באנר תרומה

זבחים פט ע"א מדוע המשנה נוקטת שלחטאת העוף אין אימורים?

הצטרף
4/11/25
הודעות
514
במשנה כתוב "המעשר קודם לעופות מפני שהוא זבח ויש בו קודש קדשים דמו ואימוריו" - כלומר הקרבת מעשר בהמה קודמת להקרבת חטאת העוף, משום שלמעשר יש מעלה שדמו ואימוריו הולכים לגבוה, ואילו חטאת העוף נאכלת כולה לכהנים.
והנה חטאת העוף נאמרה בתורה בחטאת עולה ויורדת [ויקרא ה בפסוקים הראשונים של הפרק], ושם רואים שעשיר מביא כשבה או שעירה, דל מביא שני תורים והדל יותר מביא מנחה, והתמיהה עצומה, מדוע העשיר מביא רק חטאת, וכן הדל ביותר מביא מנחה שהיא חטאת, ואילו הדל האמצעי מביא שנים אחד עולה ואחד חטאת, עולה זו על שום מה? הרי אינו שונה מחבריו אלא שהוא פחות דל מהשלישי ויותר דל מהראשון, אך החיוב שלו הוא רק חטאת ולא עולה כמו האחרים.
וביאר האבן עזרא והרמב"ן שם (פסוק ז) שלחטאת בהמה של העשיר יש חלק מזבח [האימורים] וכן למנחת חטאת [הקטרת הקומץ] ואילו בחטאת העוף כולה נאכלת ואין בה חלק מזבח, לכן מביאים עימה עולה שהיא תהיה האימורים של החטאת שהרי עולת העוף כולה למזבח לקרן דרומית מערבית.
[לשון הרמב"ן : אמר ר"א כי טעם אחד לעולה שיקרב על המזבח כנגד האמורין בחטאת הבהמה ויפה פירש].
אם כן מדוע התנא במשנה שהובאה כאן נוקט שאין חלק גבוה לחטאת העוף, ואין לה אימורים - הלא לעולם היא באה עם עולת העוף ועולת העוף היא החלק גבוה של החטאת!
 
ראשי תחתית