משיב כהלכה
חבר בכיר
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 3,853
יש להקשות שהרי הותר מכללה, דמותרת לאכילה לכהנים.
ואולי אפשר ליישב שלישראל לא הותר מכללה, כי להם אין שום צד היתר, ומה שמותר לכהנים אין זה נוגע אליהם.
ומצאנו כעין זה בבית יוסף יורה דעה סימן ס"ט בשם תה"ד, שחתיכת בשר ששהתה ג' ימים והתערבה באחרות, בטילה ברוב. ואע"פ שיש לה מתירין, ע"י צליה, אין זה נחשב לדשיל"מ כי מותר גם כעת, ולא נאסר מעולם לצליה. וזו דעת ראבי"ה.
אבל הרי"ף כתב שגם בכה"ג נחשב דשלי"מ ואינו בטל לעולם, וביאר הר"ן בנדרים דף נ"ב, שאדרבה, למרות שבמין שהתערב באינו מינו לא אמרינן דשלי"מ, באופן שמותר גם כעת, כנד"ד, התקרב ההיתר כ"כ לאיסור, עד שעכשיו ממש הוא מותר, וממילא אמרינן דשלי"מ אפילו במין בשאינו מינו.
ואולי אפשר ליישב שלישראל לא הותר מכללה, כי להם אין שום צד היתר, ומה שמותר לכהנים אין זה נוגע אליהם.
ומצאנו כעין זה בבית יוסף יורה דעה סימן ס"ט בשם תה"ד, שחתיכת בשר ששהתה ג' ימים והתערבה באחרות, בטילה ברוב. ואע"פ שיש לה מתירין, ע"י צליה, אין זה נחשב לדשיל"מ כי מותר גם כעת, ולא נאסר מעולם לצליה. וזו דעת ראבי"ה.
אבל הרי"ף כתב שגם בכה"ג נחשב דשלי"מ ואינו בטל לעולם, וביאר הר"ן בנדרים דף נ"ב, שאדרבה, למרות שבמין שהתערב באינו מינו לא אמרינן דשלי"מ, באופן שמותר גם כעת, כנד"ד, התקרב ההיתר כ"כ לאיסור, עד שעכשיו ממש הוא מותר, וממילא אמרינן דשלי"מ אפילו במין בשאינו מינו.