נוריאל עזרא
חבר קבוע
- הצטרף
- 15/2/25
- הודעות
- 471
המפקיד בהמה או כלים אצל חבירו ונגנבו [(או שאבדו)]? (בבא מציעא פרק המפקיד לג.)
מתני': המפקיד אצל חבירו בהמה או כלים, ונגנבו או שאבדו, שילם ולא רצה לישבע, אשהרי אמרו שומר חנם נשבע ויוצא, בנמצא הגנב -- משלם תשלומי כפל. טבח ומכר - משלם תשלומי ארבעה וחמשה. למי משלם? גלמי שהפקדון אצלו. דנשבע ולא רצה לשלם - נמצא הגנב, משלם תשלומי כפל. טבח ומכר - משלם תשלומי ארבעה וחמשה. למי משלם? לבעל הפקדון:
וכתבו תוס' שם:
אית דלא גרסי או שאבדו משום דבאבידה ליכא כפל.
ומיישבים התוס' בתירוץ ראשון וז"ל:
ויש ליישב שכך טוען הנפקד ואחר כך נמצא הגנב.
ואחי הי"ו הוסיף לבאר (ומצאו הדברים חן בעיני ואמרתי לשתף) על דרך תירוץ זה, שהתנא בא ללמדנו בזה שאדם יזהר מלומר שקר אפילו בטעות ולכן השומר אמר "ונגנבו או שאבדו" כדי שלא יתברר אחר כך שאמר דבר שאינו נכון, וכמו שנכתב בספר המידות(אמת, א) וז"ל:
מי שרוצה לדבק את עצמו בה' יתברך, עד שילך במחשבתו מהיכל אל היכל ויראה את ההיכלות בעיני השכל ישמור את עצמו מלומר שקר אפילו בטעות. ע"כ.
ודפח"ח.
				
			מתני': המפקיד אצל חבירו בהמה או כלים, ונגנבו או שאבדו, שילם ולא רצה לישבע, אשהרי אמרו שומר חנם נשבע ויוצא, בנמצא הגנב -- משלם תשלומי כפל. טבח ומכר - משלם תשלומי ארבעה וחמשה. למי משלם? גלמי שהפקדון אצלו. דנשבע ולא רצה לשלם - נמצא הגנב, משלם תשלומי כפל. טבח ומכר - משלם תשלומי ארבעה וחמשה. למי משלם? לבעל הפקדון:
וכתבו תוס' שם:
אית דלא גרסי או שאבדו משום דבאבידה ליכא כפל.
ומיישבים התוס' בתירוץ ראשון וז"ל:
ויש ליישב שכך טוען הנפקד ואחר כך נמצא הגנב.
ואחי הי"ו הוסיף לבאר (ומצאו הדברים חן בעיני ואמרתי לשתף) על דרך תירוץ זה, שהתנא בא ללמדנו בזה שאדם יזהר מלומר שקר אפילו בטעות ולכן השומר אמר "ונגנבו או שאבדו" כדי שלא יתברר אחר כך שאמר דבר שאינו נכון, וכמו שנכתב בספר המידות(אמת, א) וז"ל:
מי שרוצה לדבק את עצמו בה' יתברך, עד שילך במחשבתו מהיכל אל היכל ויראה את ההיכלות בעיני השכל ישמור את עצמו מלומר שקר אפילו בטעות. ע"כ.
ודפח"ח.
