שיש ללבוש חצאית או שמלה עד הקרסול

בדיוק להיפך: העיקר לכסות את הברך כדכתב המשנ"ב, וזו ההגדרה הפשוטה שנכתבה בפוסקים, ובפשקווילים נקטו 10 ס"מ אחר הברך, לטענתם כי יש חצאיות עם גזרות שונות, ובעת ישיבה או עליה לאוטובוס וכדו' נגלה הברך, ולכן הוסיפו שיעור.

וכדרכם של בעלי פשקווילים, עם הזמן חלה "אינפלציה" והוסיפו עוד ועוד, בתחילה 10 ס"מ ואחר כך 20 ס"מ, אחר כך המציאו "לכסות את החלק הרחב" ואח"כ "אמצע הרגל".
 
ונוסף לזה הבלבול הגדול שיש בציבור בנושא זה אחרי שרבים נמשכים שכך הורה המשנ"ב "ודעתו התקבלה בציבור"

אכן צרה צרורה, "דעת המשנה ברורה התקבלה בציבור" לצערנו...

כמה עזות מצח מצידו של אברך בן 26 לכתוב דברים כאלה.
 
והתוצאה באה מאליה - ש'כולם הולכות כן', ואחרי שכולן הולכות כן נהפך המסובב להיות הסיבה, שמעתה כיון ש'כולן הולכות כן' סימן שזה בסדר ואין למחות בידם... ועל זה ידוו כל הדווים

ועל זה ידוו כל הדווים, שמלמדים את הציבור שהסיבה שהולכים בגרביונים היא כי "כולן הולכות כך", והסיבה שהולכים בפאה היא כי "כולן הולכות כך".

ומטרתם להציג את ההולכים כך כבורים ועמי הארצות שאין להם על מה לסמוך (ומסכנים, הולכים אחר המשנה ברורה שהתיר את שניהם) אבל למעשה הם (=אתה) גורמים את החורבן שהזכרת בעצמך.
 
וע"ע בבגדי תפארתך (עמ' נו), שכתבו: עם הזמן יצאו לאור ספרי הלכות בנושאי צניעות אשר התבססו בקביעת ההלכות על תקנונים, כרוזים, ושמועות, ללא בירור מקור הדברים בש"ס ובפוסקים, תוך שהם חוזרים ומעתיקים גדרי אורך המלבושים המחודשים למיניהם האחד מהשני, בזמן שהם מסתמכים בעיניים עצומות על שאר ספרים, וככל שרבו ההעתקות כך גדל הביטחון באמיתות הדברים כהלכה פסוקה ומעוגנת.

הפוסל במומו פוסל, גם לגביך וגם לגביו.

אגב שהוזכר הצדיק הנ"ל נציין שבספר "בגדי תפארתך" מובאת דרך מקורית ב"הבנת" דברי המשנה ברורה, כדי שלא "יפריע" למחבר בדרך שהוא הולך בה.

והדרך היא "סרס המקרא ודרשהו", וכך ערך בחכמתו הרבה את סדר המילים במשנ"ב:

"פרסות הרגל עד השוק [ו(השוק) הוא עד מקום שנקרא קניא (ברך) בל"א] במקום שדרכן לילך יחף (ואז האזור שמפרסות הרגל עד השוק מגולה) מותר לקרות כנגדו (היינו כנגד האזור הנ"ל, אבל למעלה מכפות הרגלים חשיב שוק ואסור לגלותו או לקרות כנגדו, ואינו תלוי במנהג המקומות).

הוא משכתב מחדש את דברי המ"ב (ולפי השיכתוב מסתבר שהמ"ב סובר שהשוק היא החלק התחתון) ואח"כ מסביר במפורש "שזה מה שבאמת הח"ח רצה לכתוב" (אך קרה מה שקרה ובאה יד המלאך ודחפה את ידו של הח"ח ובמקום לכתוב את הנ"ל כתב מה שכתב ואין להתייחס לדבריו).
 
וז"ל המשנה הלכות שם (לגבי דין מדיני עירובין): ברם מה שכתב מעכ"ג (מעלת כבוד גדולתו) שרוב הרבנים ובני תורה סוברין שאסור לערב, באמת כי נקודה זו צריך ביאור, ולפענ"ד דבר זה צריך עיון גדול, מהו הנקרא רוב "רבנים" וגם "בני תורה", דלכאורה לענין הלכה הנפ"מ [היא רק] מהרבנים שהם מורי הוראה ובקיאין בהל' עירובין, ולמשל יש כמה רבנים באמעריקא שמעולם לא פתחו הש"ע בהל' עירובין הגם שבקיאין בשאר הלכות

זו אכן הסיבה מדוע יש רבנים החותמים על פשקווילים הזויים בנושאי הצניעות, מבלי להבין מאומה.

ולמרבה הפלא, למרות שהכרת את המשנה הלכות בגלל שאני רגיל לציין לו, "שכחת" להעתיק את הקטע הרלוונטי, ועל כן אעתיק אותו לתועלת הקוראים:

"אותם החותמים על האיסור ואינם בקיאים בדבר, רק שחתמו מטעם שראו גדולים אחרים חתומים שם, וסומכים עליהם, או שחתמו שמם כדי להוסיף בחתימות ולהגדיל הרשימה של רבנים שיראה שהרבה רבנים אוסרים, או משום כבוד מרן שליט"א, לא די בזה שאינן מכריעים את ההלכה להקרא רוב, אלא אדרבה עוברים בלאו... דגם עוברים על סילוף ההלכה בכלל. ובפרט שאם ישאר הפסק הזה חתום, ובדורות הבאים אחרינו יראו שכל הני חתמו לאסור, יסברו דוודאי היו גדולי ישראל שידעו לפסוק, ויתחשבו בזה, ויסלפו ההלכה לדורות הבאים".

"גם פשוט דאותם הרבנים שאוסרים מחמת יראה או שאר פניות, אין להתחשב בחתימה כזו... וכן עשו רבים... ואחרים חתמו על האיסור מחמת שיראים שילעיזו עליהם המחמירים ויטרידו אותם, ואחרים מנועים מלהביע דעתם ברבים מפני שהוציאו ספרים, ויראים מפני הטרור שלא ילמדו בספריהם כאשר זה קרה בכמה ישיבות שזרקו ספרי גדולי הרבנים מהישיבות... ועוד יש רבנים שיראים שיאמרו עליהם שהם מן המקילין, בזמן שכוחא דמחמירין עדיף, ועוד יש כמה רבנים שפשוט יראים מטרור וזלזול מ... אשר בכוחם להשמיץ, וגם עשו כן, ועושים כן למי שאפשר, ופשוט דאין זה רוב".
 
כלומר 'גזירת הכתוב' של כבוד קדושת התקנון?
הרי הם עצמם טוענים שיש סיבה למה התקנון כך, אבל מסיבות שונות ומשונות (רחובי, מודרני וכד') שכל אחד ברור לו שיש איסור ורק מנסה להסביר מדוע, והכל אינו עומד במציאות

התקנון אינו "קדוש", וזכותו של כל מנהל להחליט מה שהוא רוצה במוסד שלו, והתלמידות צריכות לעמוד בתקנון זה שאין בו בעיה אליבא דגדולי ישראל, ותו לא מידי.

והסיבה, כפי שהזכרתי בפתח דבריי, שזה התקבע בעבר בציבור החרדי כ"לא מתאים", כפי שהתקבעה חצאית ג'ינס (מתוך טיפשות גרידא, כי אין בזה שום בעיה של צניעות), וכך זה נשאר, ולא ילכו וישנו את התקנון בגלל כל אחד שלמד כעת את הסוגיא בכל ספרי התעמולה שיש בשוק וכעת זה בנפשו לכפות על כל עם ישראל את הדבר, והוא מורה לבתו ללכת עם חצאית שונה מכולן, למרות הנזקים הנפשיים שיגרמו לה.

אבל אין שום נפק"מ מהי הסיבה - כך החליטו המנהלים ואינם צריכים לתת דין וחשבון לאף אחד.
 
אתה מוזמן לשמוע את ההקלטה הזו ולראות עד היכן הדברים מגיעים, פשוט היצר בהתגלמותו.

לא בעיה לייצר הקלטות לצורך הענין, יש הרבה קווים ב"ה ולכל קו יש הרבה מתנדבות לספר סיפורים מכאן ועד שנת תשצ"ט. פשוט היצר בהתגלמותו (לכפות על כל הציבור את דעתם בכל מחיר).
 
המסר החינוכי המעוות שהוא מעביר. כשאומרים לבחורה צעירה שצניעות יתרה היא דבר פסול

המסר החינוכי הכי חשוב הוא שצריך לשמוע בקול מנהלי המוסד.

וצניעות יתירה זה אכן דבר פסול כאשר מחנכים את הילדה שכולם רשעים אבל אנחנו צדיקים גמורים.

ב"ה יש מוסדות לכולם, גם לכת השאלים.
 
האשמה נמצאת במי שמנצל את הציבור שלו ולוקח את הקולות שלהם, ובסוף יורק להם בפרצוף.
תקרא קצת קומיקס, ותתחיל להבין שכשהבוס לא מעוניין בשינוי, אז העבדים לא יראו אותו לעולם.
ובמקום להתעצבן למה יש אנשים שבועטים בבוס הזה, (רק בגלל שהם קבוצה קטנטנה אין לזה השפעה), תתחיל לבעוט בו גם אתה, ואז אולי תראה שינוי.
הבעייה היא, שכאשר מישהו כבר מנסה להגיד משהו, אז אתה ורבותיך ועסקניך מתחילים ללכלך עליו, ואת התוצאות אתה אוכל ואח"כ מתבכיין.
עוד קצת יותר משנה כולנו נפרע את השטר, ובגדול!
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית