דין ורחמים

אד יעלה

חבר קבוע
הצטרף
11/5/25
הודעות
375
ידוע שכל דבר ללא הגבלה נחשב רחמים ואילו ההגבלה זה דין
וכמו שמים זה רחמים כיון שתפקידם הוא לחבר אבל אש יסודו בגבורה כיון שתפקידו להפריד
וכן שם הויה הוא כולל כל העולמות ובאריז''ל מובא שמלוי זה דין כיון שזה הגבלת הדבר [יש שם איזה גימטריא שהאר''י אומר וכעת איני זוכר]
[והרגיל בלימוד לחלק יסודו בגבורות]
וכן החכמה נמצאת בצד ימין שהוא קו החסד כיון שטיפת האב כוללת הכל
ואילו הבינה שזה תחילת היציאה שמתחלק לפרטים שזה האמא שלוקחת את הטיפה ועושה ממנה אברים זה דין וכידוע ששורש הדין זה הבינה
וכן ענין הצמצום הוא דין כיון שהוא הגבלה.
וגם שם ע''ב שיסודו בחכמה המילוי שלו גימטריא חסד כיון ששם ע''ב זה חכמה אע''פ שכל מילוי הוא דין אבל בפרטיות שם ע''ב הוא חסד כיון שהוא כולל
וכן כידוע תורה שבכתב זה בתפארת [ז''א] אבל תורה שבכתב זה מלכות כיון שתורה שבע''פ זה חלוקה לפרטים משא''כ תורה שבכתב.
ובזה שמעתי לבאר מה שהראשונים לא מבארים כמו האחרונים וידוע בשם הגר''ח מבריסק שהראשונים תפסו את הנשמתא דאורייתא שהם תפסו את הכל כאחד והאחרונים שתפסו פחות היו מבארים את הפרטים פרט פרט
וגם ככל שהשתלשלות גדלה ההתפרדות גדלה ולכמבואר שז''א ונוק זיוגן לפעמים ואילו חכמה ובינה הם תרי רעין דלא מתפרשין ואילו א''א והכתר הם אחד ממש דהיינו שככל שעולים זה יותר אחד [ובזה יבואר הטעם שבא''ק מדברים רק מע''ב דע''ב דא''ק כיון שע''בהוא בחכמה והוא אחד ובמקום גבוה כזה כא''ק א''א לדבר בפרטים]
ובזה יבואר שבשבת שמגיעם למנחה של שבת ששם זה כבר רעווא דרעווין בג''ר אומרים אתה אחד ושמך אחד ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ
 
נערך לאחרונה:
איסתייעא מילתא וראיתי היום באחד מספרי גדולי החסידות
שהסביר כי שמש ומגן הויה אלוקים
דהיינו ששם הויה הוא מאיר ללא הגבלה כמו השמש
ושם אלוקים הוא הגבלה כדי להכיל את החסדים של שם הויה והוא כמו המגן של השמש ודו''ק.
והביאו ביאור שאברהם שהיה מידת החסד שהוא ללא הגבלה לכן עשה חסד אפילו עם ערבים.
 
ידוע שכל דבר ללא הגבלה נחשב רחמים ואילו ההגבלה זה דין
תיקון קל - חסד הוא התפשטות ללא הגבלה. רחמים הוא שילוב של חסד ודין.
וכמו שמים זה רחמים כיון שתפקידם הוא לחבר אבל אש יסודו בגבורה כיון שתפקידו להפריד
וכן שם הויה הוא כולל כל העולמות ובאריז''ל מובא שמלוי זה דין כיון שזה הגבלת הדבר [יש שם איזה גימטריא שהאר''י אומר וכעת איני זוכר]
[והרגיל בלימוד לחלק יסודו בגבורות]
וכן החכמה נמצאת בצד ימין שהוא קו החסד כיון שטיפת האב כוללת הכל
ואילו הבינה שזה תחילת היציאה שמתחלק לפרטים שזה האמא שלוקחת את הטיפה ועושה ממנה אברים זה דין וכידוע ששורש הדין זה הבינה
וכן ענין הצמצום הוא דין כיון שהוא הגבלה.
וגם שם ע''ב שיסודו בחכמה המילוי שלו גימטריא חסד כיון ששם ע''ב זה חכמה אע''פ שכל מילוי הוא דין אבל בפרטיות שם ע''ב הוא חסד כיון שהוא כולל
וכן כידוע תורה שבכתב זה בתפארת [ז''א] אבל תורה שבכתב זה מלכות כיון שתורה שבע''פ זה חלוקה לפרטים משא''כ תורה שבכתב.
ובזה שמעתי לבאר מה שהראשונים לא מבארים כמו האחרונים וידוע בשם הגר''ח מבריסק שהראשונים תפסו את הנשמתא דאורייתא שהם תפסו את הכל כאחד והאחרונים שתפסו פחות היו מבארים את הפרטים פרט פרט
וגם ככל שהשתלשלות גדלה ההתפרדות גדלה ולכמבואר שז''א ונוק זיוגן לפעמים ואילו חכמה ובינה הם תרי רעין דלא מתפרשין ואילו א''א והכתר הם אחד ממש דהיינו שככל שעולים זה יותר אחד [ובזה יבואר הטעם שבא''ק מדברים רק מע''ב דע''ב דא''ק כיון שע''בהוא בחכמה והוא אחד ובמקום גבוה כזה כא''ק א''א לדבר בפרטים]
קצת צ"ע, דהא נצח והוד שהם תחתונים, מוגדרים תרי סמכי קשוט, והנהגתם הנהגה שוה, וכמבואר בכתבי האר"י ואכמ"ל.
ובזה יבואר שבשבת שמגיעם למנחה של שבת ששם זה כבר רעווא דרעווין בג''ר אומרים אתה אחד ושמך אחד ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ
יפה מאוד,
יש להוסיף לדבריך שבמנחה בשבת שולטת הארת הכתר, שהוא חסדים גמורים ללא תערובת דין כלל.
 
תיקון קל - חסד הוא התפשטות ללא הגבלה. רחמים הוא שילוב של חסד ודין.

קצת צ"ע, דהא נצח והוד שהם תחתונים, מוגדרים תרי סמכי קשוט, והנהגתם הנהגה שוה, וכמבואר בכתבי האר"י ואכמ"ל.

יפה מאוד,
יש להוסיף לדבריך שבמנחה בשבת שולטת הארת הכתר, שהוא חסדים גמורים ללא תערובת דין כלל.
בענין התיקון אתה צודק לא התכוונתי רחמים אלא חסד ויצא בטעות. בענין נצח והוד אינני בקי אבל כמדומה שהם שונים כידוע אהרון ענין הודאה זה בהוד ומשה זה נצח ולכאורה הם ב' ענינים ואולי הם שווים בזה שהם מעמידי היסוד כת''ח שמרבים ''שלום'' יישר כח.
 
בענין התיקון אתה צודק לא התכוונתי רחמים אלא חסד ויצא בטעות. בענין נצח והוד אינני בקי אבל כמדומה שהם שונים כידוע אהרון ענין הודאה זה בהוד ומשה זה נצח ולכאורה הם ב' ענינים ואולי הם שווים בזה שהם מעמידי היסוד כת''ח שמרבים ''שלום'' יישר כח.
עץ חיים שער י"ח פרק ו' "אך נלע"ד כדי לקיים מ"ש למעלה בענין הנצח שעליו נאמר בהדי הוצא לקי כרבא וכיון שהם תרי פלגי דגופא והוא מתערב בהוד שאינו מתוקן לכן גם הנצח נפגם עמו".
אגב, הנצח והוד אינם מעמידי היסוד ומרבים שלום, אלא מעמידי התפארת הם, "תרי סמכי קשוט" [הקדמת תיקו"ז דף י"ז ע"ב].
 
עץ חיים שער י"ח פרק ו' "אך נלע"ד כדי לקיים מ"ש למעלה בענין הנצח שעליו נאמר בהדי הוצא לקי כרבא וכיון שהם תרי פלגי דגופא והוא מתערב בהוד שאינו מתוקן לכן גם הנצח נפגם עמו".
אגב, הנצח והוד אינם מעמידי היסוד ומרבים שלום, אלא מעמידי התפארת הם, "תרי סמכי קשוט" [הקדמת תיקו"ז דף י"ז ע"ב].
הם מעמידי התפארת אבל הם מרבים שלום הדברים מבוארים בשערי אורה ואולי כבר קודם.
וקרואים הם תרין בעין כידוע.
 
ראשי תחתית