דיאלוג בין חילוני לחרדי בעניין הגיוס לצבא

שוב האמת היא ברורה
ואין מפקפק עליה
אך יש אמת - ויש מציאות
והמציאות כרגע היא לא אצל האמת, וצריך להסתדר עם המציאות , ולא להיות בגדר "ויעפילו אל ההר"
כבר כתבתי
המציאות היא שאנו כפופים לתורה
והמציאות היא שלא ניתן להציע שום פתרון שמתאים לתורה ושישביע את רצונם
 
כבר כתבתי
המציאות היא שאנו כפופים לתורה
והמציאות היא שלא ניתן להציע שום פתרון שמתאים לתורה ושישביע את רצונם
יש פתרון
אם היית מתנתק מהתקציבים [לא עכשיו, כי עכשיו כבר מאוחר]
ולא היית מגרה את הדוב בך, ולוקח כל הזמן תקציבים
היו מניחים לך ולא היו חושבים על גיוס
הבעייה שגירינו את הדוב וחגגנו, ועכשיו אנחנו טוענים שצירך פתרון שמתאים לתורה
 
אני רוצה שנהיה ברורים יותר
אתה מסכים אתי לגמרי , באמת, שלימוד התורה וקיומה הם הם שמחזיקים את העולם,
שהם שמקיימים אותנו בארצנו,
שהם הקריטיים להמשכיות שלנו בכלל?
אז למה אתה לא דורש גיוס חובה מלא של כולם לשמירת תורה ומצוות?

שאלה יפה.
החילוני שמספק לך את צרכיך (הרי אתה דורש ממנו תקציבים, ולא מה'), לא מבין זאת. - אבל זה לא הנושא.
המזרחי שמספק לך הגנה (וגם לומד תורה, אלו שלומדים), באים בטענה. כשל כח הנטל, ובכה"ג אתה צריך לעזור.
(ויש להם על מה שיסמוכו, אם כי לך יש מה להשיב, אבל הטענות הן דו"צ).
הבעייה, מה קורה כאשר יש אצליך כאלו שהם ממש לא שומרים בתורתם (הם פשוט לא לומדים), האם עליהם צריך לחפות העיקר שיהיו רשומים בישיבה, או שיש למצוא נוסחה שתקים להם מסגרות מתאימות.
במידה וצריך להגים להם מסגרות מתאימות, תישאל השאלה הבאה. - מה עשית עד היום למען זה ? או מה אתה מתכונן לעשות מהיום ואילך למען זה ?
ולגבי שאלתך לגבי גיוס כולם לשמירת תומ"צ, זה הרי לא מציאותי. איך דורשים זאת ?
מבקשים מליברמן ולפיד וגנץ שיצביעו איתך, או מה ?
אדרבה, אם כבר זו קושיא, אז זו קושיא עליך, אתה שישבת בקואליציה כל השנים, מה עשית למען זה ? - אתה צריך לענות תשובה, לא אני !
 
יש פתרון
אם היית מתנתק מהתקציבים [לא עכשיו, כי עכשיו כבר מאוחר]
ולא היית מגרה את הדוב בך, ולוקח כל הזמן תקציבים
היו מניחים לך ולא היו חושבים על גיוס
הבעייה שגירינו את הדוב וחגגנו, ועכשיו אנחנו טוענים שצירך פתרון שמתאים לתורה
ממש לא
התקציבים הם אחוז זניח מתקציב המדינה, והוא לא הנושא בכלל
מזמן היינו מוותרים על זה ומסתדרים כמו לאחרונה עם קרן עולם התורה או כמו סטמאר. הסיבה שלקחו תקציבים היא שונה ואכמ"ל. אבל זה לא הנושא כרגע
 
ממש לא
התקציבים הם אחוז זניח מתקציב המדינה, והוא לא הנושא בכלל
מזמן היינו מוותרים על זה ומסתדרים כמו לאחרונה עם קרן עולם התורה או כמו סטמאר. הסיבה שלקחו תקציבים היא שונה ואכמ"ל. אבל זה לא הנושא כרגע

אתה לא צודק, אבל נא ענה על דברי (הודעה 64).
 
מסגרות מתאימות.
בהחלט ניסו וכבר כתבתי לך את תוצאות הניסוי אבל זה היה ארוך והתעייפת לקרוא...
שורה תחתונה מסגרות שכפופות לצבא זה מחלן וזה בלתי אפשרי מבחינתנו
הקמנו הרבה מסגרות אחרות עצמאיות לנושרים וכיו"ב וזה בהחלט חיובי ונצרך
 
בהחלט ניסו וכבר כתבתי לך את תוצאות הניסוי אבל זה היה ארוך והתעייפת לקרוא...
שורה תחתונה מסגרות שכפופות לצבא זה מחלן וזה בלתי אפשרי מבחינתנו
הקמנו הרבה מסגרות אחרות עצמאיות לנושרים וכיו"ב וזה בהחלט חיובי ונצרך

אתה לא עונה על השאלה.
אתה מתחבא בטענה ש"אין מה לעשות".
תענה לי בכנות, אתה מצביע בבחירות ? (כי אם אתה מהפלג, אז אין לי ענין לנהל את הדו שיח, זה לא מין במינו, אדבר איתך בשפה של הפלג).
 
לא כל כך ברור לי מה אתה רוצה
כרגע המצב הוא שהבג"ץ דורש שכולם יתגייסו ולא מוכן לקבל שום חילוק בענין הזה
החוק שעומד על הפרק דוקא הולך בעיקרון בכוון שאלו שלא לומדים יתגייסו, אלא שגם לשיטתך יש בו בעיה כי הוא דורש גם חלק מאלו שלומדים
אז על מה למעשה אנחנו דנים
 
לא כל כך ברור לי מה אתה רוצה
כרגע המצב הוא שהבגץ דורש שכולם יתגייסו ולא מוכן לקבל שום חילוק בענין הזה
החוק שעומד על הפרק דוקא הולך בעיקרון בכוון שאלו שלא לומדים יתגייסו, אלא שגם לשיטתך יש בו בעיה כי הוא דורש גם חלק מאלו שלומדים
אז על מה למעשה אנחנו דנים

על שום דבר.
נעשה כיפופי ידיים עם בג"ץ, ונראה מה יהיה.
 
ובפשטות יותר;
המשכתי את הדיאלוג של צחי ונהוראי,
כאשר הפעם אני מייצג דוקא את צחי...
 
(הגיע לפתחי וערכתי מעט):

מַעֲשֶׂה שֶׁתְּפָסוּהוּ הַכּוֹפְרִים לַאֲרִיאֵל שַׁמַּאי מִיּוֹשְׁבֵי יְשִׁיבַת עֲטֶרֶת שְׁלֹמֹה, וְהוֹשִׁיבוּהוּ בְּבֵית הָאֲסוּרִים.

עָמַד רַבּוֹ הַגָּדוֹל מֵרַבַּן שְׁמוֹ שׁוֹלֶם בֶּער שְׁלִיטָ"א וְהָיָה הוֹלֵךְ מֵעִיר לְעִיר וּמִבֵּית מִדְרָשׁ לְבֵית מִדְרָשׁ וְדוֹרֵשׁ וּמַכְרִיז: "לְהַחֲזִיר אֶת אֲרִיאֵל עַ־כְ־שׇׁ־י־ו! יַשִּׁיבִישׁ בְּכָל מְחִיר!" וְכָל יִשְׂרָאֵל שׁוֹמְעִים אֶת הַקּוֹלוֹת וְהָאֵשׁ, וְרוֹאִים בָּלוֹנִים, וְהַר גִּ'ינְגִ'י עָשָׁן.

פַּעַם אַחַת, עָלָה שֹׁלֶּם בֶּער לִפְנֵי הַתֵּבָה וְאָמַר בְּקוֹל גָּדוֹל: "יֵדְעוּ כָּל שֻׁיְנָאֵי הַתּוֹרָה וְחוֹטְפֵי הַבַּחוּרִים: אִם אִי אַתֶּן מַחֲזִירִין אוֹתוֹ, הָעֲבוֹדָה שֶׁאֵין אָנוּ מִתְפַּלְּלִים עֲלֵיכֶם מֵעַתָּה". הֵעִידוּ יוֹדְעֵי דָּבָר וְאָמְרוּ: אוֹתָהּ שָׁעָה נָטְלוּ הָרְשָׁעִים מְנַת לַחְמוֹ שֶׁל אֲרִיאֵל. לֹא יָצְאוּ יָמִים מְרֻבִּים עַד שֶׁשָּׁב ש"ב וְהֶחֱרִיף בִּלְשׁוֹנוֹ וְאָמַר: "רְשָׁעִים אֲרוּרִים! אִי אַתֶּם מַחֲזִירִין אוֹתוֹ, קוֹנָם עֲלֵיכֶם זְכוּת לִמּוּד תּוֹרָה שֶׁאָנוּ לוֹמְדִים". מִיָּד נִשְׁבְּעוּ שֶׁלֹּא יִישַׁן שְׁלוֹשָׁה יָמִים וְהִכֻּהוּ לְאַלְתָּר.

לִכְשֶׁיָּצָא אֲרִיאֵל מִבֵּית הָאֲסוּרִים, הָיָה מְסַפֵּר מַעֲשִׂיּוֹת אֵלּוּ בְּ"יָתֵד נֶאֱמָן" וְכָךְ הָיָה אוֹמֵר: וְהַצִּיּוֹנִים, וְהָעַמָאיָית הַיּוֹשְׁבִים בְּכֶלֶא עֶשֶׂר, כְּשֶׁהָיוּ שׁוֹמְעִים אֶת שֻׁלֵּם בֶּער הַמְּבֹרָךְ הָיוּ רוֹתְחִים וּמְקַלְּלִים וּמִתְעַלְּלִים בִּי אַחַת וּשְׁתַּיִם וְעוֹד".

שָׁמְעוּ הַתַּלְמִידִים דָּבָר זֶה, עָלוּ וּבָאוּ אֶל אוֹתוֹ גָּדוֹל. אָמְרוּ לוֹ: "רַבֵּנוּ, הֲלֹא אָמְרוּ רְבֹויְתֵנוּ "הִזָּהֲרוּ בְּדִבְרֵיכֶם שֶׁמָּא יִסְבֹּל אֲרִיאֵל, וּמָה לְךָ שֶׁלֹּא נִזְהַרְתָּ בּוֹ".

זָקַף זְהוּבָיו וּכְסָפָיו כְּלַפֵּי מַעְלָה וְאָמַר לָהֶם: "חַיָּבִים לִצְעֹק, חַיָּבִים לִצְעֹק; אֲפִלּוּ חֲטוּפִים מוֹסִיפִים לִסְבֹּל, גָּלוּי וְיָדוּעַ לִפְנֵיכֶם כִּי אֵין צַעֲקָתֵנוּ בְּעַד בָּשָׂר וָדָם, שֶׁהַיּוֹם בִּישִׁיבָה וּמָחָר מִתְחַנֵּן לְפָנַי שֶׁאַכְנִיס אֶת הַבֵּן הַפְּרַעְנְק שֶׁלּוֹ לַחַיְדֶּר שֶׁלִּי בְּקִרְיַת סֵפֶר, אֶלָּא כָּל מָה שֶׁעָשִׂיתִי לֹא עָשִׂיתִי אֶלָּא לִכְבוֹד הַתּוֹרָה וְלִכְבוֹד בֵּית אַבָּא וְלִכְבוֹד טֶעלְז!" וְלֹא זוֹ בִּלְבַד אָמַר, אֶלָּא הוֹסִיף עוֹד וְאָמַר: "מוּטָב יַחְפֹּר חֲטֹף בּוֹרוֹ, וְאַל יֹאמְרוּ תּוֹרָה שׁוֹתֶקֶת!"
אָמַר אֶחָד מִן הַתַּלְמִידִים: "רַבֵּנוּ, עַד הֵיכָן? כְּלוּם מֵכִין סֵפֶר תּוֹרָה חַי בִּשְׁבִיל סֵפֶר תּוֹרָה שֶׁל קְלָף?"

נִסְתַּכֵּל בּוֹ, גָּעַר בּוֹ גְּעָרָה גְּדוֹלָה וּמָרָה: "הֶבֶל הֲבָלִים". ע"כ.
 
והקשו התוס', וא"ת הא איכא טובא שנתפסו ?
וי"ל דשאני אריאל דדמו סומק טפי. א"נ דם ישיבתו סומק טפי. ואחרון עיקר, דהא אף איהו מזרע נחית, ואילו יתפסו מבני ישיבתם, ודאי ימסורוהו למלכות תחילה, אלא שאכלוהו בעודה פגה.
 
אז מה אם הם הבטיחו? אין להם אפשרות לקיים.
מי אוכל רבנות? למה אף חרדי מן השורה לא אוכל בהכשר הרבנות? כי כולם יודעים שזה לא כשר. והסיבה – כי זה שייך למדינה חילונית, שלא יכולה להנפיק דבר כשר באמת. יש רבנות אחת שכולם אוכלים, הלא היא בד"ץ ק"ק קרית ספר, שהיא בעצם הרבנות המקומית ש
טיעון אווילי של ממש
הרבנות תפקידה לשמור על עם ישראל שיאכלו כשר ולא מעבר לכך
ובזה הצילה מאות אלפים ויותר מכך מלהיכשל במאכלות אסורות
אין לזה שום קשר לחילוניות ואולי הפוך בזכות המדינה האנשים האלו אוכלים כשר מה שלא קורה בחו''ל
אגב הוא גם טועה עובדתית בזמנו בירושלים וגם בפ''ת בני תורה רבים אכלו מרבנות מהדרין
 
טיעון אווילי של ממש
הרבנות תפקידה לשמור על עם ישראל שיאכלו כשר ולא מעבר לכך
ובזה הצילה מאות אלפים ויותר מכך מלהיכשל במאכלות אסורות
אין לזה שום קשר לחילוניות ואולי הפוך בזכות המדינה האנשים האלו אוכלים כשר מה שלא קורה בחו''ל
אגב הוא גם טועה עובדתית בזמנו בירושלים וגם בפ''ת בני תורה רבים אכלו מרבנות מהדרין
רק מקודם נכנסתי לאשכול וממש לקחת לי את המילים מהפה.
 
מי אוכל רבנות? למה אף חרדי מן השורה לא אוכל בהכשר הרבנות? כי כולם יודעים שזה לא כשר. והסיבה – כי זה שייך למדינה חילונית, שלא יכולה להנפיק דבר כשר באמת.
לא רוצה לגלוש לנושא, אבל זו טענה שטותית המעידה על בורות.

מי שמכיר יודע שהגוף כשרות הכי חזק והכי רציני שיש זה הרבנות.
לא מבחינת רמת ההכשר, אלא מבחינה מערכתית.

הבעיה זה כמובן שהפרמטרים בסיסיים מאוד, כי זו המטרה שלה - לתת מענה בסיסי מאוד של כשרות.
אבל במקומות שיש כשרות מהדרין חזקה - זה יותר טוב מרוב הבד"צים.

ברגע שיש משאבים של מדינה, וכוח של מדינה לעמוד על הכללים - אין משהו חזק יותר מזה, ושום גוף פרטי לא יכול לעמוד בזה.
גם ברמת ההעסקה הרצינית של מפקחים ומשגיחים, שעולה הון ולמדינה לא באמת אכפת ומורגש.
וגם ברמת המחויבות של בעל העסק, לכללים שהם סוג של תקן חוקי.

אולי יש לדון בזה באשכול אחר.
 
אבל במקומות שיש כשרות מהדרין חזקה - זה יותר טוב מרוב הבד"צים.
שכמה מהם (מחפוד ועוד) "מתקשרים" ומודיעים שהם הולכים להגיע למסעדה בשעה מסויימת...

גורם ההפתעה זה הדבר הכי חזק ורציני בכשרות המשגיחים ולצערנו יש כאלה שלא דואגים לכך.

- וכמובן יש את ההבדל הגדול שלכשרות בד"ץ אם יפסלו לאיזה בעל מסעדה את הכשרות לא יהיה לו כזה צער...
ובניגוד לזה שאם ירמה את הרבנות, מלבד קנסות כבדים בהרבה מקרים יסגרו לו את המסעדה, והוא חושב טוב מאוד לפני שהוא ירמה אותם באיזה פרט...
 
ראשי תחתית