פטור נשים מהלל בחנוכה

  • יוזם האשכול יוזם האשכול בן ישי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

בן ישי

חבר
הצטרף
1/12/24
הודעות
46
שמעתי שאלה יפה, כידוע נשים חייבות בנר חנוכה "שאף הן היו באותו הנס",
ומאי טעמא א"כ שאינן חייבות גם בהלל בחנוכה מטעם זה?
 
מרן הגר"ע יוסף זצ"ל בשו"ת יביע אומר (ח"ו או"ח סימן מה) עסק בזה באריכות, אי נשים מחוייבות בהלל בחנוכה מטעם זה, וצידד בזה כמה סברות. וסוף דבר העלה וז"ל:
והעיקר כמו שהבינו כל האחרונים בדברי הרמב"ם שדעתו לפטור הנשים מהלל דחנוכה. ואפשר דה"ט דכל דתקון רבנן כעין דאורייתא תקון, ומכיון שבימים טובים שהם דאורייתא נשים פטורות מהלל, כגון עצרת וסוכות ושמיני עצרת, לכן פטרו אותן גם בחנוכה. ועכ"פ לענין מעשה נראה עיקר כדברי הרמב"ם שהנשים פטורות מהלל דחנוכה. ואם ירצו להחמיר לקרות ההלל בלי ברכה תע"ב.
 
מרן הגר"ע יוסף זצ"ל בשו"ת יביע אומר (ח"ו או"ח סימן מה) עסק בזה באריכות, אי נשים מחוייבות בהלל בחנוכה מטעם זה, וצידד בזה כמה סברות. וסוף דבר העלה וז"ל:
והעיקר כמו שהבינו כל האחרונים בדברי הרמב"ם שדעתו לפטור הנשים מהלל דחנוכה. ואפשר דה"ט דכל דתקון רבנן כעין דאורייתא תקון, ומכיון שבימים טובים שהם דאורייתא נשים פטורות מהלל, כגון עצרת וסוכות ושמיני עצרת, לכן פטרו אותן גם בחנוכה. ועכ"פ לענין מעשה נראה עיקר כדברי הרמב"ם שהנשים פטורות מהלל דחנוכה. ואם ירצו להחמיר לקרות ההלל בלי ברכה תע"ב.
מעניין מאי שנא ליל פסח שסב"ל שעליהן לומר ההלל בברכה.
 
עי' הליכות שלמה שמבאר שאף שחייבות בהדלקה כי אף הן היו באותו הנס מ"מ בהלל פטורות, ולא עמדתי על כל דבריו העמוקים
 
וראיתי למרן הגרע"י שו"ת יביע אומר חלק ו - אורח חיים סימן מה שכ' להביא ראיה שדעת הרמב"ם שפטורות מהלל בחנוכה וז"ל:
וראיתי לרבינו הרמב"ם (בפ"ג מה' חנוכה ה"ו) בדיני הלל דחנוכה, שכ', שלא רק ההלל של חנוכה אינו אלא מד"ס אלא קריאת ההלל לעולם מדברי סופרים בכל הימים שגומרים בהם את ההלל. (וע' בהשגת הראב"ד ובדברי ה"ה והכ"מ שם). ושם (הלכה יד) כתב, ואם היה המקרא את ההלל קטן או עבד או אשה עונה אחריהם מה שהן אומרים מלה במלה בכל ההלל. ע"כ. ומבואר שסובר רבינו שהנשים פטורות מקריאת ההלל אף בחנוכה, ולכן כיון שאין שומע מאיש שהוא בר חיובא, לא שייך ביה שומע כעונה, וחייב לומר מלה במלה אחרי המקרא.
ואנא עבדא בתר דסגידנא קמיה דיקר אורייתיה לא הבנתי
דהרמב"ם כ' בפרק זה "כל דיני ההלל של כל השנה", כגון אימתי מברכין ודיני בין פרקים וכו'
ואחרי כל פרטי ודיני הלל של כל השנה כ' דאם היה המקרא אשה, ע"ש היטב,
וזה דין כללי בכל ההלל של ר"ח ומועדים שלכו"ע נשים פטורות ומה ראה רבנו הגדול להביא ראיה משם.
ולא אכחד
כי כדברי היבי"א שפה אחת ודברים אחדים כ' גם האור לציון
שו"ת אור לציון חלק ד - הערות פרק מט - דין הלל בחנוכה הערה א
אולם שוב נראה שאין לנשים לברך על ההלל בחנוכה. שהרי הרמב"ם בפרק ג' מהלכות חנוכה הלכה י"ד כתב, ואם היה המקרא את ההלל קטן או עבד או אשה, עונה אחריהם מה שהם אומרים מלה במלה בכל ההלל. ומקורו מהמשנה בסוכה דף ל"ח ע"א לענין הלל דסוכות, מי שהיה עבד או אשה או קטן מקרין אותו, עונה אחריהן מה שהן אומרין. והיינו מטעם שמי שאין מחוייב בדבר, אין מוציא את המחוייב ידי חובתו, וכדפירש רש"י שם. וכיון שהרמב"ם העתיק דין זה דוקא בהלכות חנוכה, משמע דסבירא ליה שאין הנשים חייבות בהלל דחנוכה.

הרי לן תרי נביאים מתנבאים בסגנון אחד ממש.
ולמ"שכ לא זכיתי להלום ד' הני תרי עמודי עולם
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית