פעמים רבות יש מחלוקות בזוהר של תנאים כמו ר' יוסי ור' יהודה, כמו לגבי הטבת המנורה.
מה בין הטבה להדלקה
רבינו עובדיה מברטנורא רבה הגדול של
ירושלים של מעלה, כותב בפירושו
[1] על דברי הרמב''ם שהכהן גדול מדליק ביום ובלילה "פליאה נשגבה בעיני, ולא שמעתי ולא ראיתי לאחד מרבותי שסובר כן". שהרי מפורש בפסוק "בַּבֹּקֶר
בַּבֹּקֶר בְּהֵיטִיבוֹ אֶת הַנֵּרֹת..
וּבְהַעֲלֹת אַהֲרֹן אֶת הַנֵּרֹת
בֵּין הָעַרְבַּיִם"
[2], הרי שבבקר עושים ''הטבה'' ובבין הערבים ''מדליקים'', ולפי הרמב''ם כל יום מדליקים פעמיים בבקר ובערב. ובאמת הרבה מרבותינו הראשונים נסוגו אחור מדעת
הרמב''ם הזו.
אולם מצינו מקור מפורש לדברי הרמב''ם
מהזוה''ק
[3] שדעת ר' יוסי לפרש את המילה ''בהיטיבו'', כמו ''כי טובים דודיך מייך'' דהיינו כמו שנאמר שאדם "מטיב לבו ביין" והכוונה ''שותה יין'', כך גם מטיבים את המנורה בשמן, אבל לא מדליקים אותה. אולם דעת רבי יהודה "הטבה" מלשון ''וטוב לב משתה תמיד" דהיינו לדאוג שתמיד תהיה המנורה דולקת גם בבקר באופן תמידי. נמצא שעת הרמב''ם כר'
יהודה, ודעת הברטנורא כדעת ר' יוסי.
ונראה שמחלוקתם של ר' יהודה ור' יוסי נעוצה
במחלוקת אחרת המבוארת במשנה
[4] לגבי לחם הפנים כיצד מקיימים את הציווי "לפני תמיד", לדעת ת''ק היו מוציאים את לחם הפנים שני כהנים, ובד בבד שני כהנים אחרים מניחים את הלחם החדש, כדי שרגע אחד לא יהיה השולחן ללא לחם. אולם רבי יוסי סבור שאין צורך בכך אלא העיקר שלא ילין השולחן לילה שלם בלא
לחם.
והנה גם המנורה נקראת בתורה "נר תמיד"
[5],
ורבי יוסי סבור שאין צריך שיהא דולקת המנורה ''תמיד'' ממש ולא תכבה אף רגע אחד, אלא מספיק שדולקת כל הלילה, ואף אם כבתה ביום ומדליקה בלילה נקראת ''נר תמיד'', ממש כפי שיטתו לגבי לחם הפנים שאין צריך לדאוג שהשולחן לא יהא חסר מלחם אפילו רגע אחד. אולם רבי יהודה סובר כתנא קמא שצריך שיהא ''נר תמיד'' ממש שיהא דולק תמיד ולכן אם כבה
ביום חוזר ומדליקו.
[1] תמיד ג,ט
[2] שמות פרק ל,ז
[3] ח''ג קנ ע''א
[4] מנחות צט ע''ב
[5] שמות כז,כ. ויקרא כד,ב.