משיב כהלכה
חבר בכיר
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 2,735
צ"ע כיצד לא חשש לחילול השם. ובפרט שהתאבדה בגלל זה (לפי דעה אחת בירושלמי). ומה שהגמ' מתרצת שאמר לה מיד ששבועתו אינה שבועה, לא עונה על הפגם המוסרי שיש בדבר, שהיא נתנה בו אימון וגילתה לו סוד מקצועי שפרנסתה תלויה בו, והוא הלך וגילה לכולי עלמא.
ועוד יש לעיין מדוע דרש בפרקא ולא אמר בצנעא למי שצריך רפואה.
וי"ל מפני שאסור להתרפא מעובד כוכבים, שמא יהרגנו, ורק ר' יוחנן שהיה אדם חשוב (כפי שמבארת הגמ' בהמשך) לא חשש שמא תהרגנו, ולכן כדי להציל את כולי עלמא מחולי מסוכן היה מוכרח לדרוש בדרשה.
אבל לאחר מכן דחתה הגמ' את התירוץ הזה (של אדם חשוב), ותירצה שהיא היתה רופאה מומחית ולכן כל אדם רשאי להתרפא ממנה, והדרא קושיא לדוכתא. וצ"ע.
ועוד יש לעיין מדוע דרש בפרקא ולא אמר בצנעא למי שצריך רפואה.
וי"ל מפני שאסור להתרפא מעובד כוכבים, שמא יהרגנו, ורק ר' יוחנן שהיה אדם חשוב (כפי שמבארת הגמ' בהמשך) לא חשש שמא תהרגנו, ולכן כדי להציל את כולי עלמא מחולי מסוכן היה מוכרח לדרוש בדרשה.
אבל לאחר מכן דחתה הגמ' את התירוץ הזה (של אדם חשוב), ותירצה שהיא היתה רופאה מומחית ולכן כל אדם רשאי להתרפא ממנה, והדרא קושיא לדוכתא. וצ"ע.