מנחות דף לז / מדוע רבי לא התנצל בפני פלימו

משיב כהלכה

חבר בכיר
הצטרף
18/12/24
הודעות
4,532
לאחר שרבי נזף בפלימו ואמר לו שיקבל על עצמו גלות או נידוי, זימנו מן השמים שיגיע לפניו אדם שנולד לו תינוק עם שני ראשים, שיראה בעיניו שיש כזה דבר במציאות.

וממילא קשה מדוע לא פייס רבי את פלימו.

וי"ל שעדיין נחשבת שאלת פלימו לליצנות, כי אדם כזה לא יחיה ויגיע להנחת תפילין, כמבואר בגמ' הכא (ומה שמובא במדרש מזמן שלמה המלך שבא לפניו אדם עם שני ראשים, תוס' מבאר שמדובר בחייזר שהוציא אשמדאי מעולם אחר).
 
המעשה הנ"ל מזכיר לי את המעשה שמספרים על חכם עובדיה ששאלו מוהל אחד (יש לקרא בקולו ובניגונו של החכם);

המוהל: כבוד הרב, מהו למול את השדים ?
הרב: כלום מעשה בא לידך ?
המוהל: לא, אבל אם יבוא.
הרב: לכשיבוא.
 
אם כבר תשאל על עצם הטעות, האמנם טעה רבי בדבר שבמציאות, הרי הוכיחו לו שיש אפשרות לחיות.

וזו שאלת הגאון חיד"א בפני דוד (במדבר). תורף דבריו שם שפלימו סבר, הואיל והיה מעשה כזה בימי משה, שייך לדון עליו, ורבי סבר דמאי דהוה הוה, ושוב לא יהיה עוד ואם כן השאלה היא לעג לדברי חז"ל, גם אם יימצא כעת משהו כזה.
 
(ומה שמובא במדרש מזמן שלמה המלך שבא לפניו אדם עם שני ראשים, תוס' מבאר שמדובר בחייזר שהוציא אשמדאי מעולם אחר).
חשבתי לבאר בימי חרפי שרבי סבר שדבר זה מצוי רק אצל השדים כאשמדאי, אולם אצל עם ישראל לא מצוי לא מצוי דברים כאלה ולכן אין לשאול שאלות כאלו.

אולם פלימו לשיטתו (פסחים ח:) "שחור שבין ישראל לנכרי אינו בודק שם חמץ משום כשפים שמא יחשדהו הנכרי"

- וע"כ שסבר פלימו שמצוי כשפים אצל ישראל ולכן יכול להיות מציאות של שאלה כזאת...
(וכמה שנים אחרי שחשבתי על זאת, ראיתי שכתב כן בספר "אוצר אפרים" ואביא כאן דבריו)
1762420564562.png
 
ראשי תחתית