לחצו כאן – תרומה לשמואל

ברכות דף ז ע"ב - ממזרים בבית דוד המלך, האמנם ?

אלישמע

חבר קבוע
הצטרף
10/4/25
הודעות
485
מזמור לדוד בברחו מפני אבשלום בנו, לדוד מיבעי ליה אמר ר' שמעון בן אבישלום משל למה הדבר דומה לאדם שיצא עליו שטר חוב קודם שפרעו היה עצב לאחר שפרעו שמח אף כן דוד כיון שאמר לו הקב"ה הנני מקים עליך רעה מביתך היה עצב אמר שמא עבד או ממזר הוא דלא חייס עלי כיון דחזא דאבשלום הוא שמח משום הכי אמר מזמור.
קשה, א' וכי מאיפה היו ממזרים בביתו של דוד ? ב' ואם היו מניין ידע שאבשלום הזה אינו ממזר ?
(העדות הנבואית "ואותו ילדה אחרי אבשלום" עדיין לא נכתבה).
 
מזמור לדוד בברחו מפני אבשלום בנו, לדוד מיבעי ליה אמר ר' שמעון בן אבישלום משל למה הדבר דומה לאדם שיצא עליו שטר חוב קודם שפרעו היה עצב לאחר שפרעו שמח אף כן דוד כיון שאמר לו הקב"ה הנני מקים עליך רעה מביתך היה עצב אמר שמא עבד או ממזר הוא דלא חייס עלי כיון דחזא דאבשלום הוא שמח משום הכי אמר מזמור.
קשה, א' וכי מאיפה היו ממזרים בביתו של דוד ? ב' ואם היו מניין ידע שאבשלום הזה אינו ממזר ?
(העדות הנבואית "ואותו ילדה אחרי אבשלום" עדיין לא נכתבה).
אם 'עבד' נקרא 'מביתך' כיון שמתגורר עמו וקנוי לו, גם ממזר יכול להיות כן, וכגון שקנוי לו כמשרת שלו.
 
אז מי הוא הממזר, בן אשתו של דוד שזינתה תחתיו?
חלילה.
הבאתי דוגמא מעבד.
העבד היה בנו? לא. הוא היה מ'ביתו'. כלומר קנוי לו.
אף ממזר, יכול להיות מישהו שעובד אצלו במשרד.
אין מניעה הלכתית לקבל ממזר לעבודה.
 
חלילה.
הבאתי דוגמא מעבד.
העבד היה בנו? לא. הוא היה מ'ביתו'. כלומר קנוי לו.
אף ממזר, יכול להיות מישהו שעובד אצלו במשרד.
אין מניעה הלכתית לקבל ממזר לעבודה.
א"כ מה הרבותא בממזר, והלא הוא כלול בעבד, ומה אכפת לן שהוא גם ממזר ?
 
עבד כנעני, וממזר ישראל.
בשניהם הענין שווה: דלא חייס עלי.
מי יותר 'לא חס', זהו ענין נוסף.

וכי פועל שאינו ממזר כן יחוס ?
ורועה צאן (שאינו נאמן על שבועה) כן יחוס ?
ולכאו' הפשט הוא, מי שהוא כמו בני אבל באמת אינו בני אלא ממזר, ולא יחוס.
 
וכי פועל שאינו ממזר כן יחוס ?
ורועה צאן (שאינו נאמן על שבועה) כן יחוס ?
ולכאו' הפשט הוא, מי שהוא כמו בני אבל באמת אינו בני אלא ממזר, ולא יחוס.
אני הבנתי אחרת:
בני, לעולם יחוס.
אדם אחר, אין הכרח.
אבל 'עבד' שהוא גוי (ואין בהם את הסימן של 'רחמנים') או אפילו ישראל אבל הוא 'ממזר' (שהם עזי פנים כידוע), בודאי לא יחוס עלי.
 
ראשי תחתית